Håll hårt i semesterkassan: Boka säkert på webben i sommar

2009-06-18 Sommarsemestern närmar sig med stormsteg och det är dags att planera och boka sin drömsemester: shopping i New York, fotboll på Wembley eller operafestival i Verona. Möjligheterna är enorma – precis som riskerna med betalning via Internet.

VeriSign, leverantör av säkra infrastrukturer för Internet, ger tips inför semesterperioden när många svenskar bokar sina resor, hotell och aktiviteter på webben. – Det är oerhört praktiskt och bekvämt att kunna boka och betala resan och alla samesteraktiviteter redan på hemmaplan. Men många tvekar eftersom de inte känner sig trygga med att lämna ut sina kreditkortsuppgifter till en webbplats man inte vet något om. Det ska man heller absolut inte göra. Det kan bli en dyrköpt läxa, säger Roberta Mladenovic, Nordenchef på VeriSign i Sverige. Trots lågkonjunkturen fortsätter ökningen av inköpen på nätet, och försäljningen över internet ökade med 7,9 procent under årets första kvartal . Att boka resor, hotell och köpa biljetter till konserter och andra evenemang via Internet inför utlandssemestern eller ledigheten här hemma hör knappast till ovanligheterna. Varje dag utförs miljontals betalningstransaktioner på en mängd mer eller mindre seriösa webbplatser. Men det är långt ifrån riskfritt att plocka fram kreditkortet på en online-tjänst och börja boka och betala sin semester. Falska webbplatser och phishing-attacker lurar i vassen. Det som svenskarna fruktar mest – näst efter datorvirus - är att få sina personuppgifter stulna på nätet . En global undersökning från VeriSign med 1000 svenska deltagare visar att cirka 86 procent av svenska internetanvändare riskerar att bli offer för kriminella på nätet, eftersom de inte kan identifiera olika typer av hemsidor som falskeligen utger sig för att representera välkända företag och varumärken. 62 procent av konsumenterna anser också att den viktigaste faktorn för att de ska handla på internet, är att sajten måste framstå som äkta eller autentisk. Det framkommer av Handelns utredningsinstituts färska statistik. Det finns emellertid ett par enkla knep för att se till att reskassan inte har tagit slut innan semestern ens har börjat: 1) https:// Bokstaven ”s” i https:// betyder att sidan är krypterad, och att informationen som du lämnar är skyddad. Även om några phishingsajter har säkrade webbadresser, saknas det hos flertalet av dem. 2) Hänglåsikonen: många cyber-kriminella har placerat ikonen i innehållsdelen av den falska sidan, men på en äkta sajt ska hänglåset synas i webbläsarens faktiska gränssnitt och vara klickbart. 3) Förtroendemärken: enkla visuella ledtrådar som t.ex. välkända logotyper kan visa att en hemsida är äkta. 4) Kontrollera webbadressen: bli misstänksam om en webbplats med en okänd domän har en webbadress som innehåller den senare delen av en välkänd webbadress. 5) Grönt adressfält: att webbläsarens adressfält är grönt betyder att webbplatsen har undergått omfattande identitetsautentisering och att du kan vara säker på att den är äkta. Det finns i dag en mängd svenska webbplatser där det går att genomföra säkra transaktioner för semesterresenären som bokar sin resa eller andra evenemang, till exempel Ticket, Fritidsresor, Dtf-Travel, Scandic Hotels, Mornington Hotels, Quickrooms.com och Finnair.