Majoriteten av världens populäraste webbplatser väljer GeoTrusts SSL-certifikat för kostnadseffektiv webbkryptering

GeoTrust har behållit sin ledande position sedan juni 2010 och rankas högre än Go Daddy och övriga konkurrenter

Stockholm, Sverige. – 10 december 2010 – Allteftersom den hektiska e-julhandeln närmar sig kommer fler av de mest besökta webbplatserna på Internet att säkras av GeoTrust, en ledande certifikatutfärdare, än av någon annan Secure Sockets Layer (SSL)-leverantör. Den slutsatsen kan man dra av november månads Alexa Netcraft Index, som är en månatlig mätning av de SSL-certifikat som används på de mest trafikerade domänerna runt om i världen.

Sedan undersökningsstandarden infördes för sex månader sedan har GeoTrust lett SSL-marknadens lågpris- och storvolymssegment över konkurrenter som till exempel Go Daddy. Alexa Netcraft Index för november 2010 visade att GeoTrust säkrade 35 311 unika domäner bland de 1 miljon mest besökta webbplatser vars SSL-användning kartläggs av Netcraft. Premiummärket VeriSign kom på andra plats med 30 115 unika domäner och lämnade lågprisleverantören Go Daddy på efterkälken med 27 171 domäner.

“Medan allt pekar på att julhandeln kommer att slå rekord i år är det fortfarande tufft för onlineföretagen", säger Jeff Barto, GeoTrusts senior product marketing manager. “Fler företag föredrar GeoTrust eftersom vårt globalt betrodda SSL-certifikat är enkelt att köpa och levereras snabbt till kostnadseffektiva priser. Vi förväntar oss att stärka vår ledande position ytterligare med hjälp av vår aggressiva prissättning och den nyligen lanserade Switch Campaign, vilken ger växande småföretag ett vinnande alternativ vad gäller SSL-skydd i världsklass som utvecklats av säkerhetsexperter.”

Alexa Netcraft Index, som tas fram av Catapult Data Services, ger en tydlig bild av hur de mest betydande webbplatserna använder SSL-certifikat genom samkörning av Netcrafts SSL-undersökning och Alexa 1 Million-listan. Netcrafts SSL-undersökning bevakar alla publika SSL-certifikat på Internet, inklusive "parkerade" certifikat på oanvända eller sällan besökta webbplatser. Alexa 1 Million är en välkänd tjänst för mätning av webbplatstrafik som rangordnar de 1 miljon mest besökta webbplatserna efter popularitet.

Med SSL-certifikat som utfärdats i mer än 150 länder världen över erbjuder GeoTrust SSL-certifikat i världsklass tillsammans med snabba leveranser till ett kostnadseffektivt pris. Certifikaten möjliggör upp till 256-bitars SSL-kryptering och de inkluderar en rad olika GeoTrust® True Site-sigill baserade på önskad nivå av identitetsverifiering.

Om GeoTrust
GeoTrust är ett helägt dotterbolag till Symantec, Corp. (NASDAQ: SYMC) och är världens största leverantör av digitala certifikat inom lågprissegmentet. Mer än 100 000 kunder i över 150 länder använder GeoTrust för att säkra transaktioner online och bedriva verksamhet över Internet.  GeoTrusts utbud av digitala certifikat och förtroendeprodukter gör det möjligt för organisationer av alla storlekar att maximera säkerheten för sina digitala transaktioner på ett kostnadseffektivt sätt. Besök www.geotrust.com för mer information.

Symantec är världsledande i att tillhandahålla lösningar för säkerhet, lagring och systemhantering. Symantec hjälper privatpersoner och företag att säkra och hantera sin information. Vår mjukvara och våra tjänster skyddar mer heltäckande och effektivt mot fler risker på fler områden, vilket inger trygghet överallt där information används eller lagras. Mer information finns på http://www.symantec.se.

Christina Rohall, Somantec Corporation, +1 650 336 4663, christina_rohall@symantec.com

Gina Spatafore, Weber Shandwick, +1 415 262 5979, gspatafore@webershandwick.com

Symantec och Symantecs logotyp är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Symantec Corporation eller dess dotterbolag i USA och andra länder. GeoTrust och True Site är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör GeoTrust, Inc. eller deras dotterbolag i USA och andra länder. Övriga namn kan vara varumärken som tillhör respektive ägare.