Nu kan fler webbplatser dra nytta av världens mest igenkända förtroendesymbol

Report this content

Stockholm – 1 mars 2010 - VeriSign, Inc. leverantör av säkra infrastrukturtjänster för Internet, lanserar i dag det nya sigillet VeriSign Trust ™ Seal. Det är en vidareutveckling av världens i dag mest igenkända säkerhetssigill och riktar sig främst till webbplatser som har lagt sin shoppingvagn och betalningsfunktion på en tredje part och inte är beroende av SSL-certifikat i sin verksamhet. VeriSign Trust™ Seal verkar för ett säkrare Internet genom att proaktivt identifiera webbplatser för att trygga konsumenternas säkerhet.

Genom att exponera VeriSigns nya säkerhetssigill kan företag som bedriver verksamhet på nätet utnyttja det globala förtroende som byggts upp kring sigillet VeriSign Secured Seal ®, som dagligen exponeras mer än 175 miljoner gånger på fler än 90 000 webbplatser världen över. Sigillet VeriSign Trust Seal kombinerar den välkända säkerhetsikonen med texten ”VeriSign Trusted” och ger webbsidor av alla storlekar en möjlighet att visa en ikon med högt igenkänningsvärde för sina besökare. Webbplatser som har sigillet VeriSign Trust Seal kan dra fördel av ökad trafik, högre konverteringsgrad och en högre kundlojalitet. Sigillet kan öka trafiken från sökmotorer genom en hög igenkänningsfaktor samtidigt som den hjälper webbplatser att undvika svartlistning bland sökmotorer. Dessutom kan sigillet verka för en ökad konverteringsgrad då konsumenter har en större benägenhet att handla på platser som de litar på. Även kundlojaliteten kan förbättras då konsumenter oftare återvänder till webbplatser de vet har ett bra skydd från angrepp eller identitetsstöld. – Antalet surfare som fått sina datorer infekterade av skadlig kod endast genom att besöka en webbplats har ökat dramatiskt bara det senaste året. Det skulle förstås vara förödande för en webbhandel eller webbplats som försöker etablera sig på marknaden om det ovetandes spred skadlig kod till sina besökare. Webbplatser som har vårt nya säkerhetssigill genomsöks dagligen efter skadlig kod av VeriSign, vilket är en stor trygghet för besökaren, säger Roberta Mladenovic, Nordenchef på VeriSign. Unika egenskaper samverkar för att bygga förtroende Genom en kombination av förtroendeskapande egenskaper kan VeriSigns säkerhetssigill ge ett mervärde genom: • Autentisering av verksamheten och domänen. Autentisering verifierar att webbplatsen är vad den utger sig för att vara och inte ett bedrägeri- eller ett nätfiskeförsök. En validering från tredje part, som dessutom är Internets mest betrodda, kan minska dessa risker och förbättra konsumenternas förtroende för webbplatsen. • Daglig genomsökning efter skadlig programvara. På webbplatser som fått sina servrar hackade och infekterats med skadlig kod finns det risk för besökaren att bli infekterad bara genom att besöka hemsidan. Ofta utnyttjas sårbarheter i besökarens webbläsare för att installera skadlig kod på besökarens dator. Webbplatser som kan uppvisa Verisigns Trust Seal-sigill signalerar för besökaren att platsen är skyddad mot denna typ av attacker. Genom att tidigt upptäcka och åtgärda skadlig kod kan webbplatsinnehavare skydda sina varumärken och undvika svartlistning av webbläsare, sökmotorer och antivirusprogram. • Exponering av säkerhetsikonen i sökmotorer. En kommande funktion som kunder med VeriSign Trust Seal kan dra nytta av är att ikonen visas även i vissa sökmotorer. Ett exempel på detta är TheFind, en sökmotor som söker bland internethandlare och summerar information om bland annat webbplatsernas äkthet och säkerhetsnivå. Med hjälp av VeriSigns sigill kan webbplatser utmärka sig i sökmotorns länksammanställning genom att visa att länken leder till en webbplats som säkrats av VeriSign. Enligt TheFind klickar sig besökare fram till en webbplats som säkrats av VeriSign 18,5 procent oftare än de sidor som inte har VeriSigns sigill. • Dra nytta av Internets främsta förtroendesymbol. VeriSigns sigill kan hjälpa mindre etablerade webbplatser att öka sin försäljning genom att bygga konsumenternas förtroende och trovärdighet. Tidigare versioner av VeriSign-sigillet har genererat en ökning i besökstrafik på mellan 10 procent till 34 procent, med en genomsnittlig trafikökning på 24 procent. De nya funktionerna i och med VeriSign Trust Seal, inklusive skanning efter skadlig kod, kommer snart att vara tillgängliga tillsammans med alla VeriSigns produkter, inklusive SSL och Extended Validation (EV) SSL-certifikat. VeriSigns befintliga SSL-kunder kommer att få tillgång till de nya funktionerna utan extra kostnad. - Vi är ett litet företag som inte är särskilt känt än, säger Darren Shafae, grundare och vice vd på proofreading.com, som tillhandahåller en internetbaserad korreturläsningstjänst. Det är dubbelt så viktigt för ett litet företag som vårt att associeras med ett känt varumärke som VeriSign. I konkurrensen med mer etablerade aktörer så är varje fördel viktig, och VeriSign är en avgörande fördel i detta sammanhang. Antalet genomförda registreringar ökade med 36 procent efter att vi börjat exponera VeriSigns säkerhetssigill som visade att vår sida var krypterad, jag tror även att sidor som inte kräver SSL-kryptering för sin verksamhet kan dra nytta av att vara verifierade av VeriSign. Om VeriSign VeriSign, Inc. (NASDAQ: VRSN) är en välrenommerad leverantör av Internetinfrastrukturtjänster för den nätverksbaserade världen. VeriSign hjälper företag och konsumenter över hela världen att ägna sig åt kommunikation och handel på ett tryggt sätt – flera miljarder gånger varje dag. Fler nyheter och information om företaget finns på www.VeriSign.se. För mer information, kontakta: Roberta Mladenovic, Nordenchef VeriSign, telefon: 040-660 20 88, mobil: 0703-29 92 78, e-post: rmladenovic@verisign.com Elias Notini, pr-konsult, Weber Shandwick, telefon: 076-101 04 02, e-post: elias.notini@webershandwick.se