Nytt rekord: VeriSign-sigillet visas mer än en halv miljon gånger per dag

Fler än 100 000 webbplatser visar VeriSign®-sigillet och VeriSign Seal-in-Search™, vilket innebär att det främsta förtroendemärket på Internet når allt fler och blir allt synligare

STOCKHOLM, Sverige – 22 november 2010 –Symantec Corp. (Nasdaq: SYMC) meddelar idag att deras VeriSign-sigill exponeras för fler än en halv miljon Internetanvändare per dag. Dessutom väljer över 100 000 webbplatser att visa VeriSigns sigill på sina webbsidor, vilket är sex gånger mer än det näst populäraste säkerhetsmärket.

Fler än 100 000 auktoriserade webbplatser har valt att visa VeriSigns sigill, vilket gör det till det ledande förtroendemärket på Internet. VeriSign-sigillets senaste toppnotering är ett resultat av organisk tillväxt, tillsammans med den allt större betydelsen av VeriSign® Seal-in-Search™ (sigill i sökresultat) som VeriSign Trust-kunder kan se bredvid sökresultat. Seal-in-Search visar kunderna att det inte finns skadlig programvara på webbplatsen och att sajten använder VeriSigns SSL-certifikat (Secure Sockets Layer-certifikat).

”Fler webbaserade företag än någonsin tidigare väljer att visa VeriSign-sigillet, vilket betyder att det främsta förtroendemärket på Internet når allt fler”, säger Fran Rosch, vice vd på Symantecs Trust Services. ”Uppsvinget för visningar av VeriSign-sigillet avslöjar det varaktiga övertaget VeriSign-kunder kan få över sina konkurrenter. Med funktioner som VeriSign Seal-in-Search kan företag öka förtroendet hos sina kunder redan innan de har besökt företagets webbplats. Fler än 100 000 webbaserade företag har redan insett hur värdefullt det är”, fortsätter Rosch.

Företag kan visa VeriSign-sigillet genom VeriSigns SSL-certifikat eller genom Extended Validation-certifikat, vilka tillhandahåller komplett autentisering av företag med upp till 256-bitars kryptering av transaktioner och kommunikation via Internet. Det finns även en fristående version av VerSign Trust-sigill för webbplatser som inte behöver SSL-kryptering, men som trots det vill försäkra sina besökare om att de befinner sig på en pålitlig webbplats.

Alla VeriSign-sigill ökar förtroendet hos besökarna genom att förmedla att de som driver webbsidan har autentiserats av Symantec och att webbplatsen dagligen scannas efter skadlig programvara. Kunder med VeriSign-sigill har också nytta av VeriSign Seal-in-Search, som lanserades i början av 2010. Genom VeriSign Seal-in-Search visar medverkande sökmotorer, partners och säkerhetsverktyg VeriSigns Trust-sigill redan i sökresultaten, bredvid länkarna till webbplatserna. VeriSign Seal-in-Search ger VeriSign-kunder en omedelbar konkurrensfördel mot webbplatser vars sökresultat inte indikerar att de går att lita på.

Roberta Mladenovic, Nordenchef VeriSign, telefon: 040-660 20 88, mobil: 0703-29 92 78,
rmladenovic@verisign.com

Caroline Malm, Weber Shandwick för VeriSign, 08-679 10 14, caroline.malm@webershandwick.se

Symantec är världsledande i att tillhandahålla lösningar för säkerhet, lagring och systemhantering. Vi hjälper privatpersoner och företag att säkra och hantera sin informationsdrivna tillvaro. Vår mjukvara och våra lösningar skyddar mot flera risker, på flera punkter mer fullständigt och effektivt än någon annan vilket ger trygghet oavsett var informationen används eller är lagrad. Mer information finns på
www.symantec.com.

Besök gärna Symantecs nyhetsrum på http://www.symantec.com/news för mer information om Symantec och våra produkter. Alla priser är i amerikanska dollar och gäller endast i USA.

Copyright © 2010 Symantec Corporation. All rights reserved. Symantec, the Symantec Logo, and the Checkmark Logo are trademarks or registered trademarks of Symantec Corporation or its affiliates in the U.S. and other countries. VeriSign, VeriSign Trust and other related marks are the trademarks or registered trademarks of VeriSign, Inc. or its affiliates or subsidiaries in the U.S. and other countries and licensed to Symantec Corporation. Other names may be trademarks of their respective owners.