Symantec lanserar branschens första kostnadsfria provperiod för SSL-certifikat med Extended Validation

Nu kan webbplatsoperatörer prova på fullt funktionella versioner av alla VeriSigns SSL-certifikat och VeriSigns Trust Seal i skarpt läge

STOCKHOLM, Sverige.  – 21 januari, 2011 –Symantec lanserar idag gratis provperioder för alla sina VeriSign® Secure Sockets Layer (SSL)-certifikat och i samband med det också branschens allra första kostnadsfria provperiod för fullt funktionella Extended Validation (EV) SSL.

Nu kan webbplatsägare och webbplatsoperatörer testa VeriSigns SSL-certifikat på sina webbplatser helt kostnadsfritt i 30 dagar utan något köptvång. Symantec ger även företag som inte behöver SSL-kryptering chansen att prova VeriSign® Trust Seal gratis i 60 dagar.

Klicka här för att twittra: Free trials of all VeriSign SSL Certificates including Extended Validation SSL now available from Symantec: http://bit.ly/i58oeC

"Bara några veckor efter att de installerat VeriSigns SSL- och EV SSL-certifikat upplever onlineföretag ofta imponerande ökningar vad gäller konverteringsgrad, beställningar och intäkter”, säger Roberta Mladenovic, Nordenchef VeriSign. “Detta beror på att konsumenter vill känna sig trygga på nätet och inget får dem att känna sig tryggare än att se världens mest igenkända förtroendemärke. Lägg där till det ökade förtroende som det gröna EV SSL-adressfältet inger och du har en stark uppsättning av tjänster som företag kan använda för att bygga förtroende. Med den kostnadsfria provperioden för alla våra SSL-, EV SSL- och Trust Seal-produkter ger Symantec företag en möjlighet att på riktigt mäta hur mycket de skulle vinna på att använda dessa produkter helt utan risk”, fortsätter hon.

VeriSigns SSL- och EV SSL-certifikat bygger förtroende genom att skydda transaktioner och kommunikation som sker online med hjälp av branschens starkaste kryptering. Tillsammans med VeriSigns Trust Seal erbjuder VeriSigns SSL- och EV SSL-certifikat ytterligare trygghet genom att som oberoende aktör verifiera webbplatsoperatörens identitet. Alla webbplatser som använder VeriSign skannas dagligen för att malware ska upptäckas omedelbart. VeriSigns sigill visas också när webbplatsens länk dyker upp i sökresultat på anslutna sökmotorer och marknadsplatser på nätet, vilket bidrar till att öka trafiken till de säkra webbplatserna.

VeriSigns EV SSL-certifikat försäkrar kunderna om att de interagerar med en säker webbplats. När konsumenter som använder nyare webbläsare besöker en webbplats som skyddas av EV SSL blir deras adressfält grönt, vilket signalerar att webbplatsen genomgått en noggrann verifiering av en tredje part, som Symantec, vilket försäkrar konsumenten om att informationen är säker. Certifikatet gör det svårt för nätfiskare och bedragare att försöka efterlikna seriösa företag och kapa internethandlares verksamheter, varumärken eller kunder.

I ett dussin länder runt om i världen har ett 10-tal onlineföretag upplevt genomsnittliga transaktionsökningar på 17,8 procent efter att de installerat VeriSigns EV SSL-certifikat. Några av dem har rapporterat stora vinster. När det onlinebaserade finansföretaget Credit Karma (PDF) bytte till VeriSigns EV SSL-certifikat ökade deras konverteringsgrad med 26 procent tack vare det gröna adressfältet.

"Förtroende är mycket viktigt för de tjänster vi erbjuder och är en av grunderna i vår företagsmodell", säger Roberta Mladenovic. "Vi arbetar hårt för att hjälpa människor att bli ekonomiskt kunniga, men de måste ha förtroende för oss för att delge oss känslig information. VeriSigns varumärke spelar en stor roll i skapandet av det förtroendet."

Webbplatser har även rapporterat ökningar på 10 till 24 procent efter att de börjat visa VeriSigns sigill, som har utformats för webbplatser som inte kräver kryptering men som ändå behöver etablera förtroende.

Symantec är världens största leverantör av SSL- och EV SSL-skydd och kontrollerar 70 procent av EV SSL-marknaden. Över 100 000 webbplatser visar VeriSigns sigill genom att använda VeriSigns SSL-, EV SSL- eller Trust Seal-lösningar. Som det mest populära och igenkända säkerhetsmärket i världen ses VeriSigns sigill av internetanvändare upp till 650 miljoner gånger om dagen.

Kunder som provar VeriSigns EV SSL, SSL eller Trust Seal och beslutar sig för att köpa någon av lösningarna kan enkelt byta till ett ettårs-abonnemang utan att behöva installera ett nytt certifikat på sin server. Besök http://www.verisign.com/ssl/free-trial/index.html för mer information om den kostnadsfria provperioden.

Roberta Mladenovic, Nordenchef VeriSign, telefon: 040-660 20 88, mobil: 0703-29 92 78,
rmladenovic@verisign.com

Caroline Malm, Weber Shandwick för VeriSign, 08-679 10 14, caroline.malm@webershandwick.se

Symantec är världsledande i att tillhandahålla lösningar för säkerhet, lagring och systemhantering. Vi hjälper privatpersoner och företag att säkra och hantera sin informationsdrivna tillvaro. Vår mjukvara och våra lösningar skyddar mot flera risker, på flera punkter mer fullständigt och effektivt än någon annan vilket ger trygghet oavsett var informationen används eller är lagrad. Mer information finns på www.symantec.se.

© 2010 Symantec Corporation. Med ensamrätt. Logotypen med en bock i en cirkel är ett registrerat varumärke som tillhör Symantec Corporation. VeriSign, VeriSign-logotypen, VeriSign Trust och andra relaterade märken är registrerade varumärken som tillhör VeriSign, Inc. och har licensierats till Symantec Corporation. Alla övriga varumärken tillhör sina respektive ägare.

Symantec Nordic A.B.
Kista Science Tower, Färögatan 33, Flr 5, 161 54 Kista, Sverige