VeriSign DNSSEC Interoperability Lab välkomnar Brocade, A10 Networks och BlueCat Networks i branschgemensam ansträngning för att förbättra säkerheten

Företag sluter upp med branschledare och arbetar för att säkerställa en framgångsrik
utbyggnad av DNSSEC

Stockholm – Juli 9, 2010 - VeriSign, Inc. en av de mest betrodda leverantörerna av infrastrukturtjänster för Internetsamhället, meddelande idag att Brocade, A10 Networks och BluCat Networks deltar i DNS Security Extensions (DNSSEC) Interoperability Lab. Labbet etablerades av VeriSign för att hjälpa leverantörer att säkerställa att deras lösningar samverkar med DNSSEC.

Genom att lägg till digitala signaturer till DNS-data, autentiserar DNSSEC ursprunget av informationen och verifierar dess autenticitet när informationen sprids över Internet. Att testa ett så brett utbud av infrastrukturkomponenter som möjligt i VeriSigns DNSSEC Interoperability Lab är särskilt viktigt eftersom den säkerhetssignerade rotzonen planeras bli tillgänglig den 15 juli. Enligt plan kommer VeriSign att utfärda säkerhetssingeringar för .edu domänen i juli och .net domänen fjärde kvartalet 2010 och .com första kvartalet 2011.

Dessutom samarbetar VeriSign med övriga branschen inklusive ICANN och Amerikanska handelskammaren med utbyggnaden av DNSSEC i rotzonen. Som en viktig milstolpe i att sprida DNSSEC (DNSSEC deployment milestone) anslöt sig VeriSign nyligen till ICANN, Amerikanska handelskammaren och 14 andra branschrepresentanter för att generera och på ett säkert sätt lagra den första kryptografiska digitala nyckeln som används för att säkra Internets rotzon.

Brocade, A10 Networks och BlueCat Networks har anslutit sig till Cisco Systems, Juniper Networks och andra organisationer för att arbeta med VeriSigns DNSSEC Interoperability Lab och se över sina lösningar i en DNSSEC-aktiverad miljö. DNSSEC är utformat för att skydda Domain Name System från mellanhands-kapningar och DNS-förgiftningsattacker.

"Det växande behovet att få tillgång till verksamhetskritisk data och applikationer när som helst och var som helst via Internet kräver en gemensam ansträngning för att minska eventuella hot mot nätinfrastrukturen”, säger Keith Stewart, chef för product management på Brocade. "Som ledande inom nätverk och leverantör av lösningar som ger kunden bästa skydd av investeringar och hög tillgänglighet har Brocade åtagit sig att förenkla och säkra Internetkommunikation end-to-end, även på domännamnsserver-nivå. Vårt deltagande i VeriSign DNSSEC Interoperability Lab kommer att ge kunderna en pålitlig och säker lösning för att utveckla nästa generations nät."

"DNS är fundamentalt viktigt för driften av Internet och DNSSEC gör det möjligt att erbjuda en högre integritetsnivå i samband med DNS-förfrågningar, vilket ger konsumenter, företag eller andra Internetanvändare större tillförlitlighet i samband med sina transaktioner", säger Lee Chen, grundare och VD för A10 Networks. "Vi är glada att delta i VeriSign DNSSEC Interoperability Lab med vår AX serie för att säkra att vår Application Delivery- och Server Load Balancing-funktionalitet fungerar felfritt i DNSSEC-miljöer."

"BlueCat har inte blivit en prisbelönt leverantör av fysiska och virtuella IPAM (IP-adress Management) lösningar genom att ignorera marknadens krav", säger Luc Roy, vice vd för produkthantering och marknadsföring på BlueCat Networks. "För våra kunder och för branschen i stort är säkringen av DNSSEC-interoperabilitet en nödvändighet för företagen. VeriSigns DNSSEC Interoperability Lab gör det betydligt lättare för alla medlemmar i Internetkommunikationens ekosystem att vara en del av DNSSEC-lösningen."

DNSSEC Interoperability Lab bemannas av VeriSigns personal som kan hjälpa serviceleverantörer att avgöra om DNS-paket som innehåller DNSSEC-information, som vanligtvis är större än vanliga DNS-paket, kan komma att orsaka problem för deras Internet- och egna infrastrukturkomponenter. Till exempel kan vissa lösningar göra antaganden om DNS-pakets storlek och struktur som inte längre stämmer med DNSSEC.

”Interoperabilitets-testning hjälper till att identifiera och lösa eventuella tekniska hinder som kan utmana en säker, stabil och flexibel implementering av DNSSEC i .edu, .net och .com," säger Ken Silva, senior vice president och chief technology officer på VeriSign. "När DNSSEC går live, kommer vi få se större volymer av datatrafik gå igenom DNS-systemet, eftersom DNSSEC-paket är större än nuvarande DNS-paket. När vi nu påbörjar den sista etappen av utvecklingsarbete i rotzonen i sommar är det viktigt för fler organisationer att dra nytta av DNSSEC Interoperability Lab för att se till brandväggar, program och annan utrustning som kan stödja DNSSEC."

Utöver att driva DNSSEC Interoperability Lab har VeriSign även lanserat ett program för att underlätta utvecklingen av DNSSEC för ett stort antal Internetaktörer. Under de senaste månaderna har VeriSign publicerat tekniska resurser, arrangerat utbildningssessioner, deltagit i branschforum och utvecklat verktyg för att förenkla DNSSEC-hantering.

Företaget har också aktivt gett stöd till sitt nätverk av registrar-ombud för DNSSEC implementering och försett dem med ett Software Development Kit (SDK) samt andra verktyg, utbildning, tjänster och support. När .com och .net domänerna är säkerhetssignerade planerar VeriSign även att tillhandahålla registrarer med tjänster inom key exchange services.

"Att införa DNSSEC hade kunnat bli betydligt mer kostsamt, komplicerat och tidskrävande utan det stöd vi får från VeriSign”, säger Clint Page, vd och koncernchef på Dotster, Inc. "VeriSign arbetar med oss för att upprätta en utvecklingsstrategi. Detta är med i vår produktutvecklingsplan, och tillgänglighet är för närvarande under genomgång."

Läs mer om VeriSigns DNSEEC planer här: http://www.verisign.com/dnssec.

Roberta Mladenovic, Nordenchef VeriSign, 040-660 20 88, mobil: 0703-29 92 78, rmladenovic@verisign.com

Elias Notini, Weber Shandwick för VeriSign, 08-679 10 02, elias.notini@webershandwick.se

Om VeriSign
VeriSign (NASDAQ: VRSN) är en pålitlig leverantör av tjänster för Internetinfrastruktur i Internetsamhället. Flera miljoner gånger per dag hjälper VeriSign företag och konsumenter över hela världen att med tillförsikt ägna sig åt kommunikation och handel. Fler nyheter och mer information om företaget finns på www.verisign.se