Första uppkopplade smarta hem-lösningen som upptäcker fukt i bostäder

Ny svensk innovation kan förebygga fuktskador i hemmet

Nu lanserar Anticimex den första uppkopplade smarta hem-lösningen som upptäcker skadliga fukt- och temperaturnivåer i bostäder. Tillsammans med Verisure, Europas största leverantör av larmlösningar och tjänster för det smarta hemmet, har de tagit fram den uppkopplade tjänsten ”Hur mår huset”. Med tjänsten kan villaägare själva följa husets aktuella status direkt i mobilen och även få expertrådgivning.

Enligt Anticimex har en tredjedel av alla småhus fukt- och mögelskador men att upptäcka dessa skador kan vara svårt för den vanlige villaägaren. Hur mår huset är den första smarta hem-tjänsten på marknaden där husägare, direkt i mobilen eller via webben, kan hålla koll på om det finns risk för fuktbildning i bostaden. Den nya uppkopplade övervakningstjänsten hjälper villaägare att förebygga problem med mögel, fukt och allergier innan de blir verklighet.

Verisures teknik och smarta hem-plattform ligger till grund för den nya lösningen. Verisure är med 1.7 miljoner kunder i Europa och Sydamerika ledande inom smart hem-området, och varje månad installeras 15 000 nya användare av bolaget smarta hem-plattform.

– Med samarbetet har vi tagit fram den första innovationen av sitt slag. Vi har kombinerat
Verisures M2M-teknik för det smarta hemmet med Anticimex mångåriga expertis av att skapa hälsosamma inomhusmiljöer. Villaägare kommer att kunna dra stor nytta av Anticimex nya proaktiva tjänst där olika smarta funktioner i hemmet är integrerade och arbetar tillsammans. Det här är bara början på en spännande utveckling där allt mer i hemmet integreras – det smarta hemmet är nu en verklighet, säger Michael Peterson, kommunikationsansvarig på Verisure Securitas Direct.

Verisures plattform för det smarta hemmet innehåller ett brett spektrum av uppkopplade funktioner som samverkar med varandra, så som inbrotts-, brand- och SOS-larm och även digitala dörrlås och värmesystem. All funktionalitet, där också styrning av hemmets elektriska apparater och belysning ingår, kan kontrolleras via Verisure appen – en integrerad lösning som Verisure Securitas Direct är ensam om att erbjuda konsumenter.

Så fungerar Anticimex tjänst Hur mår huset

Klimatsensorerna, som är utvecklade av Verisure, placeras ut på t ex vinden, i källaren eller i krypgrunden, där de mäter av och rapporterar fukt- och temperaturvärdena direkt till Anticimex, vars analysverktyg varnar om det blir risk för mögeltillväxt eller om fuktig luft inte vädras ut ordentligt. Anticimex håller koll på huset och bistår villaägaren med rådgivning och vid större avvikelser även assistans på plats. Husägaren kan dygnet runt enkelt uppdatera sig om hur huset mår via Anticimex Mina sidor i smartphone eller på anticimex.se. Bostadsägare kan även se värdera i Verisure App.

– Alla kan sätta in en fuktmätare men att kunna tolka värdena på rätt sätt kräver både kunskap och erfarenhet. Det är här vi kommer in. Med många års erfarenhet av husbesiktningar vet vi en hel del om vad som orsakar skador i hus, förklarar Mikael Svensson, tjänsteansvarig på Anticimex.

Mer om tjänsten Hur mår huset:
http://www.verisure.se/klimat.html och http://www.anticimex.com/hurmarhuset

För mer information, vänligen kontakta:

Michael Peterson, kommunikationsansvarig Verisure Securitas Direct

073-322 18 14, Michael.peterson@verisure.com

Mikael Svensson, tjänsteansvarig för Anticimex Hur mår huset

073-317 17 10, M.Svensson@anticimex.se

Om Anticimex
Sedan 1934 har Anticimex gått från att vara ett svenskt familjeföretag till ett internationellt företag med drygt 3 000 anställda. Vi finns i 14 länder. Vårt motto – "Att förebygga och skydda” – är en ny formulering av ett gammalt arbetssätt. Ett arbetssätt som går ut på att ta ansvar för människors hälsa och livskvalitet.

Idag har verksamheten utvecklats och är inriktad på att skapa sunda och hälsosamma miljöer åt både företag och privatpersoner. Det betyder att Anticimex säkrar industriers matproduktion, skyddar restauranger mot bakterier, hjälper alla företag att få ett bättre brandskydd, förebygger fuktskador i alla slags bostäder och hjälper fastighetsägare att spara energi. www.anticimex.se

Om Verisure

Verisure är en ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm och produkter och tjänster för det smarta hemmet med 1.7 miljoner kunder i 14 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se