Inbrottstjuven tar inte sportlov - 44 % av svenskarna oroliga för inbrott

Under sportlovsveckan reser många iväg på vintersemester för skidåkning eller till värmen för sol och bad. Men tyvärr så tar inte tjuven semester då sportlovstider dessvärre är högsäsong för inbrottstjuvar. Dock går det att vidta enkla förberedelser som försvårar för tjuven och skyddar hemmet. Michael Peterson informerar om inbrottsförebyggande åtgärder och erbjuder konkreta tips och råd som kan hjälpa till att undvika inbrott. Och enligt en aktuell *undersökning från YouGov fruktar 44 % av befolkningen inbrott i sitt hem medan de är bortresta.

Det räcker med en enkel 30 minuters säkerhetsrutin innan du reser på semester för att skydda hemmet mot inbrottstjuvar. Michael Peterson representerar Sveriges största larmföretag Verisure Securitas Direct i form av säkerhets- och smarthemkommunikatör och han har flera smarta tips på hur man kan minska risken för inbrott.

-        Vi vet att de sista timmarna innan man åker iväg på semester kan vara hektiska. En enkel förebyggande rutinåtgärd som inte bör ta dig mer än en halvtimme kan göra stor skillnad när det kommer till att skydda ditt hem mot inbrott, säger Michael Peterson på Verisure.

Baserat på goda erfarenheter från enkla brottsförebyggande åtgärder så är Michael Petersons råd att du fokuserar på tre aspekter; lås, informera och belys.

-        Gå igenom ditt hus och se till att alla dörrar samt fönster är stängda och låsta. Om du även kan låsa dörrarna inne i huset med en nyckel så gör det. Allt för att göra det så svårt som möjligt för tjuven att rota runt i hemmet om ett inbrott skulle inträffa, berättar Michael och fortsätter:

-        För det andra se till att prata med grannarna och informera dem om att du ska resa iväg så att de kan hålla ett öga på ditt hus medan du är bortrest. De kan även passa på att parkera sin bil på din uppfart och slänga sopor i din behållare så att det ser ut som att någon fortfarande är hemma.

Den tredje saken att komma ihåg är korrekt belysning:

-        Om du inte har en smart mobil med en app som du kan styra belysningen till ditt hus med, så bör du åtminstone investera i ett par ljus-timers som ser till att ljuset sätts av och på i rummen vid olika tidpunkter. Se till att inte bara använda en enda ljuskälla då det lätt blir förutsägbart. Om ditt hem är ordentligt upplyst så är det ett steg på vägen till att hålla inbrottstjuven borta. Du kan även slå på radion via en så kallad smart plug funktion så låter det även som att någon är hemma, säger Michael Peterson.

Larm minskar risken för inbrott

-        Om du dessutom har ett övervakat larmsystem installerat så reducerar det risken för inbrott ytterligare. Larm har en starkt förebyggande effekt då tjuvar oftast undviker att göra inbrott i hem med larm på grund av att risken för upptäckt blir mycket större. Men om inbrottstjuven ändå skulle göra ett försök så kommer ett irriterande larmljud att störa och stressa tjuven samt upplysa om att ett inbrott är på gång. Det kommer även gå ett direktlarm till larmföretaget som därefter skickar ut en väktare eller polis till huset för att undersöka intrånget. En annan fördel med ett övervakat larm är att det alltid finns någon som tar hand om ett problem utifall att det uppstår samt håller husägaren informerad om vad som händer, avslutar Michael.

* Resultatet av YouGov undersökningen finns att tillgå om så önskas och lämnas ut på begäran.

Följande tips för att undvika inbrott presenteras av Verisure Securitas Direct:

Dörrar och fönster

Var noga med att stänga och låsa alla ytterdörrar samt alla fönster. Nästan 50 procent av alla intrång sker genom fönstret. Ha även godkända lås på fönster och dörrar på andra våningen och i källaren, samt gör det dessutom svårt för en inbrottstjuv att bära ut saker via ytterdörren. Och se till att nycklar är väl gömda.

Prata med grannarna

Prata med dina grannar och informera dem om att du är bortrest och hur länge. När det inte är någon hemma så kan hjälpsamma grannar bidra till att göra huset mer skyddat genom att parkera sin bil eller en cykel på din uppfart, tömma brevlådan samt lämna och tömma sopor etc. På så vis ser ditt hem bebott ut.

Ljus är viktigt

Ett annat bra sätt att göra så att det ser ut som om någon är hemma är att se till att ljuset slår på och av även när du är borta. Med hjälp av en app i din mobil så kan du aktivera belysningen i varierande mönster så att det inte lyser vid samma tidpunkt varje dag. Alternativt kan du använda så kallade ljus-timers som givetvis är bättre än ingenting. Men se till att sätt på ordentligt med ljus och inte bara en enda lampa.

Lämna inte en stege i trädgården

En stege kan göra det möjligt att klättra upp och göra intrång via andra våningen, plocka även undan verktyg samt annat som finns runt huset vilket kan användas för att göra ett inbrott.

Inga värdefulla föremål synliga genom fönstret

Se till att inte ha värdesaker såsom mobiltelefoner, paddor/ipads, bärbara datorer, smycken och andra värdefulla föremål synliga genom fönstret. De flesta inbrottstjuvar börjar med att titta in via fönstret för att se om det finns saker som de snabbt och enkelt kan komma undan med.

Modernt larm anslutet till en larmcentral

Ett modernt larmsystem med åtgärd är ett väl beprövat sätt att minska risken för inbrott. Många undrar vad skillnaden är mellan ett "vanligt" larm som varnar med ljud och på ett larm som är anslutet till en larmcentral. Svaret är helt enkelt att ett anslutet larm med åtgärd gör det möjligt att engagera väktare, polis, ambulans och brandkår om något skulle hända. Det innebär också att om husägaren inte är hemma och något trots allt inträffar så tar larmbolagets utsände hand om huset samt kontaktar ägaren.

Men ett larm kan inte förhindra inbrott till hundra procent, dock har larm en god förebyggande effekt och gör det mindre attraktivt för tjuvar att begå inbrott. Dels för att tjuven vet att han har begränsad tid på sig i huset samt dels för att de vet att de kommer att fångas på bild av en kamera. Dessutom skickas informationen vidare till berörda myndigheter för att verifiera vad som verkligen händer, till exempel om det är brandkår, väktare eller polis som ska tillkallas.

Fördelar med ett inbrottslarm:

• Mindre risk att tjuven kliver in i huset efter att han har brutit upp dörren eller fönstret när hen hör att larmet ljuder och att husets lampor tänds (lampor med s k smart-plugs är kopplade till larmet).
  • Mindre tid för tjuven att finna och hinna stjäla värdefulla föremål.
  • Mindre tid innebär även mindre tid för att skada insidan av huset.
  • Någon som följer upp och tar hand om huset medan du fortfarande är bortrest.
  • Husägaren kontaktas direkt av larmbolaget om något händer.
  • Vetskap om att larmbolaget har gått igenom och säkrat ditt hus innan så att ingen inkräktare är kvar när du kommer hem, vilket är särskilt betryggande om till exempel barnen kommer hem ensamma från skolan.

Michael Peterson, Head of Corporate Communications & Media Relations at Verisure +46 (0)733 22 18 14

Verisure och Securitas Direct

Verisure är ett framtidssäkert koncept för tjänster inom Home Control där basen är brand- och inbrottslarm för hemmet. Verisure är en del av Securitas Direct, som med 1,7 miljoner kunder är en ledande leverantör av säkerhet och trygghet i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet.

I Sverige har över 280 000 kunder valt larmtjänster från Securitas Direct. Den svenska verksamheten leds från Linköping där en certifierad larmcentral bemannas dygnet runt, årets alla dagar. Securitas Direct Sverige sysselsätter uppemot 1000 medarbetare och omsätter cirka 1Mdrkr. För mer information besök www.securitasdirect.se , www.verisure.se eller www.securitas-direct.com