Säkerhets-app och vänliga grannar hjälper dig att undvika inbrott i somma

Tyvärr så tar inte inbrottstjuvar semester som de flesta andra gör i sommar. En undersökning från YouGov visar att hela 44 % av den svenska befolkningen fruktar inbrott i sitt hem medan de är bortresta. Enligt en säkerhetsexpert från Sveriges största larmföretag så semestrar man tryggare med ett modernt larm i bostaden och en säkerhets app installerad på smartphonen, samt vikten av vänliga grannar som hjälper varandra.

-  Enligt statistik från Brottsförebyggande Rådet anmäldes det 6 900 inbrott i Sverige under förra årets semestermånader juni, juli och augusti. Dessvärre tycks trenden bestå även denna sommar. Och 44 procent av alla Svenskar svarade i en YouGov undersökning att det är just under semesterperioden som de är mest rädda för inbrott i hemmet. Därför är det viktigt att du skyddar din bostad så att den blir så oattraktiv som möjligt i ögonen på en inbrottstjuv, det säger säkerhetsexpert Michael Petersson från Versure Securitas Direct och fortsätter:

-  Sett från inbrottstjuvarnas perspektiv så vill du se till att ditt hem är ointressant för dem. Och det finns en hel del saker du kan göra. Det är viktigt att alla fönster och dörrar är låsta med ett fast lås. Dessutom rekommenderar vi att du pratar med dina grannar och låter dem förstå när du är bortrest på semester, och om möjligt stäm av med dem ifall de kan hjälpa dig i form av att till exempel ta in posten eller genom att parkera sin bil på din uppfart. Små saker som dessa kan få ditt hem att se bebott ut. Det säger Michael Petersson.

Flera moderna larmföretag har dessutom gjort det möjligt att via appar i en smartphone hålla koll på hemmet under semestern. Med hjälp av appen, går det hela tiden att övervaka det larmade hemmet genom olika enkla funktioner.

- Genom de smarta säkerhets-apparna som de mest moderna larmföretag tillhandahåller så kan du hålla kontakten med ditt hem från var som helst i världen förutsatt att du är uppkopplade mot Internet. Vår Verisure app som redan har fler än 1 miljon nedladdningar i Europa gör det inte bara möjligt att se till att alla larm är påslagna, du kan också stänga av lampor både i huset och på din tomt. Du kan även ställa in så att ljus aktiverar sig i slumpmässiga mönster för att på så sätt få det att verka som om någon är hemma, berättar Michael Petersson.

Appen kan också om den är ansluten till ett digitalt lås ge husägaren möjlighet att låsa samt låsa upp dörrar från distans, för att till exempel öppna hemmet för den som ska vattna blommor och för leveranser eller familjemedlemmar som ska lämna något när ingen är hemma.

10 tips för att undvika inbrott när du är bortrest:

• Prata med dina grannar som är hemma och be dem kolla till ditt hus när du är borta. Du kan be dem att ta in din post, använda dina sopkärl eller parkera sin bil eller cykel på din garageuppfart eller att de torkar sin tvätt i din trädgård samt sätta färska blommor på bordet synliga genom fönstren. Allt detta ger sken av att du är hemma.

• Visa tecken på liv och aktivitet runt huset. Placera ett par löparskor eller andra skor vid ytterdörren och låt barnens leksaker stanna ute i trädgården så det ser ut som det är någon hemma. Tänk på att små tunga föremål samt stora objekt kan användas för att krascha ett fönster.

• Kontrollera att du har riktigt lås på altandörr och balkongdörr.

• Se till att samtliga fönster på både under- och ovanvåning har lås, och att de även är ordentligt låsta. • Göm dina värdesaker så att de inte kan ses från fönstret.

• Om du har ett larm, se till att larmetiketter är väl synliga på fönster och dörrar. Före detta inbrottstjuvar vittnar om de undvek att göra inbrott i hem med larm. Eftersom de inte vill dra uppmärksamheten till sig.

• Även under sommaren så är det bra att ha ett system som slår på belysningen på kvällen, eller till och med tv:n. Om du har Verisure app det gör att du kan styra elektroniska enheter såsom ljus, TV, radio etc.

• Om du har ett larmsystem se till att ditt larmsystem är anslutet till dig via en app som gör det möjligt från när och fjärran (fungerar även när du är i ett annat land, förutsatt att du har tillgång till Internet via/i smartphonen) för att kontrollera att larmet är på - och med digitala dörrlås - att dörren är låst.

Lämna inte en stege i trädgården. En stege kan göra det möjligt att klättra upp och göra intrång via andra våningen, plocka även undan verktyg samt annat som finns runt huset vilket kan användas för att göra ett inbrott.

• Om du har installerat larmet själv, se till att du sätter sensorer även på fönster och altandörr/balkongdörr på första och andra våningen.

Installera ett modernt larm anslutet till en larmcentral

Ett modernt larmsystem med åtgärd är ett väl beprövat sätt att minska risken för inbrott. Många undrar vad skillnaden är mellan ett "vanligt" larm som varnar med ljud och på ett larm som är anslutet till en larmcentral. Svaret är helt enkelt att ett anslutet larm med åtgärd gör det möjligt att engagera väktare, polis, ambulans och brandkår om något skulle hända. Det innebär också att om husägaren inte är hemma och något trots allt inträffar så tar larmbolagets utsände hand om huset samt kontaktar ägaren.

Men ett larm kan inte förhindra inbrott till hundra procent, dock har larm en god förebyggande effekt och gör det mindre attraktivt för tjuvar att begå inbrott. Dels för att tjuven vet att han har begränsad tid på sig i huset samt dels för att de vet att de kommer att fångas på bild av en kamera. Dessutom skickas informationen vidare till berörda myndigheter för att verifiera vad som verkligen händer, till exempel om det är brandkår, väktare eller polis som ska tillkallas.

Fördelar med ett inbrottslarm:

• Mindre risk att tjuven kliver in i huset efter att han har brutit upp dörren eller fönstret när hen hör att larmet ljuder och att husets lampor tänds (lampor med s k smart-plugs är kopplade till larmet).

• Mindre tid för tjuven att finna och hinna stjäla värdefulla föremål.

• Mindre tid innebär även mindre tid för att skada insidan av huset.

• Någon som följer upp och tar hand om huset medan du fortfarande är bortrest.

• Husägaren kontaktas direkt av larmbolaget om något händer.

• Vetskap om att larmbolaget har gått igenom och säkrat ditt hus innan så att ingen inkräktare är

kvar när du kommer hem, vilket är särskilt betryggande om till exempel barnen kommer hem ensamma från skolan.

Sa kra hemmet info r semestern Verisure

Michael Peterson, Head of Corporate Communications & Media Relations at Verisure Securitas Direct +46 (0)733 22 18 14 eller på michael.peterson@verisure.com

Om Verisure och Securitas Direct (Sverige)

Verisure Securitas Direct är en ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm och smart funktionalitet för hemmet och företaget. Företagets 1,8 miljoner kunder är fördelade över 13 länder i Europa och Sydamerika. Verisure Sverige är med drygt 300,000 kunder marknadsledande. Verisure- konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. I Sverige har mer än 260,000 hushåll och 60,000 företag valt larmtjänster från Verisure Securitas Direct. Den svenska verksamheten leds från Linköping där en certifierad larmcentral bemannas dygnet runt, årets alla dagar. Det svenska företaget sysselsätter närmare 1,000 medarbetare och omsätter cirka 1,3 miljarder kronor.

För mer information besök: www.verisure.se