Svenska innovationer driver trender för det Smarta hemmet 2016

Utvecklingen för uppkopplade produkter och tjänster som gör hemmet säkrare och smartare växer snabbt och efterfrågan beräknas fortsätta öka. Och om trenden håller i sig så blir 2016 året när det uppkopplade smarta hemmet slår igenom på riktigt bred front då det vimlar av nya innovationer som dessutom har blivit både prisvärda och användarvänliga för gemene man. Det smarta hemlarmet förväntas genomgå en snarlik utveckling som mobiltelefonen – där larmet möjliggör och knyter ihop en rad olika smarta tjänster.

Maskin-till-maskin (M2M) marknaden I Norden förväntas växa med cirka 30 procent varje år, dubbelt så snabbt som den globala marknaden. År 2017 beräknas marknaden vara värd nästan 6,1 miljarder €, och ge upp till 30 procent energibesparing i byggnader*. Dessutom beräknas antalet anslutna enheter väntas explodera under de kommande åren, och förväntas att överstiga 50 miljarder 2020.

5 orsaker till varför hemlarmet är en central del i utvecklingen av Smarta hemmet?

• Hemsäkerhet har av flera undersökningsföretag definierat som den ledande tjänsten inom Smarta hem, eftersom den är den är en av de få tjänster konsumenter faktiskt vill betala för idag.
  • Ett hemlarm består av en plattform med rad olika uppkopplade smarta komponenter, vilket gör det enkelt att koppla in ytterligare smarta funktioner som uppkopplade dörrlås, värmelösningar, styrning av belysning och elapparater samt vatten-, fukt- och klimatövervakning. Där allt kontrolleras via en enda app.
  • Ett hemlarm finns idag redan i cirka 500,000 svenska hem och utgör därmed en välkänd tjänst och larmbolagen har också ett högt förtroende bland konsumenter, vilket är en viktig aspekt på en ny marknad.
  • Hemlarmsbolagen erbjuder professionell service och installation, vilket underlättar för konsumenten att komma igång och få hjälp om den nya tekniken krånglar.
  • Säkerheten och integriteten är hög i hemlarmstjänsterna, t ex Verisure krypterar alla signaler med samma standard som militären.

Här följer exempel på nya Smarta hem funktioner lanserade under 2015 – som utgör en början på den evolution som kommer följa under 2016.

SMART CAM – är en smidig liten kamera som kan fjärrstyras via webben eller Verisures app. Den tar bilder automatiskt med hjälp av en rörelsesensor och/eller på kommando samt lagrar dem i molnet för möjlig realtidsvisning. Bostadsägare kan använda en Smart Cam för flera olika ändamål; från att se om barnen har kommit hem säkert från skolan - och om de har vänner med – till att kontrollera hantverkare, städare, barnflickor och andra besökare som kommer och går i bostaden när man inte är hemma. Verisures Smart Cam som är den första produkten i sitt slag på den europeiska larmmarknaden är helt portabel och kan stå på ett bord eller fönsterblecket samt även monteras på väggen och i taket. Till skillnad från många kameror på marknaden, så kräver en fristående Smart Cam inga fula kablar som tar onödig plats. Den körs på batterier med ultra-lång livslängd som varar i sex månader eller 1000 bilder. Installationen är enkel och tar knappt en minut. En Smart Cam ger Verisures kunder en möjlighet att hålla ett öga på sitt hem under semestern eller när de är på jobbet. De kan även övervaka sina husdjur och se att allt är bra med en äldre förälder eller släkting. Smart Cam kameran är utrustad med ett vidvinkelobjektiv som känner av rörelser och därefter tar ett foto, den kan också ta bilder på beställning. LÄS MER PÅ: http://www.verisure.se/smarta-hem/smart-plug.html

* Enligt en publicerad rapport från Teliasonera och Arthur D. Little.

MUSHUSET Husägare kan sluta oroa sig över skador orsakade av möss tack vare en ny genial produkt som avslöjar närvaron av en mus i inomhusmiljöer. Det unika Mushuset är en liten digitalt uppkopplad låda som upptäcker möss och därefter omedelbart skickar ett varnande meddelande till husägaren om deras oönskade närvaro, vilket möjliggör åtgärd innan mössen hinner göra någon skada. Mushuset är anpassat för ägare av Verisure övervakade larmsystem och är lämpligt för användning i alla inomhusutrymmen inklusive källare, vindar, uthus, sommarstugor och garage. Enheten är mycket enkel att placera ut och är speciellt utformad för att se ut som ett mushål. För bästa resultat placeras Mushuset vid foten av en vägg. Den är idealisk för de områden i huset som sällan besöks, såsom loft och källare. När en mus går in i Mushuset så sänder enheten ett push-meddelande (på trådlös väg via Wifi) till ägaren genom Verisure appen som berättar om musens närvaro i huset. När väl husägaren är varnad om musen så kan husägare vidta nödvändiga åtgärder i form av bekämpningsmetoder som exempelvis att installera musfällor eller lägga ut gift. LÄS MER PÅ: http://www.verisure.se/smarta-hem/musdetektor.html

WATER DETECTOR – En ny vattendetektor meddelar användaren omedelbart om en läcka uppstår (kan sända push notiser via Verisure appen). Detektorn övervakas också professionellt via Verisures larmcentral, vilken kan vidta åtgärder för kundens räkning om så behövs. Konsumenter och försäkringsbolag spenderar enorma summor varje år för att täcka kostnaderna för vattenskador i hemmen. Förra året betalade försäkringsbolagen i Sverige ut mer än 2 miljarder kronor för förluster orsakade av vattenläckage. Översvämningar är inte heller den enda faran för husägare. Små, oupptäckta vattenläckor i köket eller källaren kan utvecklas till allvarliga problem som kan orsaka mögel om de inte upptäcks i tid. Vattendetektorn placeras i riskområden som exempelvis köket där lämpliga platser är under diskbänken och diskmaskinen samt bakom kylskåpet. Källare är ett annat känsligt område. Där är det inte bara risk för översvämning, utan i flera fall är det även platsen för hemmets säkringsdosa samt vatten- och golvvärmeanslutningar. Den smarta vattendetektorn kan också vara en välkommen bonus för ägare av fritidsbostäder, vilka ofta står tomma i flera veckor i taget. LÄS MER PÅ: http://www.verisure.se/vatten.html

APPLE WATCH i APPEN – Verisure Securitas Direct är det första larmföretaget i Europa som är färdiga med en fullständig integrering av sitt larmsystem i en Apple Watch. Via Apple Watch kan du styra och övervaka ditt hemlarm tillsammans med en rad anslutna smarta hem tjänster. Verisure Securitas Direct lanserade sin Apple Watch i 7 språk på 8 marknader - däribland Sverige. Den nya Verisure appen tar bekvämlighet, tillgänglighet och övervakning av ditt hem till nästa nivå, nu behöver man inte ens plocka fram och "låsa upp" smartphonen för att kontrollera status för hem och familj. I Apple Watch har kunderna tillgång till nästan alla funktioner i Verisure Securitas Direct uppkopplade och anslutna larmkoncept. Den innehåller professionell övervakning för att förebygga inbrott och brand i hem och hos företag samt serva med SOS alarm och Smartplug tjänster som gör att du kan styra belysning och elektriska apparater och dessutom direktanslutna digitala dörrlås samt övervakning. Konceptet skickar också meddelanden när någon kommer hem, eller när någon lämnar huset och låser dörren. Och även i den olyckliga händelsen av vattenläckage eller att en brand skulle bryta ut. LÄS MER PÅ: http://www.verisure.se/smarta-hem/verisure-app.html

NIGHT CONTROL – Den nya SOS-funktionen gör det möjligt att skicka ett röstmeddelande till en Verisure larmoperatör som sen kan skicka rätt hjälp. SOS funktionen är särskilt användbar i händelse av ett inbrottsförsök, brand eller plötslig sjukdom när du är hemma. Nästan 2 000 inbrott i de svenska hemmen registreras varje månad. Siffror från Brottsförebyggande Rådet visar att inbrotten ökade med 6 % under 2014 jämfört med året innan. Verisure Securitas Directs nya SOS-funktion är ett första steg för att uppgradera och sätta en ny standard för kommunikationen mellan abonnenter i sina hem och larmcentraloperatörer. Det ökar säkerheten i hemmet, särskilt för människor som lever ensamma och för de som riskerar att ramla eller lider av någon sjukdom. SOS-knapp är en del av Verisure Night Control - en liten enhet monterad på väggen i utvalda områden av huset; till exempel i sovrum, kök och hall. Enheten har en inbyggd mikrofon och högtalare. Med ett enda tryck kan abonnenten slå av och på alla skalskydd, eller i brådskande ärenden, använda SOS-knappen för att spela in ett meddelande till larmcentralen. Operatören på larmcentralen kan sedan snabbt identifiera SOS signalen och vidtar därefter nödvändig och korrekt åtgärd. LÄS MER PÅ: http://www.verisure.se/sos.html

DET UPPKOPPLADE DÖRRLÅSET – Tidigare har även det uppkopplade dörrlåset för folkhemmet introducerats och som levereras i samarbete med Assa Abloy, vilket är enkelt att använda och prissatt för att passa de flesta plånböcker. LÄS MER PÅ: http://www.verisure.se/smarta-hem/las.html

UPPKOPPLADE BRANDVARNARE – Och sist men inte minst så har vi samman- och uppkopplade brandvarnare som skickar signaler till varandra vid brand, vilket är ett mycket säkert alternativ till vanliga brandvarnare. Investera i rökdetektorer som är direkt anslutna till en övervakad larmcentral, vilket kan rädda liv då dessa detektorer kan berätta var det brinner samt var branden startade och hur den sprider sig. Tidsaspekten är en livsavgörande faktor i samband med bränder. Och med ett uppkopplade brandvarnare/rökdetektorer som kommunicerar med en övervakad larmcentral så ökar möjligheten till att få rätt hjälp snabbt om något händer, även då ingen är hemma.

Stark efterfrågan på interaktiv övervakning av hemmet

Det kommer flera nya produkter och tjänster löpande från Verisure Securitas Direct för att kunna möta konsumenternas ökade efterfrågan på interaktiva övervakningsfunktioner för hemmet, vilka är baserade på deras populära larmlösningar som syftar till att skapa trygghet och skänka sinnesro genom att förebygga inbrott och brand. Verisures dynamiska och ständigt utvecklande ekosystem för larmtjänster möjliggör enkel integrering av kompletterande funktioner som den smarta vatten detektorn, klimatsensorn för mätning av temperatur och luftfuktighet. Och Verisures ekosystem integrerar också smart funktionalitet från deras samarbetspartners, inklusive anslutna Yale Doormans digitala dörrlås från Assa Abloy och den intelligenta värmepumpen från Panasonic. Alla dessa funktioner kan hanteras via Verisure app, som med över 1 miljon nedladdningar är Europas mest använda app för hemmet.

Bilder på Mushuset, Verisure Smart Cam, Water Detector, Night Control samt Apple Watch appen finns att tillgå och är fria för publicering i samband med artiklar och reportage som rör dessa produkter.

För mer information kontakta:

Michael Peterson, Head of Corporate communications & media relations på Verisure Securitas Direct +46 (0)733 22 18 14 eller via michael.peterson@verisure.com

Om Verisure

Verisure är en ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm och produkter och tjänster för det smarta hemmet med 2 miljoner kunder i 14 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se

Taggar: