Bolagsstämman valde två nya medlemmar till Veritas Pensionsförsäkrings förvaltningsråd

Veritas Pensionsförsäkrings ordinarie bolagsstämma den 6 maj 2009 valde två nya medlemmar till bolagets förvaltningsråd. Bolagsstämman fastställde bokslutet och beviljade medlemmarna i bolagets förvaltningsråd och styrelse samt dess verkställande direktör ansvarsfrihet för redovisningsåret 2008.

Bolagsstämman fastställde antalet förvaltningsrådsmedlemmar till 28. Rörelsechef Henrik Carlstedt (EK) avgick i förtid från förvaltningsrådet och bolagsstämman valde, på förslag av Finlands Näringsliv EK, vice verkställande direktör Henrik Karlsson till ny medlem till förvaltningsrådet för återstoden av Carlstedts mandatperiod fram till bolagsstämman år 2010. Logistikkoordinator Kalle Leinonen (FTFC) lämnade likaså sin plats i förvaltningsrådet i förtid. Stämman valde, på förslag av FTFC, informatör Susanne Paetau till ny medlem för Leinonens återstående mandatperiod (fram till bolagsstämman år 2011).

Följande medlemmar som var i tur att avgå från förvaltningsrådet omvaldes fram till bolagsstämman år 2012:
– partisekreterare Ulla Achrén
– vd, kommerseråd Peter Boström
– vd Erik Bärnas (EK)
– kanslichef Christoffer Grönholm
– vd Ann-Sofi Hurme
– typograf Tomas Jung (FFC)
– diplomekonom Göran Meinander (AKAVA)
– förbundssekreterare Henri Lindholm (FFC)
– vd Monika Wikeström-Virtanen (EK)
– kammarråd Henry Wiklund

Till förvaltningsrådet hör också administrationschef Ulrika Ahlbäck, Maria Axo, vd Håkan Anttila, direktör Jörgen Grandell (EK), vd Ove Grandell, investeringschef Tony Karlström, vd Leo Korpi-Halkola, ombud Leila Kurki (FTFC), ekonomist Erkki Laukkanen (FFC), vd Fredrik Lindeman, ekonomist Helena Pentti (FFC), vd Tuomas Pere, vd Harry Serlo (EK), vd, kammarråd Mikael Westerback, vd Patrik Wikström (EK) och administrativ direktör Marianne Österberg.

Bolagsstämman återvalde CGR Dan Jungar och CGR Kari Niukko till bolagets revisorer. KPMG Oy Ab och CGR Kurt Mangs fungerar som suppleanter.

Marknadskommunikation

Tilläggsuppgifter
Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299
Bolagsjurist Kaisa Forsström, tfn 010 5501 785, 050 5858 228