Resultatöversikt år 2008: Gott resultat trots finanskrisen

– Veritas Pensionsförsäkring förstärkte sin position på marknaden, antalet ArPL-anställda steg med 14,2 %
– Premieinkomsten ökade med 9,7 %, till 335,4 miljoner euro
– Fortsättningsvis stark solvens trots negativ placeringsavkastning om -15,5 % – solvensgraden var 16,7 %, dvs. 2,6 gånger solvensgränsen
– Kostnadseffektiviteten förbättrades

År 2008 var, trots finanskrisen, till många delar ett bra år för Veritas Pensionsförsäkring. ”Vår främsta fokus för år 2008 var tillväxt, och på det planet har vi nått våra målsättningar. Vi har också lyckats öka vår kostnadseffektivitet utan att vi behövt pruta på servicekvaliteten. Vi har t.o.m. kunnat satsa mer på vår kundbetjäning”, konstaterar Veritas Pensionsförsäkrings vd Jan-Erik Stenman om bolagets resultat- och verksamhetsutveckling år 2008.

Finanskrisen påverkade placeringsresultatet

Veritas Pensionsförsäkrings placeringar avkastade -15,5 % år 2008 (7,3 % år 2007). Den negativa avkastningen kommer främst från prisraset av de noterade aktierna. Fastighetsplaceringarna, vars vikt i placeringsportföljen relativt sett är stor, avkastade däremot bra även under 2008.

Arbetspensionsbolagen är långsiktiga placerare och en av deras viktigaste uppgifter är att placera pensionsmedlen betryggande. ”Veritas Pensionsförsäkring har på lång sikt lyckats bra i den här uppgiften, på 10-årsperspektiv har våra placeringar i snitt avkastat 4,8 %, alltså bäst bland arbetspensionsbolagen ”, konstaterar Stenman. "Som långsiktig placerare måste man komma ihåg att svackor kommer”.

Veritas Pensionsförsäkrings solvens sjönk som en följd av finanskrisen. Solvensgraden var
16,7 % vid årets slut (32,6), vilket är ca 2,6 gånger solvensgränsen. Verksamhetskapitalet var 240,0 miljoner euro jämfört med 476,5 miljoner euro år 2007. Veritas Pensionsförsäkring betalar kundåterbäringar också för år 2008. Bolaget överförde 3,0 miljoner (6,0) till kundåterbäringar, dvs. 0,22 % av de försäkrades lönesumma.

Omkostnadsprocenten var 84,6 (86,8), vilket innebär att kostnadseffektiviteten förbättrats från året innan. Veritas Pensionsförsäkring har under året anställt nya arbetstagare och hade i snitt 129 anställda år 2008 (125).

Fokusskifte från tillväxt till välmående

Vid årets slut hade Veritas Pensionsförsäkring ca 66 300 försäkrade (60 200). Premieinkomsten ökade jämfört med året innan med 9,7 % till 335,4 miljoner euro.

”Vår tillväxtstrategi har nu burit frukt, och tillsammans med våra strategiska samarbetsparter gjorde vi ett utomordentligt överflyttningsresultat år 2008. År 2009 går vi däremot mot betydligt kärvare tider, och då blir kundlojalitet allt viktigare. Vi vill tillsammans med våra kunder satsa allt mer på de anställdas arbetshälsa, och infria vårt kundlöfte om branschens bästa service genom det", säger Stenman. ”Lever vi upp till vårt kundlöfte fortsätter vi på tillväxtens väg även i den nära framtiden”.

Veritas pensionsförsäkrings officiella bokslut och elektroniska årsberättelse publiceras vecka 18 på webbplatsen veritas.fi.

Marknadskommunikation

Bilagor
Resultatöversikt 2008 (pdf) (Uppgifterna i resultatöversikten är inte reviderade)

Tilläggsuppgifter