Starkt år för Veritas – premieinkomsten steg med 11 procent

– Veritas premieinkomst ökade med närmare 11 %, till 371,6 miljoner euro – Placeringarna avkastade 10,8 % – Bolagets solvens förstärktes, solvensgraden var 21,3 %, dvs. 3,0 gånger solvensgränsen – Verksamheten fortsatt effektiv med en omkostnadsprocent om 85,9

Veritas Pensionsförsäkring förstärkte sin position på marknaden under år 2009. Bolagets premieinkomst steg till 371,6 miljoner euro från 335,4 miljoner euro året innan, dvs. med hela 10,8 %. ”Vi har haft som mål att systematiskt arbeta mot att höja vår premieinkomst och jag måste säga att vi lyckats utmärkt. Särskilt effektiva har vi varit vad gäller ArPL. Trots att lönesumman i hela landet uppskattas ha sjunkit under fjolåret så steg vår ArPL-premieinkomst med 12,3 %”, konstaterar Veritas Pensionsförsäkrings vd Jan-Erik Stenman om bolagets resultat- och verksamhetsutveckling år 2009. Ljusare utsikter på placeringsfronten Veritas Pensionsförsäkrings placeringar avkastade 10,8 % år 2009 (-15,5 % år 2008). Till det goda resultatet bidrog främst de noterade aktierna som avkastade 45,3 %. Även ränteplaceringarna och fastigheterna avkastade stabilt: 6,7 % respektive 5,2 %. ”Tack vare rekordstora ekonomiska stimulanspaket återhämtade sig de globala placeringsmarknaderna i takt med att ekonomins försämringstakt avtog under år 2009. Trots att framför allt mindre bolag har svårt att hitta finansiering och trots att arbetslösheten fortfarande stiger, ser ett depressionsscenario av samma typ som på 1930-talet nu allt mindre sannolikt ut”, analyserar Veritas Pensionsförsäkrings placeringsdirektör Staffan Sevón. ”Veritas fortsätter att placera långsiktigt och relativt defensivt så att en förhållandevis stor del av riskplaceringarna är i inhemska fastigheter med en stabil avkastning.” Värdet av bolagets placeringsportfölj uppgick i slutet av 2009 till ca 1,9 miljarder euro. I snitt har Veritas placeringar under de senaste 5 åren avkastat 4,3 % och de senaste 10 åren 4,7 %. Solvensen fortsättningsvis stark Veritas Pensionsförsäkrings solvens förstärktes under fjolåret. Solvensgraden var 21,3 % vid årets slut (16,7), vilket är ca 3,0 gånger solvensgränsen. Utan beaktande av lindringen av solvensreglerna skulle solvensgraden ha varit cirka 16,4 % eller 2,3 gånger solvensgränsen. Bolagets verksamhetskapital steg till 333,5 miljoner euro jämfört med 240,0 miljoner euro år 2008. Det goda resultatet gynnar Veritas kunder i form av kundåterbäringar, vars belopp steg jämfört med året innan. Veritas överförde 3,9 miljoner (3,0) till kundåterbäringar för år 2009, dvs. 0,3 % av de försäkrades lönesumma. Veritas har under året vuxit också i antalet anställda och hade i snitt 132 anställda år 2009 (129). Bolagets verksamhet var fortsatt effektivt: omkostnadsprocenten var 85,9 (84,6). Veritas Pensionsförsäkrings officiella bokslut och elektroniska årsberättelse publiceras vecka 17 på webbplatsen www.veritas.fi. VERITAS PENSIONSFÖRSÄKRING Marknadskommunikation Bilagor Resultatöversikt 2009 (pdf) (Uppgifterna i resultatöversikten är inte reviderade.) Tilläggsuppgifter Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 5501 600, 050 3432 299 Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 5501 899, 040 7727 834 Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 5501 786, 050 5930 138 www.veritas.fi Avsändare Kommunikatör Elina Saarinen, tfn 010 5501 932, 045 1340 603