Utmärkt placeringsresultat i Veritas Pensionsförsäkring

Veritas Pensionsförsäkrings placeringar avkastade 7,2 % och solvensen var fortsättningsvis på en hög nivå. Det här visar förhandsuppgifterna om bolagets bokslut för år 2007. Kundtillströmningen var positiv och under året intensifierades samarbetet med strategiskt viktiga samarbetspartners.

Enligt förhandsuppgifter om bokslutet år 2007 var avkastningen på placeringarna 7,2 % (10,8 % år 2006). Veritas Pensionsförsäkrings vd Jan-Erik Stenman beskriver placeringsresultatet som mycket bra med tanke på det turbulenta läget på placeringsmarknaden under den senare halvan av året. ”Speciellt nöjd är jag med bolagets fastighetsplaceringar, vilka har avkastat ca 12 %”, konstaterar Stenman. ”Vi omstrukturerade fastighetsportföljen under fjolåret och som en följd av det realiserades stora värdestegringar i vårt fastighetsinnehav .

Veritas Pensionsförsäkrings solvens förstärktes ytterligare år 2007. Solvensgraden var ca 32,5 % (32,3), vilket är ca 2,2 gånger solvensgränsen. Det goda resultatet gynnar kunderna i form av premierabatter, s.k. kundåterbäringar. De kommer att vara på en konkurrenskraftig nivå. Veritas Pensionsförsäkring överför enligt preliminära beräkningar drygt 6 miljoner euro till kundåterbäringar, dvs. ca 0,5 % av de försäkrades lönesumma.

Kundtillströmningen till Veritas Pensionsförsäkring var positiv under fjolåret. ”Många företagskunder valde att koncentrera sina lagstadgade pensionsförsäkringar till oss. Resultatet visar också att vår kundlojalitet är på en hög nivå", säger Stenman. ”Speciellt bra resultat gjorde vi i den senaste överflyttningsomgången. Veritas Pensionsförsäkring och den personliga kundbetjäningen uppfattas av kunderna som sakkunnig och pålitlig, faktorer som är av yttersta vikt vid val av arbetspensionsförsäkrare”.

Veritas Pensionsförsäkring intensifierade samarbetet med strategiskt viktiga samarbetspartners under fjolåret. ”Till följd av att vi sålde vårt dotterbolag Veritas Livförsäkring till Aktia Sparbank Abp i början av år 2007 omstrukturerade vi våra samarbetsmodeller. Det nya samarbetsnätverket ger alla parter klara tillväxt- och utvecklingsmöjligheter”, konstaterar Stenman. Samarbetet inleddes med goda resultat under förra året. ”Tillsammans erbjuder vi omfattande och attraktiva försäkrings- och finansieringslösningar till kundföretag och -företagare”.

Förhandsuppgifterna om bokslutet grundar sig på preliminära uppgifter. Veritas Pensionsförsäkrings centrala nyckeltal publiceras 13.2.2008.

Kommunikation

Tilläggsuppgifter