Veritas Pensionsförsäkring fortsätter att växa kraftigt – ljusare även på placeringsfronten

– Veritas Pensionsförsäkrings premieinkomst växte med drygt 8 % jämfört med motsvarande period i fjol – Placeringarna avkastade 3,3 % under årets första hälft – Bolagets solvensgrad är 17,3 %, dvs. 3,1 gånger solvensgränsen – Överflyttningarna hittills i år medförde en ökning med 24 miljoner euro i ArPL-lönesumman, vilket innebär en ökning om 5 miljoner euro i ArPL-premieinkomsten på årsnivå

Veritas Pensionsförsäkrings tillväxtstrategi gav resultat även under de sex första månaderna år 2009. Bolagets premieinkomst steg till 180,7 miljoner euro jämfört med 166,6 miljoner euro under motsvarande period året innan. ”Vår premieinkomst har utvecklats i en positiv riktning redan under än längre tid och det har vi också målmedvetet jobbat för. Särskilt nöjda kan vi vara med den ökning i lönesumman som vi tillsammans med våra partners har uppnått i överflyttningen av ArPL-försäkringar – trots det rådande konjunkturläget”, konstaterar Veritas Pensionsförsäkrings vd Jan-Erik Stenman om bolagets delårsresultat. Svängning uppåt på placeringsmarknaden Veritas Pensionsförsäkrings placeringar avkastade 3,3 % under det första halvåret 2009. Motsvarande siffra under samma period i fjol var -4,0 %. ”Det som särskilt höjer vårt placeringsresultat är de noterade aktierna, där avkastningen på det sysselsatta kapitalet var 24,3 % under det första halvåret. Fastighetsplaceringarna har också avkastat stabilt”, analyserar Veritas Pensionsförsäkrings placeringsdirektör Staffan Sevón. ”Veritas ligger fortfarande i toppen inom branschen med en medelavkastning på 4,3 % under de senaste 5 åren”. Värdet av bolagets placeringsportfölj uppgick i slutet av mars till 1,7 miljarder euro. Veritas Pensionsförsäkrings totalresultat var 15,1 miljoner euro. Bolagets solvens ligger fortfarande på en god nivå och har stärkts sedan årsskiftet. Bolagets solvensgrad var 17,3 % i slutet av juni 2009, vilket är 3,1 gånger solvensgränsen. Verksamheten inom bolaget har fortsatt lika effektivt som året innan; bolagets omkostnadsprocent var 86,4 vid slutet av juni månad. Framtidsutsikter Trots att man redan kan se tecken på återhämtning på placeringsmarknaden, kommer läget troligen att fortsätta som relativt utmanande. "Vi följer speciellt upp tecken på huruvida kreditgivningen igen börjar öka", berättar placeringsdirektör Sevón. "Det är en förutsättning för en mera bestående återhämtning av ekonomin. Allmänt anser vi att den finländska ekonomin är relativt motståndskraftig, och vi tror att den värsta turbulensen redan är över. " ”Tack vare det goda resultatet under början av året har vi en bra utgångspunkt för att kunna hålla kostnaderna i styr och ändå kunna erbjuda branschens bästa service såsom vi lovar i vårt kundlöfte. Vi fortsätter att satsa på våra arbetshälsotjänster, eftersom vi genom att förbättra arbetshälsan hos personalen i våra kundföretag kan bidra till att företagen och därigenom hela landet kommer ur den här finanskrisen”, sammanfattar verkställande direktören Stenman. VERITAS PENSIONSFÖRSÄKRING Marknadskommunikation Bilagor Veritas Pensionsförsäkrings resultatöversikt 1–6/2009 (pdf) Tilläggsuppgifter Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299 Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 550 1899, 040 772 7834 Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 550 1786, 050 593 0138 Avsändare Marknadskommunikationschef Katja Hautoniemi, tfn 010 550 1663, 045 636 6046