Veritas Pensionsförsäkring har sålt tre bostadsaktiebolag till tyska fastighetsfonden Patrizia

Veritas Pensionsförsäkring har sålt tre bostadsaktiebolag till Patrizia Kapitalanlagengesellschaft (KAG). I bostadsaktiebolagen finns totalt 113 bostäder och de är belägna i Vanda, Esbo och Tammerfors.

Bostadsaktiebolagen är Patrizias första fastighetsplaceringar i Finland. ”Vi uppskattar att Patrizia går in för ett långsiktigt ägande av fastigheterna”, säger Veritas placeringsdirektör Staffan Sevón.

Veritas Pensionsförsäkrings fastigheter utgör per 31.3.2010, det vill säga före affären, cirka 18,9 procent av bolagets placeringar och av dem är 13,2 procent bostäder.

”Direkta fastighetsplaceringar i Finland är en av Veritas kärnfunktioner som placerare och vi är i förhållande till placeringsmassan det finska pensionsbolag som äger mest inhemska fastigheter”, säger Sevón. ”Detta har också gagnat portföljens avkastning och medverkat till att vi på lång sikt har haft den högsta avkastningen av pensionsbolagen. Vi ser fortsättningsvis många intressanta placeringsmöjligheter på den inhemska fastighetsmarknaden.”

Marknadskommunikation

Tilläggsuppgifter
Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 5501 899, 040 772 7834
Fastighetsdirektör Peter Karlsson, tfn 010 5501 851, 050 561 9545

Veritas Pensionsförsäkrings årsberättelse för år 2009 har publicerats på www.veritas.fi/arsberattelse2009

Avsändare
Kommunikatör Nadine Aschan, tfn 010 5501 814, 044 099 0996

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och trivsel i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring finns på webbplatsen www.veritas.fi.