Vertiv identifierar trender för datacenters infrastruktur 2017

Report this content

Stockholm 11 januari 2017– Vertiv, som tidigare gick under namnet Emerson Network Power, presenterar idag sex trender för datacenter att ta fasta på under 2017. Trendspaningen är en fortsättning på 2016 års rapport för datacenter som Emerson Network Power publicerade förra året.

-       Under 2016 hade globala makrotrender stor inverkan på branschen, med nya molnlösningar och socialt ansvarstagande i fokus, säger Giordano Albertazzi, EMEA-chef för Vertiv. Eftersom molntjänster integrerats alltmer i IT-verksamheter kommer fokus att flyttas mot en förbättring av den underliggande och kritiskt viktiga infrastrukturen när företagen behöver hantera nya datavolymer. Vi tror att 2017 kommer att bli året då IT-experter framtidssäkrar sina datacenter för att de ska förbli snabba och flexibla under de kommande åren.

Sex infrastrukturtrender som kommer att forma ekosystemet för datacenter under 2017:

1. Infrastrukturen utmanas av uppkopplingen mot slutanvändarna: Distribuerad IT och IIoT (Industrial Internet of Things) trycker IT-resurserna närmare användarna och de industriella processerna. Även om datacenter fortsatt är nödvändigt för att leverera program och tjänster, exempelvis för sälj- och lagerhantering, så ökar mikrodatacenters antal och betydelse i takt med att uppkopplade sensorer och enheter snabbt ökar i antal och användare kräver snabbare tillgång till informationen. För att klara dessa förändringar använder företagen förkonfigurerade mikrodatacenter som stöder snabb driftsättning, ökad standardisering samt fjärrhantering av olika IT-anläggningar. Standardisering och modularitet blir lika viktiga på distribuerade IT-platser som i stora datacenters.

Befintliga nätverksskåp och IT på distans kommer också att omvärderas, för att säkerställa att behovet av ström och kylning för dessa allt viktigare platser uppfylls när de börjar att leverera lokalt anpassad insamling och analys av realtidsinformation från anslutna sensorer och enheter.

2. Värmehanteringen blir hållbar: Kylning av datacenter har förändrats mer under de fem senaste åren än något annat av datacentrets system. Drivkraften för att sänka energikostnaderna betyder att det traditionella sättet att fokusera på ”maximal kylning” har ersatts av mer avancerade system för att få bort värmen på ett så effektivt sätt som möjligt. En ökad användning av avancerade värmeväxlare och den fortsatta utvecklingen av intelligent styrning har skapat en mycket flexibel värmehantering som klarar PUE-värden under 1,2.

Eftersom energieffektivitet fortsätter att vara ett viktigt ämne har vattenförbrukning och kylmedel dykt upp som viktiga frågor i vissa regioner. Tack vare det stora utbudet av system för värmehantering som finns idag, kan datacentrets operatörer skräddarsy värmehanteringen baserat på plats och tillgång till resurser. Globala marknadstrender visar en ökad användning av nya tekniker som utnyttjar evaporativ- och adiabatisk kylning som använder sig av vatten för att kyla den omgivande luften. Dessa tekniker ger en mycket effektiv, tillförlitlig och ekonomisk värmehantering.

På platser där tillgänglighet och kostnad för vatten är ett problem har andra typer av kylsystem fått fäste. Ett traditionellt, vattenkylt system med öppen slinga förbrukar ungefär 15 miljoner liter vatten för att kyla 1 MW av IT-kapacitet under ett år. Nya tekniker som använder värmeväxlare med pumpat kylmedel utan vatten och som inte tar in luft i datacentret utifrån, kommer spara närmare 4 miljarder liter vatten i Nordamerika årligen.

3. Ökat fokus på säkerhet i datacenter: Medan dataintrång fortsätter att stå för de flesta säkerhetsrelaterade rubriker, så har säkerheten också blivit ett tillgänglighetsproblem för datacentren. Studien ”2016 Ponemon Institute Cost of Data Center Outages” visade att cyberangrepp stod för 22 procent av de analyserade avbrotten i datacenter.

I samband med att allt fler enheter kopplas upp för att skapa enklare hantering och eventuell automatisering, så ökar också antalet hot. Datacenterexperter lägger till säkerhet på sin växande lista över prioriteringar och börjar leta efter lösningar som kan hjälpa dem hitta svaga punkter och förbättra responsen vid angrepp. Gateways som konsoliderar data från flera enheter för att stödja DCIM börjar dyka upp som en potentiell lösning. Med vissa förändringar kan de identifiera oskyddade portar i infrastrukturen och i ett tidigt skede varna för angrepp med syfte att hindra normal användning av systemet, t ex överbelastningsattacker.

DCIM bevisar sitt värde: DCIM blir allt viktigare, både avseende de problem det kan lösa och dess förmåga att hantera det alltmer avancerade ekosystemet för datacenter. Framsynta operatörer använder DCIM för att lösa datacentrets utmaningar, t.ex. myndighetsefterlevnad, ITIL (Information Technology Infrastructure Library) samt hantering av hybridmiljöer. Slutligen har DCIM visat sig vara ett värdefullt verktyg för colo-leverantörer vid analys av deras kostnader per kund, samt för att ge sina kunder en fjärrinsyn i sina tillgångar.

DCIM har dykt upp som föregångaren till IIoT i datacentralen och levererar den transparens, ökade koordination mellan system och det stöd för automatisering, som är hjärtat i IIoT:s värdeerbjudande.

5. Alternativ till blybatterier blir tillgängliga: Nya lösningar dyker upp för den svaga länken i datacenters energisystem i takt med att operatörerna vill minska storlek, vikt och totalkostnad för traditionella, ventilreglerade blybatterier (VRLA). Den mest lovande tekniken är litiumjonbatterier. Med sjunkande priser och mer avancerade kemiska och konstruktionsmässiga egenskaper håller litiumjonbatterierna på att bli ett gångbart alternativ för datacenter, och de storleksanpassas för att klara kraven på rad- och rumsnivå. Även om denna batteriteknik funnits tillgänglig tidigare har den förbättrade ekonomin gjort det möjligt att använda den också för datacenter.

Datacenteroperatörer har under lång tid varit intresserade av alternativ till bly-syra-batterierna, men de tekniker som funnits tillgängliga har inte kunnat konkurrera med de traditionella batterierna ur kostnads- och kapacitetssynpunkt. Nu dyker dock alternativ upp, som kan minska utrymmesbehovet, förlänga driftstiderna och förbättra hållbarheten.

6. Mer integrerad utformning och driftsättning av datacenter: Den tekniska integrationen har de senaste åren ökat väsentligt för datacenter, då operatörerna vill ha modulära, integrerade system som snabbt kan tas i drift, utökas och anpassas. Nu tillämpas samma tankesätt när datacenter ska utvecklas. ”Speed to market” är en viktig faktor för många av de företag som levererar datacenterkapacitet idag, och de anser att de traditionella gränserna mellan utveckling och tillverkning är onödiga och improduktiva. Som ett resultat av detta satsar de nu på nyckelfärdig konstruktion och driftsättning av datacenter som underlättar för integrerade, moduluppbyggda konstruktioner, centraliserad tillverkning och tydlig projektledning. Leverantörer som kombinerar infrastrukturexpertis, konstruktions- och tillverkningskapacitet och avancerad projektledning för att leverera en nyckelfärdig lösning, kan bygga bättre datacenter snabbare.

-       För företag som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga och problemfritt övergå till nya, molnbaserade tekniker, kommer styrkan i deras IT-infrastruktur fortsättningsvis att vara nyckeln till framgång, fortsätter Albertazzi. Med snabbt ökande datavolymer kommer IT-infrastrukturer fortsätta att utvecklas under 2017, för att erbjuda snabbare, säkrare och mer effektiva tjänster som kan uppfylla dessa nya krav. Investering i rätt infrastruktur, inte bara i ny infrastruktur, är av yttersta vikt. Det är därför ett måste att en samarbetspartner med en stark bakgrund inom datacenterhantering är involverad under systemuppgraderingen – från planering till utformning, till projektledning och löpande underhåll och optimering.

Kontakt: Michael Jäderholm (Andréasson Public Relations)

T 070-725 2552

E Michael.jaderholm@anpr.se

Om Vertiv
Vertiv designar, tillverkar och underhåller kritisk infrastruktur för datacenter, kommunikationsnätverk samt kommersiella och industriella anläggningar. Vertiv, som tidigare hette Emerson Network Power, arbetar med dagens växande marknader inom mobil dataanvändning och molntjänster genom ett utbud av lösningar för strömförsörjning, kylsystem och styrning av infrastruktur, inklusive varumärkena ASCO®, Chloride®, Liebert®, NetSure och Trellis™. Omsättningen under räkenskapsåret 2016 uppgick till 4,4 miljarder dollar. Mer information finns på VertivCo.com.

Snabbfakta

Vertiv, som tidigare gick under namnet Emerson Network Power, presenterar idag sex trender för datacenter att ta fasta på under 2017. De sex trenderna i korthet: 1. Infrastrukturen utmanas av uppkopplingen mot slutanvändarna 2. Värmehanteringen blir hållbar 3. Ökat fokus på säkerhet i datacenter 4. DCIM bevisar sitt värde 5. Alternativ till blybatterier blir tillgängliga 6. Mer integrerad utformning och driftsättning av datacenter