Livslängd viktigast när tak ska bytas

Report this content

Många faktorer spelar in när ett tak ska bytas – pris, design och underhållsbehov är några. Klart viktigast är dock takets livslängd, det visar en ny undersökning genomförd av takrenoveringsföretaget Vesivek.

Olika typer av tak håller olika länge men efter 30–50 år brukar de flesta tak vara i behov av renovering. Som husägare finns då flera aspekter att ta hänsyn till där den viktigaste är takets livslängd. Hela 72 procent av svenskarna väljer det som den viktigaste faktorn i val av tak, det visar en ny undersökning från takrenoveringsföretaget Vesivek. På andra plats kommer pris, följt av underhållsbehov och utseende.

– Att renovera taket är för de flesta en betydande investering och då vill man såklart att det ska hålla länge. Väljer man rätt tak gör det också det, ofta 30­–50 år. Så det är en investering som de flesta bara behöver göra en gång i livet, säger Jani Jylhä, vd på Vesivek.

Dåliga tider får husägare att avvakta

Rådande lågkonjunktur i kombination med höga räntor och inflation gör att allt fler husägare avvaktar med större investeringar. Nästan tio procent färre husägare renoverar taken i år jämfört med tidigare år.

–Jag har full förståelse för att man i ett osäkert ekonomiskt läge väljer att vänta med större utgifter, som en takrenovering. Samtidigt kan det sluta olyckligt att vänta om taket är äldre än 30 år – då kan kostnaderna bli ännu större då det kan innebära ytterligare skador på fastigheten. En god idé är att låta undersöka takets skick om man är osäker, då kan man sedan ta rätt beslut istället för att oroa sig, säger Jani.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under 2023 av PFM Research på uppdrag av Vesivek. 2100 takägare över 18 år har svarat i en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt.

För mer information, vänligen kontakta:
Jani Jylhä
Vd Vesivek Sverige AB
073 917 32 00
jani.jylha@vesivek.se

Om Vesivek:
Vesivek är Nordens största takrenoveringsföretag. Vi renoverar över 5 000 villatak per år och har sedan starten för 29 år sedan utfört mer än 50 000 takrenoveringar i Sverige och Finland.

Taggar: