Så säkerställer du att tomten kan landa säkert på taket

Report this content

Snö och is på taket kan leda till läckage och omfattande skador med kostsamma renoveringar till följd – trots det skottar bara två av tio svenska husägare sina tak när snön fallit. Det visar en undersökning från takrenoveringsföretaget Vesivek.

Meteorologerna förutspår en vit jul över i princip hela Sverige vilket såklart är positivt för julstämningen. Däremot kan för mycket snö skada hustaket om den inte skottas bort då en kubikmeter blöt snö kan väga hela 300 kg. Och enligt en undersökning genomförd av takrenoveringsföretaget Vesivek tidigare i år är det bara 22 procent av svenska husägare som skottar sina tak.

– För mycket vikt på taket kan skada konstruktionen men framför allt kan det orsaka läckage och leda till frysskador. Vikten på snö kan variera stort och även den vikt som ett tak klarar av, därför är det bra att känna till sitt eget taks förutsättningar och vara uppmärksam på snömängden. Dessutom kan det vara så att försäkringen inte täcker skador som orsakats av för tunga snömängder, säger Jani Jylhä, vd på Vesivek.

Skotta inte solceller

På många hustak sitter det numera solceller. Och även om solcellernas kapacitet sjunker med snötäckta paneler är rekommendationen ändå att låta snön ligga. Risken är nämligen att solcellerna tar skada vid skottning.

– Solceller som monteras i Sverige är konstruerade för att klara våra snöförhållanden. Därför brukar vi inte rekommendera att man skottar bort snö från solpanelerna då de kan repas och förstöras. Om inte snöfallet varit extremt. Snö och is förvinner dessutom ganska fort från solceller som monterats i normal vinkel när solen väl tittar fram, säger Jani.

Vad gäller vid snöskottning på tak – viktigaste tipsen

• Använd osthyvelsprincipen när du skottar – skala bort lager för lager, gärna med en plastskyffel
  • Lämna en decimeter snö för att skydda taket
  • Montera snörasskydd
  • Tänk på säkerheten – använd alltid fallskydd om du arbetar på tak
  • Måste du avlägsna snö från solceller, använd en borste och lämna ett tunt lager snö
  • Kontakta en expert om du är osäker

För mer information, vänligen kontakta:
Jani Jylhä
Vd Vesivek Sverige AB
073 917 32 00
jani.jylha@vesivek.se

Om Vesivek:
Vesivek är Nordens största takrenoveringsföretag. Vi renoverar över 5 000 villatak per år och har sedan starten för 29 år sedan utfört mer än 50 000 takrenoveringar i Sverige och Finland.