Allt fler veteraner anmäler intresse att arbeta hos Veterankraft i Västerås

Veterankraft ser en tydlig ökning av pensionärer som anmäler att de vill arbeta – men även en ökning av privatpersoner och företag som förstår värdet av att anlita äldre personer med lång erfarenhet och kort startsträcka. Just nu söker Veterankraft 50 personer till sina uppdrag i Västerås med omnejd.

- De senaste fem åren har vi ökat antalet utbetalda arbetstimmar per år med 50 procent. Mest har vi ökat på företagssidan som står för 70 procent av ökningen. I bara vårt upptagningsområde söker vi cirka 50 personer för uppdrag inom trädgårdsskötsel, städ, äldrevård, fastighetsskötsel, anläggning, ekonomi och administration och diverse hantverksjobb, säger Leif Rohlin, platschef på Veterankraft i Västerås.

De arbetande pensionärerna blir allt fler. Den som är pigg och orkar arbeta ett par år efter 65 har mycket att vinna ekonomiskt. Ur ett samhällsperspektiv bidrar seniorerna till Sveriges BNP med hela 122 miljarder. En fördubbling på 13 år, enligt en rapport från SPF Seniorerna. År 2018 jobbade nästan var fjärde person i åldern 65–69 år och mer än var tionde person i åldern 70–74 år.

- En extra peng är alltid välkommet för våra veteraner, men vi ser framför allt att många väljer att arbeta för att få en social samvaro och för att de känner att de har mycket att bidra med, säger Leif Rohlin.

Leif Rohlin är sedan fem år tillbaka platschef på Veterankraft i Västerås.
Leif har en idrottsbakgrund och levde som hockeyproffs i 15 år. I Västerås IK har han både varit spelare och arbetat som sportchef. Innan Leif blev platschef på Veterankraft arbetade han bland annat på Team Sportia.

Veterankraft är ett av Sveriges snabbast växande företag och har blivit utnämnd som Di Gasell hela fem år i rad. Läs mer här.

Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från trädgårdsarbete, hantverksjobb, städning, barnpassning och komplement till hemtjänst. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet. Bolaget har 34 kontor, 40 anställda och
14 000 veteraner. Mer information finns på
www.veterankraft.se. Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision och på Facebook.

Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR,
Leif Rohlin, platschef för Veterankraft i Västerås