Fransk tv besöker Veterankraft

Veterankraft ser ett ökat intresse från internationella medier kring hur svenska företag tillvaratar kompentens hos vår äldre arbetskraft. Den franska tv-kanalen France 2 har intervjuat Veterankrafts veteran Björn Ekroth. Inslaget handlar om att arbeta efter 65 års ålder vilket är ovanligt i Frankrike – och om företag som redan gör det möjligt här i Sverige.

- Det var jättekul att få vara med i fransk tv.  Jag fick berätta varför jag väljer att arbeta, vilken typ av arbete jag utför och om flexibiliteten kring hur och när jag väljer mina uppdrag. Tv-journalisten berättade att det är väldigt svårt att överhuvudtaget arbeta efter 65 års ålder i Frankrike, så de har nog en del att lära av oss, säger Björn Ekroth.

Vad gäller att höja pensionsåldern för alla i Sverige så tycker Björn att det är helt fel väg att gå. Många har tunga arbeten och krämpor och klarar inte av att fortsätta på sitt befintliga arbete. Det är snarare viktigt att kunna välja vad man orkar och vill göra för att det ska fungera.

Pengar är underordnat när Björn Ekroth väljer att arbeta. Det viktigaste är den sociala biten, att ha möjlighet att träffa andra människor och att skapa något.

- Man mår helt enkelt bra av att ha något att göra. Jag som är hantverkare har det där med att laga och fixa saker i fingrarna. Jag kan laga parkbänkar, mura, måla staket och snickra altaner. Jag älskar att ta mig an en uppgift och sedan slutföra den. Det är helt enkelt väldigt roligt att skapa något och jag blir glad av att se slutresultatet, säger Björn glatt.

Innan Björn började arbeta hos Veterankraft lackerade han bilar i 60 år. När kroppen sa ifrån hjälpte han en kompis att köra taxi och det gör han än idag. Han jobbar ungefär halvtid och stortrivs med det.

Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från städning, barnpassning, IT-hjälp och ledsagning till trädgårdsarbeten och hantverksjobb. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet.  Veterankraft har fem år i rad fått utmärkelsen DI Gasell som ett av Sveriges snabbast växande företag. Bolaget har 34 kontor och över 14 000 veteraner från hela Sverige anmälda. Mer information finns på www.veterankraft.se

Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR
tel: 073 – 333 88 40 eller magdalena@highlandpr.se
Båb Bengtsson, veteranansvarig på Veterankraft,
tel: 076 014 5910 eller e-post: bab.bengtsson@veterankraft.se

Om Veterankraft Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från trädgårdsarbete, hantverksjobb, städning, barnpassning och komplement till hemtjänst. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet. Veterankraft har fem år i rad fått utmärkelsen DI Gasell som ett av Sveriges snabbast växande företag. Bolaget har 34 kontor, 40 anställda och 14 000 registrerade veteraner. Mer information finns på www.veterankraft.se.

Taggar: