Paret Lena och Christer Haag från Veterankraft i Halmstad utsedda till Månadens Veteraner

Veterankraft utnämner varje månad en extra hyllad och uppskattad veteran. Den här månaden har Lena och Christer Haag från Halmstad som har arbetat hos företaget sedan 2015 fått den fina utnämningen. Paret Haag arbetar mestadels med städ- och trädgårdsarbete och är väldigt glada över alla människor som de får träffa genom sitt arbete.

Christer och Lena Haag från Halmstad har arbetat hos Veterankraft i sju år. De hade varit pensionärer i två år när de såg en annons att Veterankraft sökte folk. När de ansökte fick de jobb båda två direkt.

- Det är till och med så att jag vet hur många uppdrag som jag har genomfört sedan starten, säger Christer Haag. Jag för noggranna anteckningar om allt från uppdragets karaktär, vilka redskap jag behövde använda och nerlagd tid. Jag är nu på mitt 827:e uppdrag.

Att få utnämningen Månadens Veteran upplever paret som både hedrande och överraskande. De utför mestadels städjobb och trädgårdsjobb. De putsar, skurar, krattar, klipper, röjer och gör fint. De ser också över och tar hand om sommarstugor så att inget vatten har läckt, att det inte har blivit inbrott, de skottar snö och tar hand om trädgården när inte ägarna är på plats.

- Det är roligt att kunderna uppskattar vårt arbete. Vi känner oss verkligen värdefulla och behövda. Vi får arbeta utomhus vilket är underbart, och vi tjänar en slant extra vilket kommer väl till pass eftersom vi har sex barnbarn, säger Lena Haag.

Det bästa med att vara veteran är enligt paret att de får träffa så mycket trevligt och bra folk.

- Det är också mycket värdefullt att få hålla kroppen och hjärnan igång, säger Christer Haag.

Paret Haag är så kallade jobbonär, dvs en person som förvärvsarbetar och tar ut pension samtidigt efter 65-års ålder. Allt fler pensionärer väljer att arbeta – att bli jobbonärer. I Sverige har vi hela 350 000 jobbonärer och anledningen och drivkraften för de flesta är att få känna sig behövda och få fler sociala kontakter.

Veterankraft täcker upp för ett stort område i Halland. Från Kungsbacka i norr till Torekov och Båstad i söder, även om de sistnämnda förstås ligger i Skåne.

Veterankraft grundades 2009 av Peter Ahlberg och Tomas Eriksson med visionen om att bli bäst på att sätta veteraner i arbete. Idag är Veterankraft en av Sveriges ledande auktoriserade bemanningsföretag och största leverantören av hushållsnära tjänster och företagstjänster. Veterankraft finns representerade i ett 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder. Sedan 2015 finns kontor i Halmstad och 2021 startades kontoret i Kungsbacka.

Med fokus på trygghet, kvalitet och personlighet förenklar Veterankraft vardagen för tusentals hushåll och företag varje år. Veterankrafts kunder hyr in veteraner med hög kompetens och lång erfarenhet. I vår veterandatabas har vi allt från ekonomer, administratörer, fastighetsskötare, vaktmästare och lokalvårdare till ledsagare, fönsterputsare, trädgårdsmästare och hantverkare.

Annica Cauchy, platschef, Veterankraft Halmstad, annica.cauchy@veterankraft.se tel: 035-250 56 23
Peter Ahlberg, vd Veterankraft AB, peter.ahlberg@veterankraft.se 08-520 078 01

Mer information finns på www.veterankraft.se. Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision, Instagram @veterankraft eller Facebook.

Veterankraft är bolaget som varje dag gör skillnad för både veteraner och kunder. Genom att varje år utföra tjänster åt tusentals hushåll och företag, bidrar vi till att göra vardagen lite enklare för våra kunder samtidigt som våra veteraner får ett tryggare och behagligare liv. Veterankraft är ett av Sveriges ledande bemanningsföretag och största leverantören av hushållsnära- och företagstjänster. Vi finns representerade i ett 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder. Mellan år 2014 och 2020 har Veterankraft utnämnts till Gasell och Mästargasell av Dagens Industri sju år i rad.