Pekka Hyttinen från Veterankraft i Eskilstuna utsedd till Månadens Veteran

Pekka Hyttinen är en av Veterankrafts 5 000 aktiva veteraner och som arbetar för Eskilstuna-kontoret. Nu är han utsedd till Månadens Veteran för sitt arbete där han bidrar med fint hantverk, kreativa lösningar och en fantastisk social förmåga som gör livet bättre för både kunder och oss kollegor på Veterankraft.

- Pekka Hyttinen är precis som många andra pensionärer inte intresserade av att lägga jobblivet åt sidan, utan vill fortsätta bidra med sin tid och kunskap och dessutom få den sociala samvaron, säger Leila Fornstedt Bouzguenda, platschef på veterankraft i Eskilstuna. Vi har många jobbonärer i Sverige, och var tredje 68-åring och var femte 73-åring har exempelvis fortfarande en viss inkomst i Sverige.

Att ta ut pension och samtidigt förvärvsarbeta kallas att vara jobbonär. Idag finns det sammanlagt cirka 350 000 jobbonärer i Sverige och ordet jobbonär var till och med inkluderat i nyordslistan år 2021.

Pekka Hyttinen har arbetat som veteran hos Veterankraft i tre år. Han målar, oljar uteplatser, gör stenläggningar och putsar fönster. Han skottar även snö och flyttstädar. Han älskar också att lösa problem som ingen har lyckats lösa tidigare, och det är allt från krångliga fjädrar till vindsluckor och kattluckor som strular som han fixar.

- Jag bestämde mig rätt tidigt för att våga vägra pensionärslivet och trivs väldigt bra med att inte lägga arbetslivet på hyllan. Även om jag tycker om att spela golf och umgås med vänner har jag lite för mycket energi och kan inte bara vara ledig. När jag hörde om Veterankraft förstod jag att upplägget skulle passa mig väldigt väl. Jag löser problem, är social och har en stor drivkraft att hjälpa andra.

Pekka har också gjort en hälsoresa. Tidigare satt han mest stilla på arbetet, men i Veterankraft-uppdragen behöver han röra sig massor och han har börjat träna på gym.

- Ja, det är faktiskt sant att jag till och med har blivit så pigg att jag numera klättrar i träd, säger Pekka Hyttinen.

När han är hos kunder och när uppdragen är klara stannar han ofta på en kaffe. Många känner sig ensamma och tycker om att få lite sällskap, och det bidrar Pekka gärna med.

Leila Fornstedt Bouzguenda, Veterankraft Eskilstuna, tel: 016 316 12 71, e-post: Leila@veterankraft.se

Mer information finns på www.veterankraft.se. Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision, Instagram @veterankraft eller Facebook.

Veterankraft är bolaget som varje dag gör skillnad för både veteraner och kunder. Genom att varje år utföra tjänster åt tusentals hushåll och företag, bidrar vi till att göra vardagen lite enklare för våra kunder samtidigt som våra veteraner får ett tryggare och behagligare liv. Veterankraft är ett av Sveriges ledande bemanningsföretag och största leverantören av hushållsnära- och företagstjänster. Vi finns representerade i ett 40-tal orter, från Luleå i norr till Trelleborg i söder. Mellan år 2014 och 2020 har Veterankraft utnämnts till Gasell och Mästargasell av Dagens Industri sju år i rad.

Taggar: