Veterankraft bidrar med chaufförer till transportbranschen

Veterankraft som arbetar med bemanning av veteraner ser en stor förfrågan av lastbilschaufförer runt om i landet. Veterankraft följer noggrant alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och ser utifrån detta många möjligheter för transportbranschen som söker chaufförer och veteraner som vill arbeta.

Peter Nisser som är platschef på Veterankraft i Jönköping får dagligen förfrågningar från företag som har brist på CE-chaufförer.

- Chaufförer efterfrågas alltid, inte minst här i Jönköping som är en hubb för transport och logistik, men vi ser även ett behov i övriga Sverige. Och vi ser absolut en ökad efterfrågan den senaste tiden. Internethandeln går ju uppåt under Corona-pandemin, så åkeriföretagen har fortsatt jobb, men de hittar inte så lätt chaufförer med rätt behörighet. Vi har många veteraner som har rätt kompetens, och är väldigt glada att kunna bidra till en bransch som skriker efter folk, säger Peter Nisser.

Personer över 70 år uppmanas nu av myndigheterna att vara extra försiktiga och undvika närkontakt med andra. Dels har Veterankraft många veteraner som är från +55 och inte utgör någon riskgrupp, men att arbeta som chaufför passar även dem som ska undvika sociala kontakter.

Morgans Thorells pojkdröm gick i uppfyllelse vid 65-års ålder
Efter att ha jobbat inom metall- och byggindustrin som bland annat produktions- och byggledare började Morgan Thorell vid 65 års ålder köra lastbil på uppdrag av Veterankraft.

- Jag har arbetat för Veterankraft och kört lastbil i två år nu. Jag arbetar nästintill fullt och kör mellan 25-50 mil per dag, men sover alltid hemma. Det är förbaskat kul att göra detta och min pojkdröm blev verkligen uppfylld när jag fick börja köra lastbil vid 65-års ålder. Min fru driver eget som frisör och kommer att arbeta tills hon är 70 år. Hon tyckte att jag också skulle sysselsätta mig på dagarna och det har jag aldrig ångrat. De sociala kontakterna är jätteroliga och jag träffar så många glada och trevliga människor.

Gällande covid-19 säger Morgan följande:
- Jag är själv inte i riskgrupp och känner för egen del ingen oro, men har stor respekt och vidtar alla de åtgärder som är viktiga för mig och min omgivning. Jag känner också att kunderna har väldigt bra åtgärder och rutiner på plats. Att vara chaufför betyder idag oftast att du kan vara helt utan sociala kontakter om du önskar, säger Morgan Thorell. Det finns dessutom mycket jobb, vilket är kul.

Hälsa för våra veteraner, kunder och anställda är vår högsta prioritet. Veterankraft ser allvarligt på den rådande situationen i samhället och följer folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Veterankraft grundades för 10 år sedan och har sedan dess genomfört mer än 150 000 uppdrag till över 100 000 kunder. Veterankraft är ett av Sveriges snabbast växande företag och har blivit utnämnd som Di Gasell hela fem år i rad.

Om Veterankraft
Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från trädgårdsarbete, hantverksjobb, städning, barnpassning och komplement till hemtjänst. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet. Bolaget har 35 kontor, 40 anställda och 17 000 veteraner. Mer information finns på www.veterankraft.se. Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision och på Facebook.

För mer information, var god kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR,
tel: 0733-338840 eller e-post:
magdalena@highlandpr.se

Taggar: