Veterankraft satsar stort på trädbeskärning

Veterankraft har ett stort antal trädgårdsveteraner över hela Sverige med en lång erfarenhet och ett genuint intresse för trädgårdsskötsel. Inte minst är Veterankraft stora på trädbeskärning och har utbildat över 1 000 trädbeskärare sedan företaget grundades för 11 år sedan.

Vi närmar oss sommar och en säsong där många av oss tillbringar mer tid i trädgårdarna. Trädgårdsarbete kan vara fantastiskt för vissa och stressande för andra, beroende på tid och kunskap. En lösning är att ta hjälp av en utbildad veteran som i regel hjälper till med de lite tyngre arbetsuppgifterna som att beskära träd, buskar, klippa gräs och rensa ogräs.

Annica Larsdotter är trädgårdsingenjör, rådgivare och föreläsare inom det mesta som handlar om trädgård. Hon har utbildat Veterankrafts veteraner i trädbeskärning sedan företaget grundades, från Luleå i norr till Malmö i söder.

- Jag är oerhört stolt över Veterankraft som satsar så seriöst på trädbeskärning. De utbildade trädbeskärarna har mycket kunskap och en bra plattform att stå på. De använder dessutom mig som rådgivare längs vägen när det uppstår frågor, säger Annica Larsdotter.

Så varför ska ett träd beskäras?
- För att träden lever längre om de beskärs rätt, det blir bättre kvalitet på frukten och träden blir vackrare.

Vad är viktigt att komma ihåg när man beskär träd?
- Det är viktigt att komma ihåg att vi har olika klimat i olika delar av Sverige och att det därför varierar när fruktträden bör beskäras. I många delar av landet kan man inte hålla på längre än till mitten av april, och sedan tar man paus och börjar igen under JAS-perioden, juli, augusti och september. Själv föredrar jag att påbörja nästa beskärningssäsong i slutet av augusti eller början av september. Då är frukten från exempelvis plommon och körsbär avplockade och de tidigaste äppelsorterna skördade. Och sedan – det bästa av allt – kan vi hålla på att beskära under september och oktober. Höstarna verkar bli allt mildare och längre och ger därför oss trädbeskärare gott om tid att beskära såväl stenfruktträd som kärnfruktträd, säger Annica Larsdotter.

Varför bör man anlita en kunnig trädbeskärare?
- Äpplen och päron kan leva länge. I flera generationer faktiskt, och då är det verkligen värt pengarna att kosta på en riktig beskärning för att få ett vackert träd med goda och friska äpplen som du faktiskt når.

Thomas Lignerkrona stortrivs som trädgårdsveteran
Veterankrafts trädgårdsveteran Thomas Lignerkrona har arbetat för Veterankraft Farsta i tre år. Han beskär bland annat träd, klipper buskar och rensar rabatter. Innan pensioneringen arbetade han som fastighetsskötare.

- Det var tråkigt att bara vara pensionär. Jag behöver få arbeta och detta passar mig utmärkt. Jag bestämmer själv hur mycket jag vill arbeta och när jag behöver en paus. Jag gillar att få arbeta utomhus och inte minst det sociala i arbetet. Jag jobbar ofta ihop med en kollega, säger Thomas Lignerkrona.

Thomas viktigaste lärdom kring trädbeskärning är att det kräver en hel del kunskap.
- Be om hjälp. Det är en rätt liten kostnad och så värt pengarna. Tänk långsiktigt kring dina fruktträd så håller de sig fina länge.

Det är enkelt att anlita en veteran. Betalning sker per timme utan krav på kontraktstid. Många väljer att starta ett abonnemang vilket gör att det är samma veteran som kommer hem och hittar runt och vet hur växterna ska skötas och var redskapen står.

Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från trädgårdsarbete, hantverksjobb, städning, barnpassning och komplement till hemtjänst. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet. Veterankraft är ett auktoriserat bemanningsbolag med 37 kontor, 40 anställda och 14 000 veteraner. Mellan år 2014 och 2020 har Veterankraft utnämnts till Gasell och MästarGasell av Dagens Industri sju år i rad.

Mer information finns på www.veterankraft.se. Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision, på Instagram @veterankraft eller Facebook.

Presskontakt Magdalena Höglund, Highland PR

Stephan Sahl, Rekrytering och etableringsansvarig, Veterankraft