Veterankraft tar tillvara äldres kraft och kapacitet och bidrar till ökad hälsa

Att fortsätta arbeta efter pensionen är bra för hälsan. Det ger ett socialt sammanhang, skapar en mening och hjälper till att strukturera tiden. Sverige ligger i topp i Europa med antal personer som väljer att arbeta efter 65 års ålder. Personer över 70 år uppmanas nu av myndigheterna att vara extra försiktiga och undvika närkontakt med andra – och Veterankraft har många arbetsuppgifter för veteraner som helt vill undvika sociala kontakter.

Bemanningsföretaget Veterankraft hyr ut pensionärer som vill fortsätta att arbeta efter att de har gått i pension och de väljer själva när och hur ofta de vill arbeta. Företaget har 35 kontor från Trelleborg i söder till Luleå i norr och pratar med hundratals veteraner varje dag.

– Våra veteraner säger alla samma sak, de vill inget hellre än att bidra nu när så många andra har det tufft i samhället. Vi följer noggrant alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheterna och ser utifrån dessa många möjligheter för våra veteraner. Exempelvis kan veteraner arbeta med medicinsk 1177-rådgivning som kan ske från hemmet, med distansutbildning och som chaufförer. Vi går också just nu in i en utomhussäsong där många arbetsuppgifter sker utomhus i form av trädgårdsarbete, trädbeskärning, fönsterputsning och hantverksjobb, säger Peter Ahlberg, vd för Veterankraft.

Veterankraft ser allvarligt på den rådande situationen i samhället. Bolaget följer folkhälsomyndighetens rekommendationer och respekterar regeringens direktiv att 70-plussare ska undvika sociala kontakter.

Veterankraft grundades för 10 år sedan och har sedan dess genomfört mer än 150 000 uppdrag till över 100 000 kunder. Veterankraft är ett av Sveriges snabbast växande företag och har blivit utnämnd som Di Gasell hela fem år i rad.

Om Veterankraft
Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från trädgårdsarbete, hantverksjobb, städning, barnpassning och komplement till hemtjänst. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet. Bolaget har 35 kontor, 40 anställda och
17 000 veteraner.

Mer information finns på
www.veterankraft.se. Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision och på Facebook.

För mer information, var god kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR,
tel: 0733-338840 eller e-post:
magdalena@highlandpr.se