Veterankraft tar tillvara kompetens och bidrar med kvalificerad arbetskraft till samhället

Varje dag sedan 11 år tillbaka hjälper Veterankrafts årsrika veteraner tusentals privatpersoner och företag med olika typer av tjänster över hela landet. Personer med lång erfarenhet och kort startsträcka som bidrar på ett alldeles unikt sätt. I Jönköping arbetar Nils Johansson som för två år sedan blev rekryterad av det företag som Veterankraft först hyrde ut honom till.

Nils Johansson blev uthyrd till BK Tech i Jönköping som sökte någon som kunde arbeta med administrativa göromål. Ganska snabbt fick Nils istället arbeta med byggnadslov och tillståndsprövning - arbetsuppgifter där hans tidigare arbetslivserfarenhet kom till användning.

Vid 70 års ålder hade Nils Johansson inte arbetat med de arbetsuppgifter han var kvalificerad för på närmare tio år. Han hade tagit ströjobb och kört buss, när han fick istället fick en spännande förfrågan från Veterankraft.

- Jag hittade Nils Johansson som passade ypperligt för tjänsten. Företaget var så nöjd att de anställde Nils och idag var det två år sedan han lämnade Veterankraft. Det här är ett lyckat exempel där vi har fått ut kvalificerad arbetskraft ut i samhället igen.

- Jag är oerhört tacksam och glad att min uthyrning hos Veterankraft kunde omvandlas till anställning hos BK Tech. Jag älskar mitt arbete som går ut på att få fler företag att byta ut fossildrivna pannor mot miljövänligare lösningar, säger Nils Johansson.

Under pandemin har Veterankraft haft kontakt med många som har blivit av med sitt arbete och har svårt att komma ut i arbetslivet igen.

- Intresset att anlita veteraner är stort. Här kommer vi fylla en viktig funktion för de som vill karriärväxla och fortsatt bidra med sin kompetens, säger Peter Nisser, platschef för Veterankraft i Jönköping. Vi har många exempel på där en persons karriär fått ett plötsligt stopp, där vi med vårt nätverk och marknadsföringsföringskanal har fått ut personen i arbete igen. Vi tar tillvara kompetensen hos äldre och ser till att den kommer till nytta för samhället igen.

Från Veterankrafts kontor i Jönköping servar företaget även Mullsjö, Gränna, Huskvarna och de flesta av Jönköpings angränsande kommuner.

Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från trädgårdsarbete, hantverksjobb, städning, barnpassning och komplement till hemtjänst. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet. Bolaget har 34 kontor, 40 anställda och
16 000 veteraner. Mer information finns på
www.veterankraft.se.

Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet Cision och på Facebook.

För mer information, var god kontakta:Presskontakt Magdalena Höglund, Highland PR
Peter Nisser, platschef för Veterankraft i Jönköping
tel: 036-3323100 e-post: peter.nisser@veterankraft.se