VETERANPOOLEN AB kallar till årsstämma

Report this content

Styrelsen för Veteranpoolen AB har beslutat kalla till årsstämma onsdagen den 9 juni 2021. För mer detaljerad information om innehållet i förslagen hänvisas till den fullständiga kallelsen till årsstämman nedan.

Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

För ytterligare information, kontakta delagare@veteranpoolen.se.

KALLELSE TILL ÅRSSTÄMMA I VETERANPOOLEN AB

Veteranpoolen AB håller årsstämma onsdagen den 9 juni 2021 kl. 13.00 i bolagets lokaler på Norra Hamngatan 4 i Göteborg.

RÄTT ATT DELTA OCH ANMÄLAN

Den som önskar delta i stämman ska

dels             vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken tisdagen den 1 juni 2021,

dels             anmäla sin avsikt att delta i stämman till bolaget senast torsdagen den 3 juni 2021.

Anmälan om deltagande kan ske skriftligen till bolaget på adress Veteranpoolen AB att. Richard Lindström, Norra Hamngatan 4, 411 14 Göteborg eller per e-post: delagare@veteranpoolen.se. Vid anmälan vänligen uppge namn, personnummer/organisationsnummer, adress och telefonnummer. För anmälan av biträden (högst två) gäller anmälningsförfarande enligt ovan.

FÖRSIKTIGHETSÅTGÄRDER MED ANLEDNING AV COVID-19

För att minska risken för smittspridning med anledning av COVID-19 har Veteranpoolen beslutat att vidta ett antal förebyggande åtgärder inför årsstämman

• Registrering och inpassering till stämmolokalen startar kl. 12.30,
  • Platser i lokalen kommer att möjliggöra distansering,
  • Anföranden från styrelseordförande och VD kommer att begränsas,
  • Det kommer inte att serveras någon förtäring till deltagarna,
  • Handlingar kommer endast att finnas i mindre omfattning. Deltagare förväntas ta del av handlingarna via företagets hemsida, www.veteranpoolen.se,
  • Utöver styrelseordförande och VD kommer styrelseledamöter och personer från bolaget att delta i begränsad omfattning.

Deltagare som har sjukdomssymptom, tillhör en riskgrupp, varit på resa eller på annat sätt medför en utökad risk för smittspridning, enligt Folkhälsomyndigheten, bör inte närvara. Kan eller bör man inte närvara, vänligen tillse att fullmakter kommer till ombud i god tid för att säkerställa röstningsberättigande. Fullmaktsformulär finns tillgängligt via www.veteranpoolen.se.

Veteranpoolen önskar vidare att enbart röstberättigade deltar på stämman, och ser gärna att biträden och andra intressenter avstår från att närvara vid årsstämman i år. Veteranpoolen följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vid behov kommer ovan försiktighetsåtgärder att uppdateras.

FÖRVALTARREGISTRERADE AKTIER

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per avstämningsdagen tisdagen den 1 juni 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering). Aktieägare som önskar registrera aktierna i eget namn måste, i enlighet med respektive förvaltares rutiner, begära att förvaltaren gör sådan rösträttsregistrering. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast torsdagen den 3 juni 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

OMBUD OCH FULLMAKTSFORMULÄR

Den som inte är personligen närvarande vid stämman får utöva sin rätt vid stämman genom ombud med skriftlig, undertecknad och daterad fullmakt. Ett fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets webbplats, www.veteranpoolen.se. Fullmaktsformuläret kan också erhållas hos bolaget eller beställas på samma sätt som anmälan kan göras enligt ovan. Om fullmakt utfärdats av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen bifogas. Fullmakt får inte vara äldre än ett år om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten, dock längst fem år. För att underlätta inpasseringen vid stämman bör fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda i god tid före stämman.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justeringsmän
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen för 2020
  8. Beslut om:
  1. fastställande av resultaträkningen och balansräkningen för 2020
  2. dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen
  3. ansvarsfrihet gentemot bolaget för styrelseledamöterna och verkställande direktören för förvaltningen under 2020
  1. Beslut om antalet styrelseledamöter
  2. Beslut om arvode till styrelseledamöterna
  3. Val av styrelseledamöter
  4. Beslut om antalet revisorer och revisorssuppleanter
  5. Beslut om arvode till revisorn
  6. Val av revisor och eventuella revisorssuppleanter
  7. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Förslag till beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 8b)

Till årsstämmans förfogande står årets vinst 24 371 305 kronor och övrigt fritt kapital om 36 903 180 kronor, totalt 61 274 485 kronor.

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar om utdelning med ett belopp om 2,75 kronor per aktie. Det sammanlagda beloppet för utdelning är avhängigt av det totala antalet utestående aktier i Bolaget per avstämningsdagen för utbetalning. Avstämningsdag för utbetalning föreslås vara den 11 juni 2021, och om stämman beslutar i enlighet med förslaget beräknas utdelning betalas ut genom Euroclear Sweden AB den 16 juni 2021.

Förslag till beslut om antalet styrelseledamöter, beslut om arvode till styrelseledamöterna, val av styrelseledamöter, beslut om antalet revisorer och revisorssuppleanter, beslut om arvode till revisorn, samt val av revisor och eventuella revisorssuppleanter (punkterna 9-14)

Valberedningen har lämnat följande förslag inför årsstämman.

Punkt 9: Styrelsen ska oförändrat bestå av fyra ordinarie ledamöter utan suppleanter.

Punkt 10: Styrelsearvode ska utgå med 153 100 (150 000) kronor till styrelsens ordförande och med 122 500 (120 000) kronor till var och en av övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget.

Punkt 11: Till ordinarie styrelseledamöter föreslås för tiden intill slutet av nästa årsstämma omval av Patrik Torkelson, Fredrik Grevelius, Sabine Söndergaard och Andreas Gindin.

Punkt 12: Bolaget ska ha en revisor utan revisorssuppleant.

Punkt 13: Till revisor föreslås arvode utgå enligt godkänd räkning.

Punkt 14: Till revisor föreslås omval av revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har låtit meddela att, för det fall förslaget också blir bolagsstämmans val, det avser att även fortsättningsvis utse auktoriserade revisorn Magnus Lagerberg som huvudansvarig för revisionen.

AKTIEÄGARES FRÅGERÄTT

Aktieägarna erinras om sin rätt att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

HANDLINGAR

Redovisningshandlingar och revisionsberättelse tillsammans med annan dokumentation kommer att finnas tillgängliga hos bolaget samt på bolagets webbplats www.veteranpoolen.se senast från och med tre veckor före stämman. Kopior av samtliga handlingar kommer genast och utan kostnad skickas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

__________

Kungsbacka i maj 2021