Fri Mat går samman med Vi-butikerna

Vi-butikerna med 75 butiker i Stockholmsområdet och Fri Mat med 20 butiker, huvudsakligen i Mellansverige, har tecknat samarbets- och leveransavtal. De företag som nu ansluter sig till Vi-butikerna har en omsättning på mer än 1,3 miljarder kronor och tillskottet är viktigt. - Vi välkomnar förstås alla nya stora handlare som vill ingå i vår gemenskap, säger Hans Carlson, VD för Vi-butikerna. Det modiga beslut som Fri Mat tagit visar tydligt att idén med ett fjärde fritt block inom svensk detaljhandel lever och att det finns en framtid för handlare som inte vill inordna sig i de övriga blockens stenhårda centralstyrning. Åter visar det sig att den gemenskap som Vi-butikerna erbjuder är det enda verkligt fria alternativet inom svensk dagligvaruhandel. Samarbetet inleds omgående och innebär samverkan kring inköp, sortiment, priser och marknadsföring. Fri Mat-handlarnas egna IT-system kommer att harmonieras med Vi-butikernas prisadministrationssystem. Förhoppningarna är stora hos de ”nya Vi-butikerna” av vilka sex redan är kunder hos grossisten, Bergendahls i Hässleholm. Huvuddelen av de övriga 14 Fri Mat-butikerna väntas också lämna Axfood och gå över till Bergendahls - Vi förväntar oss lägre inköpspriser och i övrigt bättre kommersiella villkor som på sikt kommer att leda till lägre priser för våra kunder, säger Göte Thelin ordförande för Fri Mat. Vi har samma syn som Vi-butikerna i de flesta frågor - vi tror på konsumenternas valfrihet och har därför helt avstått från egna märkesvaror. Fri Mat är precis som Vi-butikerna familjeföretagare som värnar om sin särart och vi har också butiker som är anpassade efter rådande lokala förhållanden. …………………………………………………….. För mer information kontakta Hans Carlson, VD Vi-butikerna, 08-522 412 01 eller 070-699 87 97 Göte Thelin, ordförande Fri Mat 08-514 934 51 eller 0708-856529