Vi-butikernas vice ordförande utesluts

Vice ordföranden i Vi-butikerna ekonomisk förening, Tommy Wedin, utesluts ur föreningen och avgår ur styrelsen med omedelbar verkan. Anledningen är att han beslutat sälja sina två Menyn-butiker i Jakobsberg och Täby Centrum till Axfood. - Vi är mycket besvikna över Wedins beslut att sälja. Wedin har varit en av tillskyndarna av det byte av grossist som lett fram till konflikten med Axfood. Han har som ledande styrelseledamot deltagit i alla avgörande beslut och vi hade hoppats att han inte skulle utnyttja den uppkomna situationen för egen vinning, säger Claes Andersson, ordförande för Vi-handlarna. Även om köpeskillingen inte är känd tyder allt på att Axfood även denna gång betalat ett rejält överpris för att komma över Vi-butiker. - Styrelsen och ledningen för Vi-butikerna ställdes inför ett fullbordat faktum. Vi fick inte ens vara med och diskutera ett alternativ till att sälja till Axfood vilket tyder på att köpeskillingen är väl tilltagen. Axfood behöver uppenbarligen inte göra normala kalkyler i samband med investeringar av det här slaget utan tycks vara beredda att betala rena fantasipriser bara för att komma över butiker, säger Claes Andersson. Även om Vi-butikerna nu förlorar två fina butiker påverkas inte samarbetet med grossisten Bergendahls. Sedan beslutet att byta grossist fattades förra året har Vi-butikerna fått ett stort antal nya fria handlare som medlemmar. Nykomlingarna har en sammanlagd omsättning som vida överstiger vad Vi-butikerna förlorat när f.d. Vi-handlare valt att sälja till Axfood. - Vi-butikerna har haft en stark utveckling sedan bytet av grossist i början av året. Under april månad t. ex. ökade Vi-butikernas försäljning med 8 % vilket är en rekordstor ökning. Och vi ökade även under maj även om siffrorna inte var så stora. Många av våra konkurrenter tappar försäljning och vi tolkar utvecklingen som att kunderna uppskattar Vi-butikernas vägval. Vi har nya medlemmar på väg in och nu ser vi hela Sverige som marknadsområde. Vi är fria handlare, vi driver lokalt anpassade butiker och vi erbjuder välkända märkesvaror till rimliga priser, slutar Claes Andersson. För mer information kontakta Claes Andersson, Ordf. Vi-butikerna, 08-587 05 025 eller 070-630 44 05 Vi-butikerna är en frivillig handlarägd livsmedelskedja med ca 100 butiker i Stockholmsregionen, Mellansverige och Gotland. Butiksomsättningen år 2004 var ca 7 miljarder. Vi-butikerna har närmare 1 miljon kunder i veckan.