Bästa tipsen för att spara el

Report this content

Att sätta ner innetemperaturen med några grader toppar listan över de bästa tipsen för att spara el. Men villaägarna önskar sig bättre metoder för att följa elförbrukningen.

Så här på hösten börjar elmätarna gå för fullt i Sveriges cirka två miljoner villahushåll. Nu börjar den tiden på året när de flesta öppnar kuvertet med elräkningen med darrande hand.

-Elen är den största enskilda utgiften för många villaägare, säger Vi i Villas chefredaktör Camilla von Otter. Visserligen har de flesta blivit mer medvetna om hur man ska spara – men trots det tar elen fortfarande mycket pengar ur hushållsbudgeten.

I villapanelen, som är Vi i Villas senaste stora undersökning av Sveriges villaägares åsikter, avslöjar villaägarna sina bästa spartips när det gäller el.

Så har vi gjort för att spara el:
1. Sänkt innetemperaturen med någon grad 29,6%
2. Bytt till värmepump 28,6%
3. Isolerat fönstren bättre 24,8%
4. Installerat termostat som styr uppvärmningen 17,9%
5. Skaffat modernare och energisnålare element 12,5%
6. Isolerat vinden bättre 11,2%
7. Avstår från att värma upp vissa rum vintertid 10,4%

Hela 10,3 procent har dock inte gjort någonting alls.

Hur kontrollerar då villaägarna sin elförbrukning?
43,1 procent kollar förbrukningen några gånger per och år och jämför den med hur den sett ut tidigare. 27,8 procent lusläser elräkningen medan 21,6 procent också läser av mätaren själv för att få en uppfattning om förbrukningen. 16,4 procent kontrollerar aldrig förbrukningen utan betalar bara snällt sin räkning.

Många av dem som gett ett annat alternativ till hur de kontrollerar elförbrukningen anser att det helt enkelt är deras sammanboendes ansvar.

-Det är förvånansvärt hur många det är som verkar vara måttligt intresserade av att kontrollera sin elförbrukning, säger Camilla von Otter. Därför frågade vi också om detta kunde bero på att det saknades metoder för det.

Saknar du metoder för att följa din elförbrukning bättre?

1. Fakturan kunde göras mer begriplig 26,6%
2. Det borde finnas en app där man lätt kan följa förbrukningen 26,5%
3. Jag vill följa förbrukningen i realtid 24,7%

-Svenska villaägare är duktiga på att spara energi men skulle kunna bli ännu bättre om det fanns lite vassare metoder för att följa förbrukningen. En utmaning för elbolagen helt enkelt, avslutar Camilla von Otter.

För mer information, kontakta:

Camilla von Otter, chefredaktör Vi i Villa

Mail: camilla.vonotter@viivilla.se

Om undersökningen och Vi i Villa

Totalt har 1 676 villaboende från 20 år och uppåt deltagit i undersökningen. Undersökningen genomfördes 16-29 september 2013. Villapanelen är den första oberoende och opolitiska panelen som speglar villaägarnas åsikter inom olika områden. Det är en återkommande undersökning inom olika aspekter i villalivet och initiativtagare är Vi i Villa.

Vi i Villa är Sveriges största tidning med en räckvidd på ca 2 084 000 läsare. Camilla von Otter är chefredaktör och tidningen distribueras gratis tio gånger per år till samtliga villahushåll i Sverige. Den gedigna kunskapen om och kontaktytan med villaägaren leder till intressant, rolig och viktig information. Se även www.viivilla.se och för bilder www.cisionwire.se/vi-i-villa

Taggar:

Elen är den största utgiften för många villaägare.
Camilla von Otter