Detta är Sveriges vackraste villa!

Report this content

Den stora tävlingen om Sveriges vackraste villa är nu avgjord. Vinnaren blev ett hus från 1897 utanför Ludvika. ”Ett härligt bevis för att drömmar kan bli verklighet”, anser juryn.

Tävlingen ”Sveriges vackraste villa” arrangeras av tidningen Vi i Villa för fjärde året i rad. 176 fotografer skickade in nästan 582 bilder på hus som de tyckte borde vinna årets tävling.

-Det var mycket hög klass på bidragen, säger Vi i Villas chefredaktör Camilla von Otter. Det märks att Sveriges villaägare lägger ner mycket jobb på sina hus. I många fall är det också en ren kulturgärning.

Detta gäller i allra högsta grad för den vinnande villan som ligger i Snöån strax utanför Ludvika. Det är ett fantastiskt hus byggt 1897, med mycket snickarglädje. När de nuvarande ägarna, Ulla och Bertil Köhler, tog över huset för exakt trettio år sedan var det ett rent renoveringsobjekt. Huset hade bland annat använts som sommarpensionat för engelska fröknar, sommarbarnhem – och minkfarm.

-Eftersom ingen hade lagt ner varken tid eller pengar på att renovera huset under många år var det förfallet men förvånansvärt intakt, säger Bertil Köhler. Vi hittade många originaldetaljer som vi kunde ta vara på. Snickarglädjen förstås men också kakelugnar, matrismålade innertak, vackra golv och dörrar. Det är denna renovering juryn imponeras av: ”Vi inspireras både av processen och resultatet”.

Huset har funnits i Ulla Köhlers släkt sedan det byggdes och det var en dröm som gick i uppfyllelse när hon och hennes man kunde köpa ut det 1983. Sedan dess har de bott där med sin son och många hundar.

Vi som bor i villan:
Namn: Ulla och Bertil Köhler
Gör: Äger och driver hotell i Ludvika
Bor: I Sveriges vackraste villa, byggd 1897, i Snöån, Ludvika
Det bästa med att bo i villa: Ägarskap, miljö, frihet, enskildhet. Mitt hem är min borg.
Det sämsta med att bo i villa: Ägarskap, ansvar, underhåll, vatten, avlopp, elektricitet.

Juryns motivering:
Med varsam hand och med stor kärlek till svensk byggtradition är detta ett härligt bevis för att drömmar kan bli till verklighet. Från ett rent renoveringsobjekt har ägarna med tydligt fokus navigerat sig fram till sitt drömhus. Vi inspireras – både av processen och resultatet!

För mer information, kontakta:
Camilla von Otter, chefredaktör Vi i Villa
Mail: camilla.vonotter@viivilla.se

Kontakta vinnaren:
Bertil Köhler, mobiltelefon: 0703-216500

Om Vi i Villa

Vi i Villa ägs av Bonnier Publications AB och är Sveriges största tidning med en räckvidd på ca 2 111 000 läsare. Camilla von Otter är chefredaktör och tidningen distribueras gratis tio gånger per år till samtliga villahushåll i Sverige. Bonnier Publications AB är delägare i Hem & Villa mässan som arrangeras årligen i Malmö, Stockholm och Göteborg. Se även www.viivilla.se och www.hemochvilla.com

Taggar:

Det var mycket hög klass på bidragen
Camilla von Otter, chefredaktör Vi i Villa