Nomineringarna till MTV Europe Music Awards 2005

Report this content

Nu är det återigen tid för världens största musikgala, MTV Europe Music Awards, som i år går av stapeln den 3 november på Atlantic Pavilion i Lissabon. Värd för årets gala är ingen mindre än Sacha Baron Cohen´s karaktär ”Borat” från "Da Ali G Show”. I kategorin Best Swedish Act har Christian Walz, Kent, Moneybrother, The Hellacopters och Timbuktu blivit nominerade.

Med endast sex veckor kvar till den stora musikfesten annonserades idag de nominerade samt vissa av framträdandena för årets MTV Europe Music Awards. De som ligger i framkant av antalet nomineringar är Coldplay och Gorillaz med fem nomineringar vardera. Coldplay befäster sin ställning som en av världens största band med nomineringar i kategorierna: Best Group, Best Rock, Best Song för ”Speed of Sound”, Best Album för ”X&Y” samt Best UK & Ireland Act. Gorillaz markerar ytterligare sin succé med albumet ”Demon Days” med nomineringar för Best Group, Best Song, Best Video för ”Feel Good Inc”, Best Pop samt Best UK & Ireland Act. Gwen Stefani avslutar sitt succéfyllda år med fyra nomineringar för Best Female, Best Pop, Best Album för ”Love. Angel. Music. Baby.” samt Best Video för “What You Waiting For?” – Jag är övertygad om att vår okonventionella galavärd tillsammans med de spektakulära artistframträdandena kommer att göra årets MTV Europe Music Awards till en succé som sätter standarden för övriga musikgalor världen över, säger Brent Hansen, President of Creative, Editor-In-Chief, MTV Networks International. – Bara under de senaste tolv månaderna har vi lanserat MTV base (Afrika), MTV Norge, MTV Finland, MTV Sverige och MTV Adria, alla vilka kommer att bli representerade via våra 16 ”kanalkategorier”, säger Simon Guild, Chief Executive Officer, MTV Networks Europe. Jag är särskilt stolt över att vi efter lanseringen av MTV base, den enda musikkanalen tillägnad den Afrikanska ungdomen, nu fått möjligheten att erbjuda vår första kategori ägnad afrikanska talanger: Best African Act. - Från och med i år klassas alla de nordiska länderna som egna regioner, detta medför att fler av våra lokala artister får en chans att nomineras vilket gynnar den nordiska musikindustrin, säger Clare Melford, VD MTV Networks Norden. De artister/grupper som för närvarande är klara för att framträda på galan den 3 november är Coldplay, Foo Fighters, Green Day, Robbie Williams och The Black Eyed Peas. MTV Europe Music Awards 2005 kommer att bestå av 29 individuella kategorier. Nomineringarna är utarbetade av ”MTV Europe´s Voting Academy”, som består av 1500 nyckelpersoner inom musikindustrin, journalister samt MTV tittare från hela Europa. Med undantag av Best Video samt Free Your Mind Award, vilka väljs exklusivt av MTV, kommer alla kategorierna att vara öppna för röstning för MTV:s tittare via webbsidorna. Nomineringarna för MTV Europe Music Awards 2005 är: Best Male50 CentEminemMobyRobbie WilliamsSnoop Dogg Best FemaleAlicia KeysGwen StefaniMariah CareyMissy ElliottShakira Best GroupColdplayGreen DayGorillazThe Black Eyed PeasU2 Best RockColdplayGreen DayFoo FightersFranz FerdinandU2 Best Hip-Hop50 CentAkonKanye WestMissy ElliottSnoop Dogg Best AlternativeBeckBloc PartyGoldfrappSystem Of A DownThe White Stripes Best SongColdplay ‘Speed Of Sound’Gorillaz ‘Feel Good Inc’James Blunt ‘You’re Beautiful’Snoop Dogg (ft Justin Timberlake) ‘Signs’The Chemical Brothers ‘Galvanise’ Best R&BAlicia KeysJohn LegendMariah CareyMarioUsher Best PopGorillazGwen StefaniRobbie WilliamsShakiraThe Black Eyed Peas Best Album50 Cent ‘The Massacre’Coldplay ‘X&Y’Green Day ‘American Idiot’Gwen Stefani ‘Love. Angel. Music. Baby.’U2 ‘How To Dismantle An Atomic Bomb’ Best New ActAkonDaniel PowterJames BluntKaiser ChiefsRihanna Best VideoBeck ‘E-Pro’Gorillaz ‘Feel Good Inc’Gwen Stefani ‘What You Waiting For’Rammstein ‘Keine Lust’The Chemical Brothers ‘Believe’ MTV Europe Music Awards lokala nomineringar är: Best Act - MTV AdriaLeeloojamaisLeut MagnetikMassimoSiddhartaUrban&4 Best African Act2 Face KayshaKleptomaniax02Zamajobe Best Danish ActCarpark NorthMewNephewNik & JayThe Raveonettes Best Dutch & Belgian ActAnoukGabriel RiosKaneSoulwaxWithin Temptation Best Finnish Act69 EyesApocalypticaNightwishHIMThe Rasmus Best French ActAmel BentKYORaphaelSinikSuperbus Best German ActBeatsteaksFettes BrotRammsteinSilbermondWir Sind Helden Best Italian ActFrancesco RengaGiorgiaLaura PausiniNegramaroNegrita Best Norwegian ActAne BrunMarion RavenRöyksoppThomas DybdahlTurbonegro Best Portuguese ActBlasted MechanismBoss ACDa WeaselHumanosThe Gift Best Polish ActAbradabMonika BrodkaSidney PolakSistarsZakopower Best Romanian ActAkcentDJ ProjectMorandiParazitiiVoltaj Best Russian ActDima BilanNu VirgosUmaturmanVyacheslav ButusovZemfira Best Spanish ActAmaralEl Canto del LocoMelendiPerezaEl Sueño De Morfeo Best Swedish ActChristian WalzKentMoneybrotherThe HellacoptersTimbuktu Best UK & Ireland ActColdplayGorillazKaiser ChiefsJames BluntStereophonics För bilder gå in på: http://www.mtve.com/press/2_1.php?channel=1&language=0&sub_category=sub_category&main_category=25 För mer information och röstning gå in på: www.mtvema.com www.mtv.co.uk/ema www.mtv.fr/ema www.mtv.de/ema www.mtv.tv/ema www.mtv.pl/ema www.mtv.it/ema www.mtv.es/ema www.mtv.nl/ema www.mtve.com/ema www.mtv.ro/ema www.mtv.ru/ema www.ema.mtvadria.com www.ema.mtvbaseafrica.com För ytterligare information: Polly Stevens Lynne Maltman MTV Europe Music Awards MTV Networks International 0044 207 478 6189 0044 207 478 6601 stevens.polly@mtvne.com maltman.lynne@mtvne.com Peter von Satzger Cathrine Westerberg PR- informationschef MTV Nordic PR- informations assistent MTV Nordic Telefon: + 46 8 506 780 68 Telefon: + 46 8 506 780 40 Mobil: +46 705 122 334 Mobil: + 46 709 55 65 44 E-post: vonsatzger.peter@mtvne.com E-post: westerberg.cathrine@mtvne.com