Framtidens handelsplatser behöver få bättre kontroll på besöksstatistiken!

Report this content

Vad händer när allt fler butikskedjor förädlar sin e-handel och omnikanal blir ett faktum?
Hur ska man sätta hyran när allt fler besökare ägnar sig åt showrooming? Oavsett vilken väg framtidens handel tar kommer tillförlitlig besöksstatistik att vara ett måste för varje fastighetsägare och förvaltare.

– Det händer mycket inom detaljhandeln just nu. Konsumenterna uppvisar nya beteendemönster och det innebär utmaningar för både butiker och handelsplatser. Med många föränderliga parametrar är det ännu viktigare att man har tillförlitliga mätmetoder, uppföljningar och analysverktyg. Eftersom besöksstatistik utgår från att kunna jämföra historik är varje driftavbrott eller annan förlust av data inte bara ett problem när det inträffar, det kommer också bli ett problem i framtiden när man inte har tillförlitliga jämförelsetal. Vårt trådlösa, skalbara och robusta system som rapporterar data säkert via den senaste mobiltekniken är mycket uppskattat av våra kunder. De vet att de kan lita på leveransen, från första installation och vidare i den ordinarie löpande verksamheten, berättar Niklas Andersson försäljningschef på Viametrics.

Svenskt bolag bland topp 5 i världen
Svenska Viametrics är en av världens fem största leverantörer av besöksräknarsystem. Huvudkontor och utvecklingsavdelning ligger utanför Göteborg men man har hela världen som arbetsfält. Med kunder i 50 länder och runt 12.000 system i arbete räknar Viametrics varje år över fyra miljarder besökare hos sina kunder. De flesta kunderna återfinns bland butikskedjor och köpcentra. Idag har företaget runt 220 handelsplatser på kundlistan. Här finns namn på välkända aktörer i Sverige som Atrium Ljungberg, Diligentia, Eurocommercial Properties, IKANO Fastigheter, Jones Lang LaSalle, KF Fastigheter, Newsec, Sten & Strøm, Vasakronan och många fler.

Sverige långt framme och fortsätter att utvecklas
– Även om vi är en global aktör så är vi inte större än att vi kan ge individuell service med ett genuint personligt engagemang. Man kan säga att vi har månat om att behålla det lilla företagets själ. Eftersom vi själva utvecklar och tillverkar både mätutrustningen och mjuk-varan kan vi också smidigt göra anpassningar utifrån våra kunders önskemål. Vi har full koll på våra system och utvecklingsavdelningen arbetar ständigt på att ytterligare förenkla och förfina besöksräkningen för våra kunder, förklarar Niklas Andersson.

En nyutvecklad funktion är modulen Key Performance Index (KPI) som tillåter användaren att mata in sina specifika data och nyckeltal för att sedan matcha dem med besöksstatistiken. Med hjälp av bl a zonmätningar kan Viametrics rita upp en överskådlig bild av köpcentrat och visuellt visa hur olika delar mår. KPI-modulen ger möjlighet till fördjupat analysarbete och kvalificerade prognoser för framtiden.

Kunskap ger förhandlingsöverläge
Butikskedjornas framtid formas just nu av teknikutveckling och insikter om nya konsumtionsmönster. Fastighetsägare och förvaltare måste kunna matcha det för att ge god service och leverera attraktiv besökstrafik. Företag som Viametrics är en del av en växande business intelligence-sektor som kan bidra till att forma framtidens förädlade handelsplatser.

Om Viametrics
Viametrics AB utvecklar och marknadsför GSM-baserade kundräknare för butikskedjor och köpcentra. Viametrics har idag ca 12.000 system i drift i ca 50 länder runt om i världen. Huvudmarknaden är Norden (Sverige). Viametrics AB är ett tillväxtföretag som är inne i en expansiv fas med målsättning att etablera sig med egna kontor i Europa. Viametrics omsätter ca 55 mkr.

Niklas Andersson
niklas@viametrics.com