När Viametrics räknar besökare kan köpcentra bli mer kundanpassade

Report this content

Det västsvenska besöksräknarföretaget Viametrics förstärker sin position på stora köpcentra. Bland annat har man installerat sina system för Sveriges femte största fastighetsbolag Diligentia, som äger ett dussin köpcentra runt om i landet. Viametrics räknar ungefär en fjärdedel eller drygt 15 miljoner av besökarna bland annat i Commercegallerian i Skövde och Frölunda torg i sydvästra Göteborg. – Vi vill att kunderna ska kunna koncentrera sig på sitt resultat medan vi tar hand om själva besöksräknandet, säger Niklas Andersson, försäljningschef hos Viametrics.

Göteborgs trängselskatt minskade antalet besökare med 10-15 procent!
Ibland kan det ske snabba förändringar. Det märks tidigast genom flödena i köpcentrats entréer. - Då gäller det att hänga med. Får vi tidiga indikationer kan vi agera om det krävs, säger Anders Strand, Diligentias centrumchef i Skövde och biträdande centrumchef i Frölunda torg. På kort sikt kan det handla om annonsering. På längre sikt om butiksmixen i köpcentrat. - Ett exempel på ett snabbt utfall är när trängselskattens införande omgående gjorde att ett antal handelsplatser i Göteborg tappat 10-15 procent av sina besökare på vardagar, medan Frölunda torg ökade antalet besökare varje veckodag, säger han.

Ökad hit rate ökar vinsten snabbt
Viametrics har utarbetat en enkel och överskådlig statistik över kundströmmarna fördelat över timmar, dagar, veckor och år. Niklas Andersson menar att det går att räkna hem en investering i ett besöksräknarsystem. - Man kan följa effekten av t ex en omskyltning i skyltfönstret, om annonserna gör nytta och om man har rätt bemanning. En enkel uträkning visar att om en butik höjer sin s.k. hit rate dvs fler avslut per besökare så kan resultatet snabbt påverkas. En två procents ökad hit rate kan ge 20 procent högre vinst, säger han.

Om Viametrics
Viametrics AB utvecklar och marknadsför GSM-baserade kundräknare för butikskedjor och köpcentra. Viametrics har idag ca 7.000 system i drift i ca 40 länder runt om i världen. Huvudmarknaden är Norden (Sverige). Viametrics AB är ett tillväxtföretag som är inne i en expansiv fas med målsättning att etablera ett heltäckande distributionsnät i Europa. Viametrics omsätter ca 55 mkr.

Niklas Andersson
niklas@viametrics.com