Sängvaruhuset Sova valde Viametrics när man ska expandera sitt butiksnät.

Report this content

Sängvaruhuset Sova har valt det västsvenska besöksräknarföretaget Viametrics som leverantör till sina drygt 40 butiker över hela Sverige från Malmö i söder till Luleå i norr. Företaget är inne i en expansion och om två år räknar man med att ha ca 55 butiker. - Vi behövde en leverantör som förstod våra behov och fullt ut kunde leverera de mättal vi var intresserade av, säger Emma Bergkvist, som är PR manager i företaget.  För Viametrics är Sovas butikskedja en kärnkund eftersom man kan utarbeta applikationer som passar de särskilda behov som finns. – För att klara den allt starkare konkurrensen mellan kedjor inom dagligvaruhandeln gäller det att dels optimera sina egna resurser och dels snabbt anpassa sig till kundernas skiftande behov, säger Niklas Andersson, försäljningschef hos Viametrics.

”Viktigt att veta och inte anta och gissa”

För de flesta butikskedjor gäller det att ha grepp om besökstillströmningen. Att hela tiden eftersträva att vara kundernas förstaval av säng och sängutrustning är väsentligt för ett sängvaruhus som Sova.  Det handlar bland annat om att mäta avslutsfrekvens och att optimera bemanningen.  - Vi gillar att mäta och analysera och då är det är viktigt att veta och inte anta eller gissa, säger Emma Bergkvist.  För en leverantör av en utrustning som påverkar viktiga beslut är det avgörande om man kan tillgodose och anpassa sina produkter till kundens behov.

Om Viametrics

Viametrics AB utvecklar och marknadsför GSM-baserade kundräknare för butikskedjor och köpcentra. Viametrics har idag ca 7.000 system i drift i ca 40 länder runt om i världen. Huvudmarknaden är Norden (Sverige). Viametrics AB är ett tillväxtföretag som är inne i en expansiv fas med målsättning att etablera ett heltäckande distributionsnät i Europa. Viametrics omsätter ca 55 mkr.

Niklas Andersson
niklas@viametrics.com