Ovanligt många potthål kan skada bilen allvarligt

Våra gator och vägar är i ovanligt dåligt skick vilket vi bilister märker varje dag. Stora och djupa potthål finns överallt. Ofta klarar bilen körning i ett potthål utan större skador men det är inte heller ovanligt att exempelvis hjulinställningen blir fel. Även värre skador händer, som att ett däck går sönder eller att hjulupphängningen skadas, om du råkar köra i ett djupt hål i hög hastighet.

Vägskador efter vintern är vanligt förekommande men i år verkar de vara betydligt fler än tidigare. Allvarliga skador finns överallt, både på det statliga vägnätet och på kommunala vägar och gator. Huvudsakligen handlar det om tjälskador. Vatten tränger sig in i asfaltens små porer och håligheter och när temperaturen pendlar kring noll grader och när vattnet fryser och tinar vartannat så spränger den expanderande isen sönder håligheten och gör den större.

Men fler vägskador än vanligt beror också på sämre vägunderhåll som har nedprioriterats under många år. Enligt Trafikverket har den så kallade underhållsskulden vuxit till 23 miljarder kronor.

Det är väldigt lätt hänt att köra i ett potthål. De är nu så många att det är nästan omöjligt att undvika dem och ofta går det heller inte att väja dem på grund av mötande trafik. Hastigheten har förstås en stor betydelse för risken av skador, ju högre fart desto större risk för allvarlig skada.

Fel hjulinställning vanligaste skadan

Oftast blir resultatet av en körning i ett potthål att bilföraren blir rejält skakad när framhjulet dunsar kraftigt ned i hålet. Men är det ett djupt hål och farten är för hög så kan bilen skadas.

– I värsta fall kan hjulupphängningen som fjädring, stötdämpare, spindelleder, bussningar och hjullager skadas. Det förekommer också att ett däck går sönder och även fälgen kan då skadas. Mest vanligt är dock att hjulinställningen blir fel, berättar Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.

Om du har kört i ett potthål så gäller det att vara uppmärksam över hur bilen uppför sig efteråt. Magnus Frtiz säger att det finns vissa tydliga tecken som signalerar att hjulinställningen har blivit fel.

– Bilen brukar då dra lite till höger eller vänster, eller känns allmänt instabil vid körning. Om du kör länge med fel hjulinställning så slits däcken ojämnt. Nu när det snart börjar bli dags att byta till sommarhjul så är det bra att samtidigt kontrollera att vinterdäcken inte har slitits ojämnt. Hos oss på Vianor kontrollerar vi detta alltid när vi byter hjul, säger Magnus Fritz.

Om däcken slits ojämnt eller om styrningen inte fungerar normalt så är det värt att låta en däckverkstad kontrollera hjulinställningen. Gärna innan du byter till sommarhjul, annars är risken stor att även sommardäcken slits ojämnt. Fel hjulinställning är också en säkerhetsrisk.

– Även väggreppet och därmed trafiksäkerheten försämras när hjulinställningen är fel. I dessa tider med höga bränslepriser är det också värt att nämna att fel hjulinställning ökar även däckens rullmotstånd vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen. En hjulinställning är med andra ord väl investerade pengar, säger Magnus Fritz.

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Facebook I Instagram I Linkedin

Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se