Så här får du bilbatteriet att klara vinterkylan – har du laddhybrid så håll koll på startbatteriet

Minusgrader påfrestar bilens batteri och om det är i dåligt skick så kan det bli urladdat väldigt fort i kylan. Ägare av laddhybrider kan bli förvånade över att bilens startbatteri ofta inte laddas samtidigt som körbatteriet är på laddning. Generellt är det enkelt att ta hand om bilbatteriet och undvika en urladdning.

På vintern får batteriet jobba extra hårt, speciellt när bilen startas och även användningen av en bränsledriven motorvärmare samt uppvärmningen av säten och rutor kräver en hel del energi. Om batteriet är gammalt och i dåligt skick så kan det urladdas väldigt fort i kylan.

Även korta körsträckor försämrar batteriets effekt. Det hinner inte ladda sig tillräckligt under körningen och effekten minskar efter varje start. Rätt så vanligt är att batteriet laddas ur under en vintersemester när man kör korta sträckor mellan hyrstugan och skidbacken i sträng kyla. Risken ökar om man även samtidigt ofta använder en bränsledriven motorvärmare.

– När det är riktigt kallt så skulle jag köra bilen drygt en halv timme i veckan för att batteriet hinner ladda upp sig. Om temperaturen ligger kring noll grader och bilen samt batteriet är i bra skick så borde man klara en semestervecka på fjällen utan problem, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.

Håll batteriet uppladdat

Det lönar sig att låta en verkstad kontrollera bilens batteri om det är osäkert i vilket skick det är, speciellt före en längre resa. Det finns även mätinstrument för att testa batteriet hemma men det berättar inte hela sanningen om batteriet. Mätningen visar endast batteriets vilospänning vilket inte visar hur batteriet egentligen mår. Bilverkstäderna har professionella mätinstrument som bland annat visar hur bra batteriet håller laddningen. Till exempel hos Vianor utförs batteritestet utan kostnad för kunden.

Med rätt skötsel håller sig batteriet i bra skick längre. Viktigaste är att hålla batteriet laddat. Det som minskar laddningsnivån mest är återkommande korta körningar då batteriet inte hinner ladda upp sig.

I vinterkylan förlorar batteriet mer av sin laddning på grund av korta körningar. Efter en kallstart behöver man köra cirka 20 minuter för att batteriet hinner ladda upp sig igen.

– Om bilen har en bränsledriven motorvärmare krävs ännu längre körsträcka. Tumregeln är att köra lika länge som motorvärmaren har varit på, berättar Magnus Fritz.

Startbatteriet på hybridbil behöver också laddas

Alla laddhybrider laddar inte startbatteriet samtidigt som körbatteriet laddas. Och även om vissa laddhybrider gör det så stoppas ofta laddningen av startbatteriet när körbatteriet har uppnått en viss laddnivå.

Vissa laddhybrider förvärms före start och under körningen med en bränsledriven motorvärmare som använder ström från startbatteriet.

– På vintern finns risk att användningen av en bränsledriven motorvärmare och den bristfälliga laddningen gör startbatteriet strömlöst, även om bilens körbatteri har laddats. När startbatteriets laddnivå blir för lågt så stoppas förvärmningen av bilen och under körningen kan bränslemotorn starta för att ladda startbatteriet, även om körbatteriet fortfarande har tillräckligt med ström för körning, berättar Magnus Fritz.

– Det är bra att ladda körbatteriet med så låg ström som möjligt. Laddningen tar längre tid men samtidigt laddas även startbatteriet ordentligt. Startbatteriet kan även laddas med en separat batteriladdare, tipsar Magnus Fritz.

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Facebook I Instagram I Linkedin

Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se