Så här förbereder du dig för vinterkörning: Vianors tips för säker körning

Det varierande vintervädret innebär utmaningar för förarna, men med noggranna förberedelser och Vianors tips är körningen bekväm och säker.

Förvärm bilen i minusgrader

När temperaturen är under noll, är det lämpligt att förvärma bilen innan du kör. Efter start ska bilen köras tills motorn värms upp till normal temperatur. Samtidigt laddas även startbatteriet. En längre körning behövs för att ladda batteriet om en bränsledriven extravärmare har använts.

”Generellt bör du förvärma bilen så länge som du ska köra. I kallt väder, under en veckas semester, körde jag en dryg halvtimme minst en gång i veckan för att hålla batteriet i gott skick”, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor Sverige.

Se till att du och din bil är synliga i trafiken

Det är enkelt att förbättra trafiksäkerheten genom att se till att belysningen i bilen är så effektiv som möjligt, att fordonet syns ordentligt i mörker och att föraren har god sikt. Du bör kontrollera strålkastarnas funktion och riktning och byta ut eventuella trasiga glödlampor i par, eftersom livslängden för den andra glödlampan troligen också kommer att ta slut snart.

”Det är också viktigt att rengöra vindrutan för sikten. Insidan av vindrutan bör också rengöras med lämpliga produkter regelbundet för att säkerställa god sikt”, säger Fritz.

Innan du börjar, kontrollera att torkarbladen inte frusit fast på glaset. Insugsventilerna för friskluft bör också rengöras när du torkar bort snö från bilen. Insugsventilerna sitter vanligtvis mellan huven och vindrutan och täcks lätt av snö och is. Spolarvätskan måste vara tillräckligt stark för förhållandena, eftersom pumpen kan gå sönder om den fryser.

”Många bilar i dag är designade så att bilens bakdel lätt täcks av snö, och det går inte längre att se baklyktorna genom snön. Det är en bra idé att då och då kontrollera att baklyktorna inte är täckta av snö, eftersom det kan hända på korta avstånd. Moderna LED-lampor blir inte så uppvärmda, så de kan bli osynliga för dem som kör bakom dig på vintern”, påpekar Fritz.

Kör säkert och var beredd på oväntade situationer

Däcken är bilens enda kontaktyta med vägen, så de spelar en viktig roll för säkerheten. Det är viktigt att kontrollera att däcktrycket är lämpligt och att mönsterdjupet är tillräckligt. Hos vinterdäck bör mönsterdjupet vara minst fyra millimeter. Däcktrycket bör inte mätas inomhus eller efter körning, eftersom trycket minskar i kylan. Av samma anledning bör däcktrycket i vinterdäck vara 0,2 bar högre än rekommendationen. Biltillverkarens däcktrycksrekommendation finns i bilens bruksanvisning.

Förnuftig lastning ökar körkomforten och trafiksäkerheten. Tunga föremål bör placeras i bagageutrymmet så att de ligger i mitten och så lågt som möjligt. Hårda eller tunga föremål som kan skada passagerarna vid en plötslig bromssituation får inte placeras i kabinen eller bagageluckan.

Vid varierande vinterväder smälter ofta snön och fryser sedan igen. Av denna anledning är det en bra idé att då och då kontrollera att tanklocket går att öppna. På vägen är det inte trevligt att upptäcka att tanklocket frusit fast.

Nyckelbrickans batteri bör kontrolleras före resor, även korta. Vid kallt väder kan nyckelbrickan bli obrukbar ganska snabbt. Efter att ha åkt skidor skulle det till exempel vara en obehaglig överraskning att inse att man inte kan öppna dörren.

”Bilens bruksanvisning ger instruktioner om hur du tar dig in i bilen om nyckelbrickan slutar fungera och låsen inte öppnas. Personligen tar jag med mig två nyckelbrickor på längre resor, så jag inte har några problem om en av dem försvinner eller går sönder”, säger Fritz.

På vintern ska du alltid vara beredd på att något oväntat kan hända, oavsett hur lång eller kort körsträckan är. Det är en bra idé att klä dig varmt om du skulle behöva tillbringa lite tid i kallt väder.

Helena Wallberg, Marketing Manager, Vianor AB, tel. 070-109 32 10

helena.wallberg@vianor.com

Vianor är Nordens största däck- och bilservicekedja samt föregångare i digitala däcktjänster. Vi har 174 egna serviceanläggningar och ett omfattande Vianor-partnernät i Sverige, Finland och Norge. Vi erbjuder ett stort sortiment av däck samt däck- och bilservicetjänster – med hög kompetens och med vänligt bemötande. Läs mer: www.vianor.se