Vad är skillnaden mellan en elbil och förbränningsmotorbil servicemässigt?

Servicekostnaden för en elbil är generellt klart lägre än för en förbränningsmotorbil. Hybridbilar däremot kräver nästan samma typ av service som enbart förbränningsmotorbilar. Känsliga delar på en elbil är bromsar och bilens underrede som kan drabbas av annan typ av problem än på förbränningsmotorbilar.

Motorn på en förbränningsmotorbil har många rörliga delar som kräver regelbunden service för att fungera utan problem. En elmotor och dess kraftöverföring har få rörliga delar vilket minskar behovet av service och reparationer. Det minskar kostnaderna men helt servicefria är elbilar ändå inte.

– Den största skillnaden mellan dessa två biltyper är att på en elbil behöver man inte byta motorolja och oljefilter. En elmotor behöver heller inte någon annan typ av service lika ofta som en förbränningsmotor. Till exempel har en elbil inte en växellåda som kräver service och reparationer, berättar Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.

På en elbil kräver bland annat broms- och klimatsystemet service och även elkomponenter kan ibland behöva service eller reparation.

Ett proffs ska serva och reparera en elbil

Hybridbilar har både en förbränningsmotor och en elmotor. Därför kräver hybridbilar i stort sätt samma service som bilar med enbart förbränningsmotor. Hybridbilar startar på ett annat sätt och de har en annan typ av startmotor än bilar som enbart har en förbränningsmotor.

– Om det blir ett fel på startsystemet eller startmotorn så är det inte lika enkelt att reparera felet som på en enbart förbränningsmotorbil. Hittills har dock den här typen av fel varit rätt så sällsynta, säger Magnus Fritz.

En elbil bör servas och repareras hos en bilverkstad som är kompetent att göra den här typen av jobb.

– Elbilar innehåller komponenter med högspänning vilket ställer höga krav när bilen ska servas eller repareras. Endast personer med rätt utbildning får arbeta med elbilar. Viktigt för säkerheten är också att verkstaden har rätt typ av verktyg och uppdaterade instruktioner för bilmodellen, till exempel när det gäller hur bilen ska göras strömlös på rätt sätt, säger Magnus Fritz.

Bilens bromsar och underrede känsliga

– Behovet att använda bromsar är betydligt mindre på el- och hybridbilar då elmotorn ger en stark bromseffekt när man släpper gaspedalen. Det minskar slitaget av bromsskivor och bromsklossar betydligt, men i våra svenska väderförhållanden kan det leda till att bromsarna börja kärva vilket kan göra att bromsarna slits snabbare än normalt, berättar Magnus Fritz.

På grund av batterierna är elbilarna tunga vilket ökar slitaget på hjulupphängningen, till exempel på bussningarna. Därför är det värt att kontrollera elbilens underrede regelbundet. Samtidigt kan man kontrollera att bilens känsliga batterier inte har skadats ifall bilens underrede har råkat slå mot marken exempelvis på en dålig väg.

– Elbilens batterier är mycket känsliga för skador och redan en liten skada kan bli en säkerhetsrisk, även om ingenting händer direkt efter en markkontakt, varnar Magnus Fritz.

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Facebook I Instagram I Linkedin

Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se