2019 Kv3 Delårsrapport januari-september

Höjdpunkter tredje kvartalet

• Banbrytande nyheter under det tredje samt början av fjärde kvartalet, såsom ny verksamhetsmodell, Viaplays expansion till Island, förvärv av viktiga sporträttigheter samt undertecknande av det efterlängtade samgåendet mellan Viasat Consumer och Canal Digital
  • Försäljningen uppgick till 3 799 (3 439) Mkr med en organisk tillväxt om 10%
  • Antalet Viaplayabonnenter ökade med 37k jämfört med föregående kvartal till 1 459k, vilket motsvarar en tillväxt med 25% jämfört med föregående år
  • Det sammanlagda rörelseresultatet för affärssegmenten uppgick till 367 (355) Mkr
  • Totalt rörelseresultat uppgick till 302 (303) Mkr inklusive jämförelsestörande poster om 0 (3) Mkr samt 13 Mkr i kostnader för den föreslagna samgåendet mellan Viasat Consumer och Canal Digital
  • Periodens resultat uppgick till 233 (270) Mkr och resultatet per aktie till 3,46 (4,04) kr
  • Nettoskulden uppgick till 4 756 Mkr, inklusive leasingåtaganden om 617 Mkr, vilket motsvarar 2,5x rullande 12 månaders EBITDA före jämförelsestörande poster[1]
Finansiellt sammandrag
     Nio Nio
  månader månader Helår
(Mkr) Kv3 2019 Kv3 2018 2019 2018 2018
Nettoförsäljning 3 799 3 439 11 502 10 609 14 568
Organisk tillväxt 9,8% -0,5% 7,2% 3,8% 3,8%
Rapporterad tillväxt 10,5% 3,3% 8,4% 6,4% 6,4%

Rörelseresultat - Affärssegment[2] 367 355 1 220 1 149 1 706
Centrala verksamheter -65 -56 -188 -115 -162
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster 302 299 1 032 1 034 1 544
Jämförelsestörande poster - 3 -56 -45 -40
Rörelseresultat 302 303 975 989 1 504

Rörelsemarginal före jämförelsestörande poster 8,0% 8,7% 9,0% 9,7% 10,6%
Rörelsemarginal 8,0% 8,8% 8,5% 9,3% 10,3%

Periodens resultat 233 270 748 815 1 292
Resultat per aktie före utspädning (kr) 3,46 4,04 11,13 12,21 19,24
Nettoskuld 4 756 - 4 756 - 3 944

[1] 2018 siffror som ingår i beräkningen av 12 månaders EBITDA före jämförelsestörande poster har justerats för den beräknade effekten som om IFRS 16 hade tillämpats för hela perioden.
[2] Se sidan 17 för en avstämning av rörelseresultat för affärssegment. Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sida 20-23.

Koncernchefen har ordet

“Detta var ett historiskt viktigt kvartal för NENT Group. Vi har levererat på vårt åtagande om lönsam tillväxt samtidigt som antalet Viaplayabonnenter har fortsatt sin starka trend och är nu upp 25% under det senaste året. Vi har gått till en funktionell verksamhetsmodell som kommer göra oss snabbare och effektivare, och vi kommer att lansera Viaplay på Island under första halvåret 2020. Igår annonserade vi även ett avtal om att slå samman Viasat Consumer och Canal Digital i ett 50/50 joint venture, vilket väntas ge betydande synergier och driva aktieägarvärde.”

Den positiva trend vi sett under det första halvåret fortsatte i det tredje kvartalet, med högre försäljning och vinst för båda våra affärssegment. Koncernens försäljning ökade organiskt med 10% och det sammanslagna rörelseresultatet för våra affärssegment ökade med 3% trots en valutamotvind från dollarn om 20 Mkr. De centrala kostnaderna ökade som en effekt av initiala kostnader hänförliga till sammanslagningen av Viasat Consumer och Canal Digital.

Broadcasting & Streaming levererade sitt tolfte raka kvartal av lönsam tillväxt, vilket visar den positiva effekten av våra investeringar i streamingmarknaden. Försäljningen inom Subscription & Other, vilken motsvarade 63% av koncernens försäljning, ökade 11%. Antalet Viaplaykunder växte med 37k, jämfört med en minskning om 13k abonnenter föregående år. Viaplays kundbas har därmed ökat med över 25% de senaste året till 1 459k. Expansionen till Island under det första halvåret nästa år ligger i linje med vår strategi och speglar styrkan i vårt innehåll samt att vår teknologi är bygd för att kunna skalas upp snabbt och effektivt.

Reklamintäkterna, vilka stod för 22% av koncernens försäljning, ökade med 2% då högre priser motverkade fortsatt minskande TV-tittande. Vi har nu påbörjat de årliga reklam- förhandlingarna för 2020. Det är för tidigt att säga var dessa kommer att landa, men det är tydligt att efterfrågan på TV-reklam är fortsatt hög, samtidigt som fallande tittande skapar en utbudsbrist. Vi räknar därmed med att priserna fortsätter att öka.

NENT Studios, som stod för 15% av koncernens försäljning, växte med 32%, främst drivet av en exceptionell utveckling inom scripted drama men också av tvåsiffrig tillväxt inom non-scripted. Rörelseresultatet ökade som en effekt av den starka tillväxten, trots investeringar i våra USA-baserade verksamheter.

Vi har under september annonserat en ny organisation och verksamhetsmodell, vilken vi nu implementerar. Vi går från en landbaserad modell till en struktur baserad på fokus- och ansvarsområden tvärs över marknader, produkter och varumärken. Den nya strukturen kommer hjälpa oss att fatta snabbare beslut, öka flexibiliteten och ge betydande kostnadsbesparingar för att möjliggöra fortsatta investeringar i innehåll och teknologi.

Vi har även köpt de exklusiva rättigheterna till hockey-VM från 2024 till 2028. Vi visar redan turneringen i Sverige och kommer nu utöka sändningarna till hela Norden som en del av vårt oslagbara vintersporterbjudande.

Gårdagens annonsering av samgåendet mellan vår satellit- och bredbands-TV-verksamhet med Canal Digital är en mycket viktig milstolpe för oss. Jag är övertygad om att den här kombinationen inte bara kommer generera ökat aktieägarvärde, utan även möjliggöra fortsatta investeringar i verksamheten och vårt kunderbjudande. Kombinationen ligger helt i linje med vår strategi att prioritera den enorma möjlighet vi ser på streamingmarknaden.

Anders Jensen
VD & Koncernchef

Aktieägarinformation

Årsstämman 2020
Årsstämman 2020 kommer att hållas tisdagen den 19 maj 2020 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med skriftligt förslag till agm@nentgroup.com eller till Bolagssekreteraren, Nordic Entertainment Group AB, Box 17104, 104 62 Stockholm, Sverige, senast sju veckor före årsstämman, för att ärendet ska kunna inkluderas i kallelsen till årsstämman. Information om hur och när registrering skall ske kommer att offentliggöras före årsstämman.

I enlighet med beslutet vid årsstämman 2019 har styrelsens ordförande sammankallat en valberedning för att bereda förslag inför bolagets årsstämma 2020. Valberedningen består av Joachim Spetz, utsedd av Swedbank Robur Fonder, Erik Durhan, utsedd av Nordea Fonder och Oskar Börjesson, utsedd av Livförsäkringsbolaget Skandia. De tre aktieägare som har utsett ledamöter till valberedningen innehar tillsammans omkring 20 procent av rösterna i NENT. Valberedningens ledamöter har utsett Erik Durhan till valberedningens ordförande vid sitt första möte.

Vänligen se https://www.nentgroup.com/about/corporate-governance/nomination-committee för information om valberedningens arbete.

Finansiell kalender

Delårsrapport okt-dec och helår 2019  4 februari 2020

Frågor?
press@nentgroup.com
eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95

investors@nentgroup.com eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14

Följ oss: nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Telefonkonferens
Företaget bjuder in till en telefonkonferens idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Använd följande nummer för att delta i telefonkonferensen:

Sverige :
Storbritannien: +44 (0) 8 445 718 892
USA:

Pinkoden för konferensen är: 9657189.

För att lyssna på konferenssamtalet online och för mer information besök: www.nentgroup.com

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’). Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2019 kl. 07:30 CET.