Bokslutskommuniké januari-december 2019

Höjdpunkter fjärde kvartalet

• Antalet Viaplayabonnenter ökade med 310k jämfört med föregående år och 110k jämfört med föregående kvartal till 1,568k. Viaplay motsvarar nu 62% av den totala abonnentbasen
  • Försäljningen uppgick till 4 169 (3 959) Mkr med en organisk tillväxt om 4%
  • Det sammanlagda rörelseresultatet för affärssegmenten uppgick till 593 (557) Mkr
  • Periodens resultat uppgick till -159 (477) Mkr och resultatet per aktie till -2,36 (7,12) kr
  • Nettoskulden uppgick till 4 139 Mkr, inklusive leasingåtaganden om 598 Mkr, vilket motsvarar 2,2x rullande 12 månaders EBITDA före jämförelsestörande poster1)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 7,00 kr (6,50) per aktie, som delas upp i två lika stora utbetalningar

Finansiellt sammandrag

Helår Helår
(Mkr)   Kv4 2019 Kv4 2018 2019 2018
Nettoförsäljning   4 169 3 959 15 671 14 568
Organisk tillväxt   4,4% 3,7% 6,4% 3,8%
Rapporterad tillväxt   5,3% 6,4% 7,6% 6,4%

Rörelseresultat - Affärssegment2)   593 557 1 813 1 706
Centrala verksamheter   -79 -47 -268 -162
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster   513 511 1 545 1 544
Jämförelsestörande poster   -731 5 -787 -40
Rörelseresultat   -217 516 758 1 504

Rörelsemarginal före jämförelsestörande poster   12,3% 12,9% 9,9% 10,6%
Rörelsemarginal   -5,2% 13,0% 4,8% 10,3%

Periodens resultat   -159 477 590 1 292
Resultat per aktie före utspädning (kr)   -2,36 7,12 8,77 19,24
Nettoskuld   4 139 3 944 4 139 3 944

1) 2018 siffror som ingår i beräkningen av 12 månaders EBITDA före jämförelsestörande poster har justerats för den beräknade effekten som om IFRS 16 hade tillämpats för hela perioden.
2) Se sidan 17 för en avstämning av rörelseresultat för affärssegment. Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sida 20-23.

Koncernchefen har ordet

“Fjärde kvartalet var en stark avslutning på ett framgångsrikt första år som noterat bolag. Vi levde under 2019 upp till vårt åtagande om lönsam tillväxt med en organisk försäljningstillväxt om 6% och en vinsttillväxt för våra affärssegment på 6%. Detta samtidigt som antalet Viaplay-abonnenter ökade med över 25%. Att växa Viaplay är högsta prioritet helt enkelt för att det är det bästa sättet att skapa långvarigt aktieägarvärde. Vi har fortsatt att förnya oss och är positionerade för att dra fördel av att tittandet i ökad utsträckning sker online och on-demand.”

2019 var ett rekordstarkt första år för NENT Group som ett fristående bolag med stark utveckling för båda våra affärssegment. Den positiva utvecklingen vi sett under året fortsatte även under fjärde kvartalet med en organisk försäljningsökning om 4% drivet av Viaplay. Broadcasting & Streaming växte återigen såväl försäljning som resultat och det sammanlagda resultatet för våra affärssegment ökade trots fortsatta innehållsinvesteringar, ökade dollar-relaterade kostnader och fallande TV-tittande.

Vi har nu implementerat vår nya organisation och verksamhetsmodell, som gör det möjligt att fatta snabbare beslut, öka vår strategiska förankring, växa flexibelt och mer effektivt och samtidigt sänka våra kostnader. Vi tillkännagav även den föreslagna 50/50 sammanslagningen mellan Viasat Consumer och Canal Digital, som förväntas ge betydande synergier och öka vårt fokus på Viaplay, inklusive den första geografiska expansionen i år när vi lanserar Viaplay på Island senare i vår. Vi presenterade nyligen även en omorganisation av NENT Studios som är ännu ett exempel på vår kontinuerliga strävan att optimera vår verksamhet för att stödja vår ambition inom streaming.

Viaplays kundtillväxt är vårt viktigaste nyckeltal, eftersom det är där konsumenter spenderar mer och mer av sin tid och sina pengar. Vi adderade 110k Viaplaykunder jämfört med föregående kvartal och basen växte med 310k, eller 25%, sedan början av 2019. Vår tillväxt har accelererat och vi har tagit marknadsandelar trots hård konkurrens. Viaplay har en ledande position inom innehåll som bygger på en unik kombination av det bredaste och mest relevanta utbudet, samt ledande erbjudanden inom sport, film och nordiskt innehåll. Detta kombineras med en plattform i världsklass som ständigt utvecklas för att förbättra kundupplevelsen.

Vi har fortsatt att investera i vår framtid. Vi hade under 2019 premiär av 21 högkvalitativa Viaplay Originals, och vi räknar med att siffran stiger till över 30 under 2020. Majoriteten är nordiska serier som är mycket uppskattade och som tydligt särskiljer oss från konkurrerande internationella tjänster. Vi har också adderat eller förlängt ett antal exklusiva sporträttigheter. Sporträttigheter är mycket eftertraktade och vi är väldigt noggranna att inte acceptera pris-inflation som kan skada vår förmåga att växa lönsamt. Vi har förstärkt vårt erbjudande för barn genom nya avtal med NBCUniversal och SF Studios och vi har tecknat ett långsiktigt avtal med Sony. Tillgången till exklusivt internationellt innehåll förbättras även av de investeringar vi gjort i FilmNation UK och PictureStart.

Vi har byggt en mycket stark grund och om vi blickar framåt är vi perfekt positionerade för att tillvarata de möjligheter vi ser inom streaming, samtidigt som vi avser leverera på vårt åtagande om lönsam tillväxt. 2020 blir ännu ett händelserikt år där fokus är att växa Viaplay, fortsätta våra investeringar i innehåll, teknik och våra medarbetare, uppbackat av vårt ständiga arbete att öka effektiviteten i allt vi gör. Jag vill tacka alla medarbetare för ett fantastiskt år. Er passion, kompetens och engagemang är det som gör NENT till en vinnare.

Anders Jensen
VD & Koncernchef

Aktieägarinformation

Årsstämman 2020
Årsstämman 2020 kommer att hållas tisdagen den 19 maj 2020 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med skriftligt förslag till agm@nentgroup.com eller till Bolagssekreteraren, Nordic Entertainment Group AB, Box 17104, 104 62 Stockholm, Sverige, senast sju veckor före årsstämman, för att ärendet ska kunna inkluderas i kallelsen till årsstämman. Information om hur och när registrering skall ske kommer att offentliggöras före årsstämman.

Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman en ordinarie årlig kontantutdelning om 7,00 (6,50) kr per aktie. Den totala föreslagna ordinarie kontantutdelningen uppgår till cirka 471 (438) Mkr, baserat på det maximala antalet utestående aktier. Styrelsen kommer att föreslå att koncernens resterande balanserade vinstmedel för verksamhetsåret som avslutades den 31 december 2019 förs över till räkenskaperna för 2020. Förslaget är i enlighet med NENT Groups utdelningspolicy.

Finansiell kalender 2020
2019 Års- och hållbarhetsredovisning 2 april
Delårsrapport januari-mars 23 april
2020 Årsstämma 19 maj
Delårsrapport januari-juni 22 juli
Delårsrapport januari-september 22 oktober

Frågor?

press@nentgroup.com eller Tobias Gyhlénius, Head of External Communications; +46 73 699 27 09
investors@nentgroup.com eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14

Följ oss: nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Telefonkonferens
Företaget bjuder in till en telefonkonferens idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Använd följande nummer för att delta i telefonkonferensen:

Sverige: +46 (0) 8 506 921 80
Storbritannien: +44 (0) 8 445 718 892
USA: +1 6 315 107 495

Pinkoden för konferensen är: 6697906

För att lyssna på konferenssamtalet online och för mer information besök: www.nentgroup.com

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’). Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari 2020 kl. 07:30 CET.

Taggar: