Bokslutskommuniké januari-december 2021

33% tillväxt till mer än 4m Viaplay-abonnenter med nordisk och internationell expansion enligt plan

Highlights för det fjärde kvartalet

• Antalet betalande Viaplay-abonnenter ökade med 33% från föregående år, till 4 005k (3 020) med 397k tillkommande abonnenter under kvartalet
  • 12% organisk försäljningstillväxt med rapporterad försäljning om 3 553 (3 182) Mkr
  • Rörelseresultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till 121 (426) Mkr och inkluderade -219 Mkr avseende Viaplays internationella expansion
  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 69 (117) Mkr inklusive -51 (-35) Mkr i resultat från intressebolag och jämförelsestörande poster om 0 (-275) Mkr
  • Periodens resultat från kvarvarande verksamheter uppgick till 32 (-4) Mkr
  • Periodens justerade resultat från kvarvarande verksamheter uppgick till 189 (432) Mkr och det justerade resultatet per aktie från kvarvarande verksamheter till 2,43 (6,41) kr
  • Periodens resultat, totala verksamheter, uppgick till 32 (-633) Mkr, och resultat per aktie till 0,41 (-9,40) kr
  • I linje med vad som tidigare meddelats föreslår styrelsen till bolagsstämman, att 2021 års vinst överförs i ny räkning för planerade investeringar i den pågående internationella expansionen och att ingen utdelning för 2021 lämnas
Finansiellt sammandrag
Kv4 Kv4 Helår Helår
(Mkr) 2021 2020 2021 2020
Kvarvarande verksamheter
Nettoförsäljning 3 553 3 182 12 661 12 003
Organisk tillväxt 12,4% 6,1% 16,7% 0,1%
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster 121 426 607 978
Resultat från intressebolag -51 -35 40 100
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster 69 392 647 1 077
Jämförelsestörande poster1) 0 -275 -74 2 109
Rörelseresultat 69 117 573 3 186
Periodens resultat, kvarvarande verksamheter 32 -4 365 2 869
Periodens resultat, avvecklade verksamheter2) - -629 -40 -643
Periodens resultat, totala verksamheter 32 -633 325 2 226
Resultat per aktie före utspädning (kr) 0,41 -9,40 4,23 33,06
Justerat resultat från kvarvarande verksamheter3) 189 432 864 957
Justerat resultat per aktie från kvarvarande verksamheter (kr)3) 2,43 6,41 11,26 14,21

Koncernchefen har ordet

“Vi avslutade året med att passera milstolpen på fyra miljoner betalande Viaplay-abonnenter. Antalet nya abonnenter ökade med nästan en miljon under året varav nära 400k enbart under Kv4. Viaplays totala adresserbara marknad ökade dramatiskt under 2021 genom att vi fördubblade antalet marknader där vi är aktiva. Vi nådde och överträffade de nordiska och internationella målsättningarna för antalet abonnenter, och vi hade en mycket stark start i Polen. Kv4 var även vårt fjärde kvartal i rad med tvåsiffrig organisk försäljningstillväxt. Koncernens organiska försäljning ökade med 17% för helåret och Viaplays försäljning ökade med 22%. År 2022 har startat bra och vi förväntar oss att Viaplays abonnent- och intäktstillväxt fortsätter att accelerera enligt plan under året i takt med att vi adderar nytt, mycket attraktivt innehåll och nya sporträttigheter, samt lanserar Viaplay i Nederländerna och Storbritannien.”

Koncernens organiska försäljningstillväxt på 12% i kvartalet drevs huvudsakligen av Viaplay, vår största intäktskategori, med tillväxt på 21%. Viaplays intäkter i Norden (34% av försäljningen) ökade med 16% på organisk basis jämfört med föregående år, efter en abonnenttillväxt på 15%. Vi adderade 163k nya abonnenter i Norden under Kv4, och 438k jämfört med föregående helår. Intäktsökningen återspeglade också de prisjusteringar som infördes tidigare under året.

Viaplays internationella verksamhet genererade 234k nya abonnenter under Kv4 samt 547k för helåret där intäktsnivåerna främst återspeglar det relativt tidiga stadiet på den polska marknaden.

Viaplay-kunder streamade totalt 13,4 miljarder minuter innehåll i takt med att tittandet på våra 152 originalproduktioner fortsatte att öka, och även Bundesliga, engelska Premier League, UEFA-ligor, Formel 1 och vintersportevenemang genererade höga tittarsiffror. Vi höjer nu på nytt vår ambitionsnivå för antalet Viaplay Originals till över 70 stycken med premiär under 2022. Vi har säkrat de stora sporträttigheterna för många år framöver och har därför full visibilitet på vår kostnadsbas framöver.

I december lanserade vi Viaplay i USA i samarbete med Comcast, och vårt innehållserbjudande är starkare än någonsin inför lanseringen i Nederländerna den 1 mars. I Nederländerna inkluderar vårt erbjudande flera av de mest populära sporträttigheterna, samt distributionsavtal med ledande aktörer och ett exklusivt globalt partnerskap med den nyblivna världsmästaren i Formel 1; Max Verstappen. Målsättningen för 2022 är att utöka Viaplays totala abonnentbas med över 60% till ca. 6,5 miljoner.
Övriga abonnemangsintäkter (32% av försäljningen) ökade med 13% på organisk basis jämfört med föregående år och förklaras av ökade priser för det förbättrade innehållserbjudandet och nya avtal med distributörer.

Reklamintäkterna (32% av försäljningen) ökade på organisk basis med 3% jämfört med föregående år, i takt med att reklammarknaden fortsatte att återhämta sig, vilket resulterade i en hög utförsäljningsgrad.

Extern försäljning från Viaplay Studios innehållsproduktion (2% av försäljningen) ökade med 25% på organisk basis jämfört med föregående år på grund av ökade produktionsvolymer.

Lönsamheten i den nordiska verksamheten överträffade vår tidigare prognos och inkluderade den planerade återinvesteringen av besparingarna från 2020. Vi förvärvade nya viktiga sporträttigheter och fortsatte att öka antalet originalproduktioner. Det totala rörelseresultatet före intressebolag inkluderade de tidigare aviserade investeringarna i Viaplays internationella expansion, vilket var i linje med förväntningarna. Samtliga dessa investeringar kommer att driva vår långsiktiga tillväxt, lönsamhet och kassaflöde.

16% organisk försäljningstillväxt på helårsbasis och 31% resultattillväxt på jämförbar basis för den nordiska verksamheten illustrerar verksamhetens underliggande styrka och potential. Vi förväntar oss ca. 20% intäktsökning i Norden med ökat nordiskt resultat. Den internationella expansionen bidrar till tillväxten och möjliggör en tillväxt av koncernens intäkter med ca. 28%, samtidigt som investeringarna minskar koncernens resultat under 2022, innan resultatet ökar betydligt igen 2023.

Vårt joint venture Allente har under 2021 tagit sina planerade integrationskostnader och är på god väg att, under 2022, realisera kostnadssynergierna på totalt 650 Mkr samtidigt som de fortsätter med merförsäljning av Viaplay till sin abonnentbas. Vi förväntar oss betydande resultat och kassaflöde framöver.

Vi kommer snart att lansera vår femåriga hållbarhetsstrategi, handlingsplan och mål med fokus på att producera och leverera innehåll på ett hållbart sätt, samt vara ledande inom mångfald och inkludering. Pandemin har inte bara accelererat och ökat genomslaget för streamingtjänster och efterfrågan på varierat innehåll, utan också visat på värdet av vår värdebaserade och syftesledda kultur. 2022 är ett mycket spännande år för Viaplay och NENT Group, ett år då vi kommer att ta viktiga steg mot målsättningarna för 2025.

Anders Jensen
VD & Koncernchef

Aktieägarinformation

Årsstämman 2022

Årsstämman 2022 kommer att hållas onsdagen den 18 maj 2022 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med skriftligt förslag till agm@nentgroup.com eller till Bolagssekreteraren, Nordic Entertainment Group AB, Box 17104, 104 62 Stockholm, Sverige, senast sju veckor före årsstämman, för att ärendet ska kunna inkluderas i kallelsen till årsstämman. Information om hur och när registrering skall ske kommer att offentliggöras före årsstämman. Som tidigare kommunicerats kommer styrelsen att föreslå bolagsstämman att ingen kontantutdelning görs för 2021, och att bolagets balanserade vinstmedel för verksamhetsåret 2021 överförs i ny räkning för planerade investeringar i den pågående internationella expansionen.

Finansiell kalender 2022

2021 Års- och hållbarhetsredovisning  Vecka 14
Kv1 delårsrapport   26 april
2022 Årsstämma    18 maj
Kv2 delårsrapport    21 juli
Kv3 delårsrapport   25 oktober

Webbsändning och videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen
En telefonkonferens och webbsändning hålls idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Presentationen kommer att webbsändas på länk: https://edge.media-server.com/mmc/p/8zvudqxx

Sverige: +46 (0) 8 50 69 21 80
Storbritannien: +44 (0) 2071 928000
USA: +1 63 15 10 74 95

Kod till telefonkonferensen är 2753138.

Klicka här för att se videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen

Kontakta oss
press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Information till redaktionen
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (`NENT B'). Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 februari 2022 kl. 07:30 CET.

Taggar: