‘Camino’ är Viaplays första danska film

• Dramat regisseras av internationellt hyllade Birgitte Stærmose (Industry’; The English Game’; The Spanish Princess’)
  • Camino’ har Lars Brygmann (Rättfärdighetens ryttare’; Borgen’) och Danica Curcic (Kastanjemannen’; ‘Stilla hjärta’) i huvudrollerna
  • Filmen produceras av Köpenhamnsbaserade MOTOR

Den internationellt hyllade regissören Birgitte Stærmose (‘Industry’; ‘The English Game’; ‘The Spanish Princess’) gör Viaplays första danska film, det lätthumoristiska dramat ‘Camino’. Filmen har en nordisk stjärnensemble med Lars Brygmann (‘Rättfärdighetens ryttare’; ‘Borgen’) och Danica Curcic (‘Kastanjemannen’; ‘Stilla hjärta’) i spetsen, och porträtterar den komplexa relationen mellan en far och dotter som går en känd pilgrimsvandring i Spanien. ‘Camino’ produceras av Köpenhamnsbaserade MOTOR och har premiär exklusivt på Viaplay under 2023.

Regitze (Danica Curcic) är i tidiga 30-års åldern, gravid och inte längre på god fot med sin far Jan (Lars Brygmann). Men när de upptäcker att Regitzes mors sista önskan var att de skulle följa Camino de Santiago tillsammans, ger de sig ut på en 260-kilometer-lång resa av upptäckande under en stekande het spansk sol.

Birgitte Stærmose: “Många har barn, men alla har föräldrar. Det är en del av livet, att man har bagage från sin uppväxt, som man måste bearbeta och hantera genom hela livet. Jag tycker därför att Camino är en extremt universell och relevant berättelse för väldigt många människor.”

Kristian Halken (Badehotellet’), Katrine Greis-Rosenthal (Bron’) och Christian Rubeck (‘Genius’) medverkar också i filmen, som distribueras globalt av Viaplay Content Distribution. Manusförfattarna till Camino’ är Birgitte Stærmose och Kim Fupz Aakeson (Unga Astrid’).

Filippa Wallestam, Viaplay Group Chief Content Officer: “Detta är Viaplays första danska film – och vi vill inte att detta ska bli den sista. Camino’ är en berörande berättelse om en fysisk och emotionell resa som visar danska kreativiteten när den är som bäst, och har potentialen att nå en global publik. För att fortsätta beställa produktioner av denna kaliber behöver vi regulatorisk säkerhet och en rättvis och balanserad spelplan i Danmark.”

Filmens producenter är Jesper Morthorst och Theis Nørgaard på MOTOR, med Birgitte Stærmose, MOTOR:s Christian Torpe, och Viaplay Groups Marlene Billie Andreasen och Anne Borggaard Sørensen som exekutiva producenter. Camino’ produceras i samarbete med MP Film Production, med stöd från Croatian Audio Visual Centre Cash Incentive Scheme och utvecklingsstöd från Danska Filminstitutet.

Om Viaplays eget innehåll

Viaplay planerar att släppa minst 70 egna producerade serier och filmer under 2022. Kommande titlar inkluderar Munch’; Bullshit’; ‘Jana – Märkta för livet’; ‘Åremorden’; ‘Furia’ säsong två; ‘Rebus’; ‘Sex Drömmar Kärlek’; ‘Veronika’; ‘I kärlekens namn’; ‘På gatan där jag bor’; ‘Min skuld’; ‘Call Me Dad’; ‘Strandhotellet’; ‘Roombeek’; ‘Hör upp!’; ‘Slutet på sommaren’; ‘R.I.P. Henry’; ‘Thunder in My Heart’ säsong två; ‘Leva Life’; ‘Det är något som inte stämmer’; ‘Det kunde varit vi’; ‘Threesome’ säsong två; ‘Tack för senast!’; ‘Fästningen’; ‘The Hunt for Jasper S.’; ‘Liv Ullmann: The Road Less Travelled’; ‘Den som dräper’ säsong tre; ‘Förhöret’ säsong tre; ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’; ‘The Guilty’; ‘Stockholm Bloodbath’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Guldtransporten’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Ronja’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Murderesses’; en serie om Börje Salming; och ‘The Swarm’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras av Viaplay varje år. Bolaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här