• Viaplay Group/

FilmNation Entertainment och NENT Group utser Kirstie Macdonald till chef för samägt produktionsbolag i Storbritannien

• Macdonald ansluter i november från sin roll som Creative Director, Drama på brittiska produktionsbolaget Expectation
  • Samägda produktionsbolaget ska utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik

FilmNation Entertainment och Nordic Entertainment Group (NENT Group) har utsett Kirstie Macdonald till Creative Director för dess nyligen meddelade samägda produktionsbolag i Storbritannien, som kommer att drivas under FilmNations varumärke. Macdonalds omfattande meritlista inkluderar framgångsrika produktioner så som ‘Line of Duty’, ‘Save Me’ och BAFTA-belönade ‘The Fear’.

I sin roll som Creative Director ska Macdonald leda det samägda bolagets brittiska team och vara ansvarig för bolagets kommande produktioner. Förutom att identifiera nya projekt kommer hon att ha hand om utveckling och produktion samtidigt som hon kommer att hantera och utveckla branschrelationer. Macdonald börjar sin nya tjänst i november.

Macdonald är för närvarande Creative Director, Drama på Peter Fincham och Tim Hincks produktionsbolag Expectation där hon förhandlat fram avtal för en rad romaner inklusive Richard Ropers ‘Something to Live For’. Innan hon börjar sin roll på FilmNation ansvarar hon för lanseringen av Expectations dramaserie ‘Guilt’.

Innan Expectation arbetade Macdonald för ITV Studios-ägda World Productions med framgångsrika serier så som BBC:s ‘Line of Duty’; Sky Atlantics ‘Save Me’; BBC:s ‘Outlaws’; och Channel 4:s BAFTA-belönade ‘The Fear’. Hon var även exekutiv producent för ITVs ‘Dark Angel’ och ‘In Plain Sight’.

Kirstie Macdonald: “Det är väldigt spännande att få bli del av den här nya satsningen mellan FilmNation och NENT Group. Jag är ett stort fan av FilmNations arbete – deras integritet som storyteller och relationer inom branschen är svårslagna. Räckvidden som det här samarbetet med NENT Group ger gör det till en fantastisk möjlighet att få skapa storslagen TV.”

Glen Basner, FilmNation Entertainment CEO, och Milan Popelka, FilmNation Entertainment COO: “Kirsties stil överensstämmer helt med vår egen, och med tanke på hennes rykte, fina relationer inom branschen och de övertygande serier hon skapat är hon den perfekta personen att leda det här bolaget. Vi är otroligt glada över att hon nu ansluter.”

Jakob Mejlhede Andersen, tillträdande VD för NENT Studios UK: “Vårt partnerskap med FilmNation är ett viktigt steg i att etablera NENT Group som en global storyteller. Från ritbord till verklighet – Kirstie tar fantastiska idéer och förvandlar dem till alldeles speciella serier. Utnämningen av Kirstie kommer göra det möjligt för oss att erbjuda ännu mer högkvalitativ underhållning på vår nordiska streamingtjänst Viaplay och för publik runt om i världen.”

Etableringen av partnerskapet mellan FilmNation Entertainment och NENT Group meddelades i januari 2019. Det samägda produktionsbolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik och det kreativa teamet håller just nu på att sättas samman.

Samarbetet bygger på bolagens etablerade relationer inom underhållningsindustrin för att skapa en stark innehållskatalog och stärker respektive bolags internationella närvaro. Både NENT Group och FilmNation Entertainment har lång erfarenhet av och djup kunskap om den internationella innehållsmarknaden där de båda bolagen har framgångsrika produktioner bakom sig med nytänkande innehåll med hög kvalitet, vilket producerats tillsammans med några av världens främsta kreatörer. Det samägda bolaget kommer att samarbeta med flertalet produktionsbolag, kreatörer och medfinansiärer i Storbritannien. NENT Group har rätten att välja de exklusiva nordiska medierättigheterna till alla produktioner från det samägda bolaget.

NENT Groups studioverksamhet NENT Studios omfattar 32 produktionsbolag i 17 länder och ligger bakom hyllade produktioner i olika genrer som täcker allt från dokumentärfilmer och reality-TV till tävlingsprogram, livsstilshower och dramaserier. Från och med den 1 oktober kommer NENT Studios att verka utifrån tre geografiska marknader – Norden och Central- och Östeuropa, Storbritannien samt USA.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)

Om FilmNation Entertainment

FilmNation Entertainment is a leading independent entertainment company focused on the production, financing, and distribution of feature films and television. FilmNation’s titles are amongst the most critically lauded in the film industry with more than 40 Academy Award® nominations and eight wins. The company has broadened its platform with strategic investments into other storytelling arenas, including theatrical production (it recently produced the 10 Tony winning musical ‘The Band’s Visit’), virtual reality, and digital/short form content. The company has produced and financed numerous award-winning box office hits including: ARRIVAL starring Amy Adams, and THE BIG SICK produced with Judd Apatow. FilmNation is consistently ranked as one of the highest-grossing independent international film distributors, and has built a deep slate of television series in development, including Derek Cianfrance written/directed ‘I Know This Much Is True’ starring Mark Ruffalo at HBO, and Isabel Allende adaptation ‘The House Of The Spirits’ at Hulu.

Contact:

Selena Saldana, VP Publicity, ssaldana@filmnation.com, +1-917-484-8914