‘Guldtransporten’ är Viaplays första norska originalfilm

• Långfilmen med Jon Øigarden (‘Exit’), Sven Nordin (‘Wisting’) och Axel Bøyum (‘Delete Me’)
  • ‘Guldtransporten’ är den första Viaplay Original-filmen från Norge
  • Viaplay planerar att släppa minst 60 Originals under 2022

Den första norska Viaplay Original-filmen någonsin kommer vara ‘Guldtransporten’, ett drama som utspelar sig under andra världskriget och som baseras på den extraordinära sanna historien om en grupp osannolika motståndsmän som smugglade ut Norges guldreserv från landet före invaderande nazistiska styrkor. Jon Øigarden (‘Exit’), Sven Nordin (‘Wisting’) och Axel Bøyum (‘Delete Me’) leder den norska stjärncasten i den ambitiösa långfilmsproduktionen som börjar filmas tidigt 2022 med exklusiv premiär på Viaplay senare det året.

Den 9 april 1940 gick tyska soldater in i Oslo för att fånga tre mål: landets kung, regering och guld. Under bara några få kaotiska timmar samlade riksdagssekreterare Fredrik Haslund (Jon Øigarden) ett osannolikt team bestående av hans syster Nini, bankpersonal, lastbilschaufförer och den kände poeten Nordahl Grieg. Dessa skulle genomföra ett högst farligt, topphemligt uppdrag – att flytta 50 ton av guld över landet för att nå en allierad sjöfartskonvoj.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Hur kunde en blandad grupp med noll militär erfarenhet trotsa en ockupation och hjälpa till att forma en nations öde? ‘Guldtransporten’ är baserad på en otrolig historia med global attraktion och kommer att erbjuda drama, spänning och till och med inslag av humor. Tittare runt världen kan förvänta sig att vår första norska Viaplay Original-film levererar underhållningsguld från start till slut.”

Jon Øigarden: “Jag älskade min roll direkt. Detta är en man som inte är en traditionell krigshjälte på något sätt, bara en vanlig politiker som tar på sig ett enormt uppdrag. Filmen skiljer sig från andra i samma genre genom att balansera allvaret med lättare ögonblick samt genom att berätta historien med glimten i ögat.”

‘Guldtransporten’ (norsk titel: ‘Gulltransporten’; engelsk titel: ‘Gold Run’) kommer att regisseras av prisbelönta Hallvard Bræin (‘Burning’; ‘Giganten’) och produceras av Jørgen Storm Rosenberg och Kjetil Omberg för 74 Entertainment, med Tanya Nanette Badendyck som exekutiv producent för Viaplay.

Senaste norska Viaplay Originals inkluderar succéserierna ‘Pørni’, ‘Furia’ och ‘Wisting’ som har visats på brittiska BBC Four och Sundance Now i USA samt hyllats av The Guardian som “the best Nord-noir ever”.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 60 Originals under 2022. Under de senaste tre månaderna har ‘Kin’; ‘The Trick’; ‘Sort Of’; ‘Red Election’; ‘Suedi’; ‘Furia’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Close to Me’; ‘Två systrar’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Threesome’; och ‘Zebrarummet’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade Originals är ‘Billy the Kid’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ida tar ansvar’; säsong två av ‘Maskineriet’; ‘The Prize of Silence’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’, ‘Black Dog’ och ‘Freedom of the Swallow’; säsong två av ‘Partisan’; säsong tre av ‘Heder’; säsong tre och fyra av ‘Lyckoviken’; ‘The Holiday’; säsong två och tre av ‘Pørni’; ‘Hilma’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘The Swarm’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras för Viaplay varje år. NENT Group har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här