Kv1 2023 kvartalsrapport januari-mars

Viaplay-abonnenter ökade med 60% och koncernens intäkter ökade med 30%

Sammanfattning av första kvartalet

>      Antalet betalande Viaplay-abonnenter ökade med 60% från föregående år, till 7 643k (4 783) med 325k nya abonnenter under kvartalet.

>      Intäkterna för Viaplay ökade med 68% organiskt och stod för  52% av de totala intäkterna

>      30% organisk försäljningstillväxt för koncernen med rapporterad försäljning om 4 537 (3 324) Mkr.

>      Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -291 (-49) Mkr varav 163 (256) Mkr i resultat för Nordics och -454 (-305) Mkr i resultat för International.

>      Rapporterat rörelseresultat uppgick till -325 (602) Mkr inklusive 10 (55) Mkr i resultat från intressebolag och -44 (595) Mkr i jämförelsestörande poster.

>      Periodens resultat uppgick till -288 (483) Mkr, och resultat per aktie till -3,68 (6,20) kr

Finansiellt sammandrag
Kv1 Kv1 Helår
(Mkr) 2023 2022 2022
Nettoomsättning 4 537 3 324 15 691
Organisk tillväxt 30,3% 9,9% 19,7%
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster -291 -49 -372
Resultat från intressebolag 10 55 275
Jämförelsestörande poster1) -44 595 510
Rörelseresultat -325 602 413
Periodens resultat -288 483 323
Resultat per aktie före utspädning (kr) -3,68 6,20 4,13

Koncernchefen har ordet

Trots den rådande ekonomiska osäkerheten och en ökad volatilitet i marknaden, har vi fortsatt att leverera på våra tillväxtmål. Viaplays abonnentbas växte med 60% jämfört med samma period föregående år till 7.64 miljoner och koncernens försäljning ökade under samma period organiskt med 30%. Vi finns nu på 33 marknader tack vare de nyligen genomförda Viaplay-lanseringarna direkt till konsument i USA och Kanada, samt våra senaste Viaplay Select-marknader: Kanada, Österrike och Tyskland. Detta stärker ytterligare vår position som en ledande internationell underhållningsleverantör och exportör av högkvalitativt historieberättande. Vårt original-innehåll har aldrig varit mer attraktivt för tittare och partners och fler än 130 produktioner planeras ha premiär i år, på en mycket konkurrensutsatt marknad. Kombinationen av våra attraktiva sporträttigheter, kontinuerliga investeringar i vår tekniska plattform och talangfulla medarbetare, gör att vi är väl positionerade för att leverera på Viaplays betydande potential och nå våra kort- och långsiktiga mål. Vår guidning för helåret är oförändrad och reflekterar vår ambition att hitta rätt balans mellan att bibehålla ett starkt momentum inom verksamheten och hantera den fortsatta osäkerheten kopplat till marknads-läget.

Vi inledde året i linje med vår guidning, med 30% organisk försäljningstillväxt för koncernen och 17 % för Norden i det första kvartalet jämfört med samma period föregående år. Våra investeringar i såväl innehåll som teknik ger god avkastning. Streamingtjänsten Viaplay fortsätter att vara den primära tillväxtkällan för koncernen och stod för 52% av den totala försäljningen samt genererade en organisk försäljningstillväxt på 68 % jämfört med samma period föregående år.

Antalet Viaplay-abonnenter, växte med 60% jämfört med samma period föregående år. Våra internationella marknader har nu tillsammans mer än 2.9m Viaplay-abonnenter, 140% fler än för ett år sedan och växte i linje med våra förväntningar för att nå målet på fyra miljoner abonnenter vid årets slut. Vi adderade även 113k Viaplay-abonnenter i Norden under kvartalet, vilket är i linje med vår ambition att växa med 400k nya abonnenter under 2023 och att nå vårt mål om fem miljoner abonnenter vid årets slut.

För att återspegla vårt unika och utökade erbjudande samt de stigande inflationsnivåerna, har vi justerat våra priser på Viaplay uppåt på nästintill alla marknader. Nivåerna på churn fortsätter att vara relativt stabila och visar på vikten av hög kvalitet och flexibilitet i paketeringen under ekonomiskt utmanande tider. Innehåll med lokal relevans och livesänd sport fortsätter att vara våra viktigaste differentieringsfaktorer och vi har sett en positiv effekt av den senaste Formel 1-säsongen på 10 av våra europeiska marknader, vilket nu även inkluderar Polen för första gången.

Viaplay-intäkterna för Nordics (37% av koncernens försäljning) ökade organiskt med 36% jämfört med motsvarande kvartal för 2022, medan intäkterna i International ökade mer än sjufaldigt under samma period och stod för 15% av koncernens försäljning, jämfört med 3% i första kvartalet förra året.

Linjära abonnemangsintäkter och övrigt (29% av koncernens försäljning) växte organiskt med 11% jämfört med samma period föregående år. Tillväxten i försäljningen via distributörer reflekterar prisökningar medan försäljningen inom vidare-licensering och Viaplay Studios ökade något jämfört med förra året.

Reklamintäkter (19% av koncernens försäljning) minskade organiskt med 2% jämfört med samma period föregående år, vilket är bättre än förväntat i en svag marknad. Priserna på TV-reklam höjdes återigen vid de årliga kontraktsförhandlingarna och försäljningen av radioreklam fortsätter visa på motstånds-kraft. Vi förväntar oss att den skandinaviska reklammarknaden kommer att vara fortsatt svag under resten av året, och ser framförallt årets andra halva som osäker. TV och radio fortsätter att vara viktiga medier med hög annonseringseffektivitet, vilket erbjuder hög avkastning på investeringen för annonsörerna och våra marknadsandelar ökade på i stort sett samtliga marknader under kvartalet.

Vinstmarginalen för Nordics på 4.2% var högre än förväntat vilket reflekterar en stabil abonnenttillväxt, ökade priser och en lägre avmattning än väntat inom annonsförsäljningen. Effekterna av de innehållsinvesteringar som gjordes under andra halvan av förra året, kommer att generera låga marginaler under den första delen av året, vilket är i linje med förväntningarna, innan en ökad genomsnittlig intäkt per abonnent och lägre kostnadsinflation driver upp marginalerna för andra halvan av 2023. Vi är fortsatt fokuserade på att leverera på vår målsättning om en rörelsevinst på 1,2-1,35Mdr för helåret för Nordics.

Förlusterna inom International, reflekterar våra investeringar i Formel 1-rättigheter i Polen, lanseringen av Viaplay i USA och Kanada, expansionen av vår brittiska verksamhet samt mixen avseende genomsnittlig intäkt per abonnent i Polen och Nederländerna. Förlusterna väntas succesivt att minska under året när antalet abonnenter fortsätter att växa och den genomsnittliga intäkten per abonnent ökar. Detta förväntas leda till förluster om 1.0-1.1Mdr, vilket är lägre jämfört med föregående år, för att sedan resultera i ett positivt resultat för den internationella verksamheten för helåret 2024.

Hållbarhet är som alltid högt upp på vår agenda. Vi har en mycket tydlig strategi och vi gör goda framsteg mot våra mål. Detta reflekteras i Sustainalytics utmärkelse avseende vår ledande hållbarhetsprestation för det andra året i rad där de rankar oss som nummer åtta av totalt 294 globala mediebolag.

Som företag, och viktigast av allt som ett team, har vi aldrig varit mer fokuserade och enade. Vår nya organisationsstruktur är fullt implementerad och möjliggör för oss att tillsammans nå våra mål på ett mer effektivt sätt, trots det pågående geopolitiska- och makroekonomiska trycket.

Anders Jensen

VD & koncerncheF

Aktieägarinformation

Finansiell kalender 2023

Publicering av Kv1 delårsrapport   25 april
Årsstämma   16 maj
Publicering av Kv2 delårsrapport      20 juli
Publicering av Kv3 delårsrapport   24 oktober

Telefonkonferens och webbsändning och videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen

En telefonkonferens och webbsändning hålls klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.

Presentationen kommer att webbsändas på https://edge.media-server.com/mmc/p/2n5athhr

Anmäl om du istället vill delta via telefon på https://register.vevent.com/register/BI83837a52e3284ec2ba578d7369ab38c8

Klicka här för den fullständiga rapporten och för att se videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen

press@viaplaygroup.com eller: +46 73 699 17 00

investors@viaplaygroup.com eller +44 7768 440 414

Information till redaktionen

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (`VPLAY B'). Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2023 kl. 07:30 CET.

Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.

Taggar: