Kv2 2024 kvartalsrapport januari-juni

Fortsatt fokus på operationella förbättringar och produktprestation

Sammanfattning av andra kvartalet

>      Totalt rapporterad nettoomsättning om 4 485 (4 591) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -70 (-273) Mkr

>      2.6% organisk försäljningstillväxt för kärnverksamheten (Norden, Nederländerna och Viaplay Select) med en försäljning på 4 292 (4 282) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om -72 (82) Mkr

>      Rapporterat rörelseresultat uppgick till 7 (-6 551) Mkr inklusive 28 (2) Mkr i resultat från intressebolag och 48 (-6 279) Mkr i jämförelsestörande poster1

>      Periodens resultat uppgick till -120 (-5 886) Mkr, med resultat per aktie till -0,03 (-75,24) kr.

>      Koncernens fria kassaflöde uppgick till 606 Mkr (263) och finansiell nettokassa uppgick till 372 Mkr (1 879 Mkr nettoskuld)

>      Förlängt avtal avseende Formel 1-rättigheterna i Nederländerna och Norden

>      Förlängt avtal med UEFA avseende ligarättigheterna på nyckelmarknader, inklusive tillägg av UEFA Champions Leaguerättigheterna i Sverige

Finansiellt sammandrag

Kv2

H1

Helår

(Mkr)

Nettoomsättning

Nettoomsättning, kärnverksamheten

Organisk försäljningstillväxt för kärnverksamheten

Rapporterad försäljningstillväxt för kärnverksamheten

Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster

-1 115

Kärnverksamhetens rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster

Resultat från intressebolag

Jämförelsestörande poster1

-6 279

-6 323

-9 224

Rörelseresultat

-6 551

-6 875

-10 276

Periodens resultat

-5 886

-6 174

-9 747

Resultat per aktie (kr)

-0,03

-75,24

-78,93

-124,61

1) Jämförelsestörande poster innehöll reavinst vid avyttringen av Viaplay UK, uppsägningskostnader och ej kassapåverkande orealiserade kursdifferenser hänförliga till tidigare avsättningar för innehåll.  Se sidan 23 för detaljer om jämförelsestörande poster.

Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sidorna 20–25.

Några ord från vår VD och Koncernchef

Vårt fokuserade arbete med att transformera Viaplay Group går framåt. Betydande förändringar har genomförts över hela verksamheten och många fler kommer att följa. Vi lanserar nya, förbättrade och mer relevanta produkter, diskuterar med våra partners om hur vi på bästa sätt kan kapitalisera på vårt innehåll, och vi arbetar för att minska kostnaderna över alla områden. Dessa förändringar är nödvändiga för att vi ska kunna leverera konkurrenskraftiga produkter till våra abonnenter och partners, och för att uppnå våra långsiktiga mål om lönsam tillväxt, ett positivt kassaflöde och skapa aktieägarvärde. Vår guidning för 2024 är oförändrad.

Under kvartalet tillkännagav vi förnyade, långsiktiga partnerskap med Formel 1 och UEFA som kommer att driva ökat tittande och skapa ytterligare kommersiella möjligheter. Viaplay Groups plattform kommer att vara hem för Formel 1 i Nederländerna och alla fem nordiska länder fram till 2029, och vi har säkrat toppklassig europeisk klubbfotboll för våra tittare i fyra nordiska länder för de kommande tre säsongerna, inklusive återkomsten av UEFA Champions League i Sverige. Båda avtalen speglar vårt åtagande att konkurrera långsiktigt på våra kärnmarknader och att erbjuda unikt premium-innehåll som tilltalar breda publikgrupper.

Vårt film- och serieinnehåll presterar också bättre, med topptitlar som den norska originalkriminaldramaserien ”Wisting”, den svenska såpoperan ”Strandhotellet” och den nya säsongen av det populära realityformatet ”Paradise Hotel Danmark”.

Framöver ser vi fram emot nya säsonger av den danska Superligan och Premier League som startar under sommaren, samt att Formel 1 kommer till världsmästaren Max Verstappens hemmabana i Nederländerna i augusti. Samtidigt kommer vi att ha premiär för nya säsonger av beprövade och populära lokala produktioner som ”Paradise Hotel Sverige”, ”Charterfeber” i Norge samt ”Expedition Robinson” i Danmark.

Vårt innehåll är både vår största intäktsdrivare och vår största kostnad. Att fullt ut generera värde från vårt unika erbjudande är en viktig prioritet, och nya produkter som Viaplay HVOD, som vi lanserade i juni i Danmark med fler marknader som följer, kommer att spela en viktig roll framöver. Uppdatering och omförhandling av våra B2B-distributionsavtal är också avgörande med tanke på hur populärt och relevant vi ser att vårt innehåll är för såväl tittare som partners, och för att därmed skapa en rättvis kommersiell balans. Vår prioritet är att bygga värde, inte enbart volym. Det är också därför vi har höjt våra priser på nästan samtliga marknader, med tanke på det stora värdet för pengarna som våra produkter erbjuder.

Samtidigt accelererar vi våra åtgärder för att förhindra förlust av värde orsakad av kontodelning och piratkopiering. Vi arbetar direkt med våra abonnenter och nära våra B2B-distributionspartners för att minimera kontodelning utanför hemmet genom att begränsa antalet samtidiga streams som är möjliga på Viaplay, så att vi kan omvandla fler kontodelare till betalande abonnenter. De tidiga indikationerna är positiva och vi förväntar oss att våra abonnenter agerar juste i detta avseende så att de kan fortsätta njuta av vårt starka utbud av sport, filmer och serier. Tillsammans med våra branschkollegor har vi också lanserat en antipiratkopieringskampanj i Sverige, med fler länder som följer.

Vår organiska försäljningstillväxt på 3% för vår kärnverksamhet drevs av en tillväxt på 7 % i försäljningen av linjära abonnemangsintäkter då vi höjde våra priser för att återspegla styrkan i vårt innehållserbjudande. Nedgången på 1% i Viaplay-försäljningen reflekterade lägre abonnent-volymer men högre priser, med fortsatt arbete att göra med vårt kunderbjudande och partnerskapsavtal framöver. Tillväxten på 5% i våra reklamintäkter drevs av tillväxt inom digital och radio, vilket mer än uppvägde en fallande försäljning i gradvis förbättrade, om än fortsatt svaga, linjära TV-reklammarknader. Intäkterna inom vidarelicensiering ökade till följd av försäljning av innehåll till tredje part för att minska förlusten genererad av äldre originalinnehåll.

Rörelseförlusten på -72 Mkr för våra kärnverksamheter ligger i linje med vår helårsprognos och reflekterade högre sporträttighetskostnader och lägre SG&A-kostnader. Den svaga svenska kronan fortsatte att ha en negativ effekt på vår lönsamhet. Vi avslutade kvartalet med en finansiell nettokassaposition på 372 Mkr och genererade ett positivt fritt kassaflöde på SEK 606 Mkr under Kv2, vilket båda ligger i linje med vår plan.

Utträdet ur våra internationella icke-kärnverksamheter pågår, och vi slutförde försäljningen av Viaplays brittiska verksamhet under Kv2, efter att ha lämnat de baltiska marknaderna under Kv1.

Vi har gjort framsteg hittills, men mycket återstår att göra för att transformera oss tillbaka till det framgångsrika, konkurrenskraftiga, lönsamma, kassaflödespositiva och aktieägarvärdeskapande företag som vi var.

Jørgen Madsen Lindemann

Aktieägarinformation

Finansiell kalender

Publicering av Kv3 delårsrapport              22 oktober 2024

press@viaplaygroup.com eller +46 73 699 17 00

investors@viaplaygroup.com eller +44 7768 440 414

Följ oss: viaplaygroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 07:30 CET.

Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm (`VPLAY B').

Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.