Kv4 2022 kvartalsrapport januari-december

Accelererande tillväxt med 83% till 7,3m Viaplay-abonnenter

Sammanfattning av fjärde kvartalet

>      Antalet betalande Viaplay-abonnenter ökade med 83% från föregående år, till 7 318k (4 005) med 890k nya abonnenter under kvartalet.

>      Viaplays intäkter ökade med 73% vilket motsvarar 48% av de totala intäkterna

>      24% organisk försäljningstillväxt med rapporterad försäljning om 4 670 (3 553) Mkr.

>      Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -284 (121) Mkr och inkluderade -420 (-219) Mkr avseende Viaplays internationella expansion.

>      Rapporterat rörelseresultatet uppgick till -294 (69) Mkr inklusive 76 (-51) Mkr i resultat från intressebolag och -86 (0) Mkr i jämförelsestörande poster.

>      Jämförelsestörande poster avser kostnader för omorganisation, förvärv av Premier Sports och nedskrivning av innehåll med tillkommande kostnader om -45 Mkr i Kv1 2023.1)

>      Periodens resultat, totala verksamheter, uppgick till -250 (32) Mkr, och resultat per aktie till -3,19 (0,41) kr.

>      Styrelsen kommer föreslå till bolagsstämman, att ingen utdelning för 2022 lämnas och att 2022 års vinst överförs i ny räkning för planerade investeringar i den pågående internationella expansionen.

Finansiellt sammandrag

Kv4

Helår

(Mkr)

Kvarvarande verksamheter

Nettoomsättning

Organisk tillväxt

Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster

Resultat från intressebolag

Rörelseresultat före jämförelsestörande poster

Jämförelsestörande poster1)

Rörelseresultat

Periodens resultat, kvarvarande verksamheter

Periodens resultat, avvecklade verksamheter2)

Periodens resultat, totala verksamheter

Resultat per aktie före utspädning (kr)

Justerat resultat från kvarvarande verksamheter

Justerat resultat per aktie från kvarvarande verksamheter (kr)

Koncernchefen har ordet

Vi avslutade 2022 väl rustade och på god väg mot att uppnå målen i vår femårsstrategi. Vi levererar i enlighet med våra uppdaterade mål för året och växer vår abonnentbas till över 7,3 miljoner användare och den totala försäljningen uppgår till 15,7 Mdr kronor för helåret. Trots hård konkurrens fortsätter vi växa eller bibehålla vår marknadsandel på samtliga våra marknader. Viaplay finns nu på 11 marknader och inom kort lanserar vi direkt till konsument i USA och Kanada. Vårt innehåll finns även på ytterligare 20 marknader via vårt Viaplay Select erbjudande. Vi har lyckats nå dessa mål, trots ett utmanande marknadsläge vilket återigen visar styrkan och hållbarheten i vårt erbjudande, vår personal och vår verksamhet. Vårt innehåll har aldrig varit starkare och vi fortsätter investera i vår tekniska plattform för att kunna erbjuda en ännu bättre kundupplevelse. Vi har även breddat våra partnerskap som är en viktig del i att tillgängliggöra vårt erbjudande. Vi är väl förberedda för vår fortsatta resa och för att fortsätta göra framsteg mot våra mål.

Den organiska försäljningstillväxten för helåret på 20% för koncernen och 10% för den nordiska verksamheten var i linje med de uppdateringar av målen vi tillhandahöll i november. Den huvudsakliga drivkraften bakom tillväxten i kvartalet utgjordes av Viaplay (48% av försäljningen) med en organisk försäljningstillväxt på 73% jämfört med Kv4 2021 och med en tillväxt på 52% för helåret.

Abonnentbasens tillväxt på 83% i Kv4 jämfört med samma period föregående år drevs av såväl de Nordiska som internationella marknaderna vilka uppnådde det gemensamma helårsmålet och adderade 890k abonnenter under kvartalet. Ett tidigare avslutat partnerskap på den svenska marknaden återupptogs till förbättrade villkor vilket innebär att vi nu har viktiga strategiska partnerskap med i princip samtliga stora betal-TV operatörer på våra marknader. Dessa partnerskap skapar ett ömsesidigt värde för båda parter och fortsätter vara en viktig del av vår tillväxt. Churn ökade något under kvartalet till följd av de större fotbollsligornas uppehåll i samband med Fotbolls-VM för att sedan återgå till lägre nivåer då abonnenterna kom tillbaka.

Intäkterna för Viaplay i Norden ökade organiskt med 33% jämfört med 2021. Intäkterna från den internationella verksamheten stod för 28% av Viaplays totala intäkter, jämfört med 4% i Kv4 2021. Prisjusteringar har redan genomförts i Norden vilket reflekterar vårt utökade innehåll samt den stigande inflationen. Under året hade 126 Viaplay serier, filmer och produktioner premiär och ytterligare 130 planeras under 2023. Vi utökar våra rättigheter för Formel 1 till att även omfatta Polen från och med säsongsstarten i mars.

Vi lanserade Viaplay i Storbritannien under Kv4, trettiofem år efter att vi började sända våra kanaler i Norden från London. Vår streamingtjänst och våra kanaler finns nu tillgängliga direkt till konsument och via betal-TV partnerskap och erbjuder en kombination av live-sport och nordiskt drama. Vi kommer att addera lokalt producerade Viaplay-produktioner och ytterligare innehåll via partners allt eftersom vi etablerar oss på en av världens största och mest innehållsfokuserade marknader.

Linjära abonnemangsintäkter och övrigt (29% av försäljningen) ökade organiskt med 7% jämfört med föregående år vilket reflekterar nya distributionsavtal och prisökningar vilka kommer att fortsätta driva tillväxt under 2023.

Reklamintäkterna (23% av försäljningen) minskade organiskt med 9% jämfört med samma period 2021 vilket återspeglar avmattningen på den skandinaviska annonsmarknaden samt att Fotbolls-VM sändes på konkurrerande kanaler. Vi förväntar oss fortsatt försiktighet på reklammarknaden under det första halvåret 2023 vilket kommer att medföra ytterligare höjningar av annonspriserna vid de årliga förhandlingarna. Detta kompenserar de minskade intäkterna till följd av lägre tittarantal inom linjär-tv samt är ett resultat av rådande inflationsläge.

Lönsamheten i Kv4 för den nordiska verksamheten är i linje med den uppdaterade guidningen från november. Nedgången jämfört med 2021 reflekterar den svagare annonsmarknaden, högre priser för sporträttigheter vilka fortfarande inte fullt ut vägts upp av genomförda prisökningar samt det tillfälliga avbrottet med en av våra partners på den svenska marknaden. Tidpunkten för prisökningar och periodisering av innehållskostnader förväntas leda till lägre marginaler under första halvåret av 2023 för att sedan öka jämfört med året innan och nå lönsamhet för helåret avseende den nordiska verksamheten. Som tidigare meddelats har vi implementerat ett besparingsprogram för att motverka den negativa valutaeffekten och den makroekonomiska motvind vi ser i närtid. Dessa åtgärder är helt i linje med hur vi framgångsrikt agerat i tidigare perioder av svagare marknad.

De sammanlagda förlusterna för den internationella verksamheten är i stort sett i linje med vad vi kommunicerade i november men fortsatt lägre än vad vi förväntade oss i början av 2022. Detta återspeglar fortsatta investeringar i innehåll och vår pågående expansion. Den starka abonnent- och intäktstillväxten förväntas leda till avsevärt lägre förluster under 2023 samt ett positivt resultat för den kombinerade internationella verksamheten under 2024.

De jämförelsestörande posterna reflekterar tidigare med-delade omorganisations- och besparingsprogram vilka reflekterar vårt fokus att allokera resurser där de skapar störst långsiktigt värde. Den senaste utdelningen från Allente bidrog positivt till vår finansiella ställning. Vi fortsätter ha full finansiering för vår expansion och har full insyn i vår, till stor del fasta, kostnadsbas framåt gentemot vår målsättning 2025.

Vår nya organisation är på plats vilken för oss än närmare våra kunder och partners samtidigt som vi säkerställer skalfördelarna i våra investeringar kopplat till innehåll och teknik. En stark och välfungerande organisation samt en hållbar tillväxt är centrala för vår fortsatta framgång. När vi nu befinner oss i mer osäkra tider, är jag trygg i vetskapen om vår beprövade förmåga att anpassa oss och leverera på våra ambitiösa mål.

Anders Jensen

VD & koncerncheF

Aktieägarinformation

Finansiell kalender 2023

Publicering av 2022 Års- och Hållbarhetsredovisning
Publicering av Kv1 delårsrapport
Årsstämma
Publicering av Kv2 delårsrapport
Publicering av Kv3 delårsrapport
Vecka 14
25 april
16 maj
20 juli
24 oktober

Telefonkonferens och webbsändning och videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen

En telefonkonferens och webbsändning hålls klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.

Presentationen kommer att webbsändas på https://edge.media-server.com/mmc/p/9mvjcf8e

Anmäl om du istället vill delta via telefon på https://register.vevent.com/register/BI235d8c3016334d4f886f78a7b81d0055

Klicka här för den fullständiga rapporten och för att se videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen

press@viaplaygroup.com (eller +46 73 699 17 00)

investors@viaplaygroup.com (eller +44 7768 440 414)

Information till redaktionen

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (`VPLAY B'). Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2023 kl. 07:30 CET.

Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.

Taggar: