Kvartalsrapport januari-mars

Höjdpunkter första kvartalet

• Antalet Viaplayabonnenter ökade med 314k jämfört med föregående år och 102k jämfört med föregående kvartal till 1,671k. Ny målsättning att addera cirka 400k Viaplayabonnenter för 2020
  • Tidigare utsikt om lönsam tillväxt för 2020 dras tillbaka
  • Försäljningen uppgick till 3 657 (3 727) Mkr med en organisk tillväxt om -2%
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 219 (274) Mkr
  • Totalt rörelseresultat uppgick till 219 (218) Mkr
  • Periodens resultat uppgick till 157 (167) Mkr och resultatet per aktie till 2,33 (2,48) kr
  • Nettoskulden uppgick till 4 754 Mkr, inklusive leasingåtaganden om 560 Mkr, vilket motsvarar 2,6x rullande 12 månaders EBITDA före jämförelsestörande poster1)
Finansiellt sammandrag
  Helår
(Mkr)     Kv1 2020 Kv1 2019 2019
Nettoförsäljning     3 657 3 727 15 671
Organisk tillväxt   -1,9% 5,9% 6,4%
Rapporterad tillväxt   -1,9% 8,0% 7,6%

Rörelseresultat - Affärssegment1) 262 317 1 813
Centrala verksamheter -43 -43 -268
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster 219 274 1 545
Jämförelsestörande poster - -56 -787
Rörelseresultat 219 218 758

Rörelsemarginal före jämförelsestörande poster   6,0% 7,4% 9,9%
Rörelsemarginal   6,0% 5,9% 4,8%

Periodens resultat 157 167 590
Resultat per aktie före utspädning (kr) 2,33 2,48 8,77
Nettoskuld 4 754 4 189 4 139

Koncernchefen har ordet

“Det starka momentum vi byggde upp under 2019 fortsatte under början av 2020, men Covid-19 har haft en betydande inverkan på vår verksamhet från mars och framåt. Vår organiska försäljning minskade med 2%, där Viaplays starka abonnent-tillväxt nästan helt kompenserade för den negativa utvecklingen hos våra reklam- och studioverksamheter. Vårt rörelse-resultat före jämförelsestörande poster minskade, och vi drar med tanke på den osäkerhet som kommer av rådande omständigheter, tillbaka vår utsikt om lönsam tillväxt för 2020.”

Vår huvudsakliga prioritering i den här extraordinära situationen har varit att trygga säkerheten för vårt team och se till att de är friska, uppkopplade och motiverade. Vi har även agerat snabbt och resolut genom att annonsera ett besparingsprogram om 700 Mkr, med full effekt 2020. Vi minskar inte antalet fastanställda eller våra investeringar i Viaplay, vilket borgar för en snabb återgång till det normala när krisen väl är över. Utöver besparingar om 700 Mkr tillkommer även besparingar om 250 Mkr från förra årets omorganisation. Vi har en flexibel finansiering med en rad långivare och faciliteter. Styrelsens beslut att inte föreslå någon utdelning för 2019, eller något aktiebaserat incitamentsprogram för 2020, kommer att ytterligare förbättra vårt kassaflöde och vår likviditet.

Abonnemangsintäkterna ökade med 5% och motsvarade 67% av koncernens försäljning. Vi adderade 102k Viaplayabonnenter och avslutade kvartalet med 1 671k betalande kunder. Abonnenttillväxten var fortsatt mycket stark och tittarsiffrorna ökade signifikant, vilket delvis drevs av att många människor stannat hemma. Lanseringen på Island i början av april har gått bra och vi förbereder oss för vidare expansion under 2021. Vi förväntar oss att Viaplays kundbas växer med 400k under 2020, vilket skulle motsvara en tillväxt på 25%.

Den 13 mars sänkte vi priset för Viaplays sportpaket som ett resultat av att evenemang runt om i världen ställts in eller skjutits upp. Detta bidrog till en betydligt lägre churn än vad som annars hade varit fallet. Vi kommer inte att göra fler betalningar, eller kostnadsföra tidigare betalningar, förrän sportevenemangen startar igen, och vi har redan fått full kompensation för hockey-VM som har ställts in.

Reklamförsäljningen minskade med 13% då efterfrågan har påverkats kraftigt av krisen. Reklamintäkterna för mars minskade med 17% och april förväntas minska med 25%. 80% av vårt uppskattade årliga reklamlager har redan kontrakterats till något högre priser. Reklam motsvarade 23% av koncernens försäljning. Krisen kommer att föra med sig långvariga konsekvenser för mediabranschen och att minska vår exponering mot reklam fortsätter att vara prioriterat.

Försäljningen för Studios minskade med 17% och motsvarade 10% av koncernens försäljning. Ett antal stora produktioner har pausats men vi har endast sett ett fåtal inställda produktioner. Givet att merparten av kostnaderna är rörliga förväntar vi oss ingen materiell påverkan på koncernens resultat. Vi kommer att återuppta den tidigare annonserade försäljningen av delar av verksamheten så snart som möjligt, och vi har sett ett stort intresse från potentiella köpare.

Kombinationen av att skydda våra investeringar inom streaming och beslutet att se över våra kostnader och kassaflöden säkerställer att vi kommer att ta oss igenom situationen och tillvarata de möjligheter som följer i tider av utmaningar och förändring. Vårt NENT-team har uppvisat en fantastisk förmåga att varje dag fortsätta göra det lilla extra som krävs, trots svåra omständigheter. Jag har inga tvivel om att vi kommer att ta oss ur detta starkare än någonsin.

Anders Jensen
VD & Koncernchef

Aktieägarinformation

Årsstämman 2020
Årsstämman 2020 kommer att hållas tisdagen den 19 maj 2020 i Stockholm. Som tidigare kommunicerats kommer NENT Groups styrelse inte att föreslå en utdelning för 2019. NENT Groups styrelse kommer att föreslå att koncernens balanserade vinstmedel, om totalt 1 759 Mkr till fullo balanseras i ny räkning för 2020.

Kallelse till stämman och relaterade dokument finns tillgängliga på www.nentgroup.com.

Finansiell kalender 2020

2020 Årsstämma

19 maj
Delårsrapport januari-juni  22 juli
Delårsrapport januari-september               22 oktober

Frågor?

press@nentgroup.com eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95
investors@nentgroup.com eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14

Följ oss: nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Telefonkonferens

Företaget bjuder in till en telefonkonferens idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Använd följande nummer för att delta i telefonkonferensen:

Sverige: +46 (0) 8 506 921 80
Storbritannien: +44 (0) 8
USA: +1 6
 315 107 495

Pinkoden för konferensen är: 8762696

För att lyssna på konferenssamtalet online och för mer information besök: www.nentgroup.com

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’). Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2020 kl. 07:30 CET.

Taggar: